وقت آن رسیده که با چند حقیقت ورزشی آشنا شوید (قسمت اول) » رژیم غذایی یکا

وقت آن رسیده که با چند حقیقت ورزشی آشنا شوید (قسمت اول)

آگوست 12th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

بسیاری از ما که تصمیم به کاهش وزن داریم سعی می‌کنیم که ورزش رو به یک عادت در زندگی خود تبدیل کنیم. برخی از ما به اهداف ورزشی خود رسیده‌ایم و برخی هنوز نه اما در هر صورت باعث افتخار است که ورزش رو رها نمی‌کنیم و برای اینکه به خود افتخار کنیم لازم نیست که بهترین و عالی باشیم. ورزش منظم دارای فواید بسیاری برای ذهن و جسم ما است و خیلی از این فواید حتی قبل از اینکه به هدف برسیم، بدن ما رو تحت تأثیر قرار می‌دهند.

Hard-Truths-About-Exercise

اما برخی ابهامات ورزشی وجود دارند که همیشه ذهن ما رو درگیر خود می‌کنند. مثلاً اینکه آیا هر فعالیتی ورزش به حساب می‌آید؟ ما به چه میزان ورزش نیاز داریم؟ ابهاماتی از این دست باعث می‌شوند که دچار سوءتفاهم نسبت به ورزش شویم. اگر با وجود اینکه ورزش می‌کنید باز هم به نتیجه‌ای که مد نظرتان بوده است نرسیده‌اید، ممکن است به علت عدم آگاهی از این 8 حقیقت ورزشی باشد که به اشتباه در ذهن ما جا افتاده‌اند.

ورزش کردن، همیشه سخت است

ورزش ضربان قلب رو افزایش می‌دهد، نفس ما رو تنگ می‌کند و عضلات رو به درد می‌آورد. البته با گذشت زمان به آن عادت می‌کنیم اما هیچ‌وقت به معنی واقعی کلمه آسان نمی‌شود. اگر قرار بود که آسان باشد که دیگر اصلاً ورزش به حساب نمی‌آمد. ورزش، فقط تکان دادن بدن نیست بلکه به چالش کشیدن خود است. باید فراتر از محدوده آسایش خود ورزش کنید تا قلب، ریه‌ها و عضلات قوی‌تر شوند.

به مرور زمان به چالشی که از سر گذرانده‌اید عادت می‌کنید و باید چالش جدیدی رو شروع کنید. اما به همینجا ختم نمی‌شود. شاید فکر کنید که هر قدر که تناسب اندام شما بیشتر می‌شود، سختی کار کمتر می‌شود و نیازی به تلاش بیشتر نیست. اما در واقع هر قدر که بدن ما متناسب‌تر می‌شود باید سخت‌تر تلاش کنیم تا بتوانیم این تناسب رو حفظ کنیم.

هر فعالیتی ورزش به حساب نمی‌آید

البته هر حرکتی برای بدن خوب است، چه وول خوردن پشت میز کار باشد، چه راه رفتن در طول اتاق یا بالا رفتن از چند پله به جای استفاده از آسانسور، تمام این حرکات، مفید هستند، مخصوصاً وقتی که تازه می‌خواهید فعالیت و ورزش رو به برنامه روزانه خود اضافه کنید. اما این حرکات، ورزش به حساب نمی‌آیند.

برای اینکه حرکتی ورزش محسوب شود باید یکسری خصوصیات رو داشته باشد. مثلاً، باید حداقل 10 دقیقه به طور مداوم ادامه داشته باشد (بنابراین بالا رفتن از پله یا پیاده‌روی تا رسیدن به پارکینگ ماشین‌تان، ورزش نیست) یا باید ضربان قلب رو به اندازه ورزش هوازی بالا ببرد و برخی ویژگی‌های دیگر رو داشته باشد تا بتوان گفت که ورزش انجام داده‌اید. اگر این نوع از فعالیت‌های خود رو به حساب ورزش می‌گذارید باید بدانید که در واقع خود رو فریب داده‌اید و کمک چندانی به کاهش وزن شما نمی‌کنند.

یک ورزش به تنهایی زندگی بی‌تحرک رو اصلاح نمی‌کند

ورزش کردن به مدت 10 دقیقه یا نیم ساعت یا حتی بالای یک ساعت در روز، برای جبران بی‌تحرکی در سایر ساعات روز، کافی نیست. اگر ورزش می‌کنید بدین معنی نیست که می‌توانید بقیه ساعات روز رو روی کاناپه دراز بکشید و 23 ساعت از روز رو استراحت کنید و تحرک نداشته باشید. نشستن، رانندگی، کار کردن با کامپیوتر، دراز کشیدن، همه اینها بخش زیادی از زندگی اکثر افراد رو تشکیل می‌دهند.

هر قدر که مدت یکجانشینی ما بیشتر باشد اثرات منفی آن بر روی سلامتی هم بیشتر است. همانطور که گفتیم تحرکات بدنی ورزش محسوب نمی‌شوند اما بهترین شیوه برای بی‌تحرک نبودن در سایر ساعات روز هستند که ورزش نمی‌کنید. تحرکاتی مثل بالا رفتن از پله یا قدم زدن در اتاق گرچه ورزش نیستند اما مفیدند. هر قدر که تحرک بیشتری داشته باشیم برای سلامتی ما بهتر است.

این مطلب ادامه دارد …

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.sparkpeople.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


نُه − = 1