قدرت آجیل و مغزها در حفظ سلامتی

جولای 14th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

مغزها از بهترین و سالم‌ترین میان‌وعده‌ها هستند. توصیه می‌شود که روزانه یک مشت آجیل مصرف کنیم اما فقط یک هشدار رو باید رعایت کنیم و آن اینکه اگر به وزن خود اهمیت می‌دهید باید مراقب باشید که مصرف روزانه‌تان از یک مشت بیشتر نشود.

Nuts-Benefits

مغزها به دلیل انرژی زیادی که دارند، از جمله خوراکی‌هایی هستند که خیلی از افرادی که سعی در کاهش وزن دارند از خوردن آنها اجتناب می‌کنند زیرا باعث افزایش وزن می‌شوند. البته این حقیقت دارد و مغزها به دلیل محتوای چربی زیادی که دارند می‌توانند باعث اضافه‌وزن و چاقی شوند اما این تنها یک روی سکه مغزهاست.

ما به شما توصیه می‌کنیم که حتی اگر رژیم کاهش وزن دارید، حتماً هر روز از مغزها استفاده کنید و برای این توصیه، سه دلیل مهم داریم:

1 -  مغزها خطر ابتلا به بیماری قلبی رو کاهش می دهند، به خصوص در خانم‌ها.

2 -  مغزها سرشار از پروتئین،‌ ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند.

3 -  خوردن مغزها در حد و اندازه متعادل به حفظ وزن سالم و حتی کاهش وزن کمک می‌کند!

مغزها و سلامتی قلب

مغزها سرشار از نوعی اسید آمینه هستند که برای قلب مفید است. این اسید آمینه آرژنین نام دارد که رگ‌های خونی رو آرام کرده و خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر رو کاهش می‌دهد. اما چگونه ممکن است که یک ماده غذایی پرچرب برای قلب مفید باشد؟

بزرگترین خطر برای قلب و سرخرگ‌ها به دلیل وجود چربی اشباع است که بیشتر در گوشت قرمز و لبنیات پرچرب یافت می‌‌شود. چربی موجود در مغزها از نوع چربی غیراشباع است که چربی مفید بوده و با کاهش LDL یعنی کاهش کلسترول بد خون، کمک می‌کند. بادام و بادام‌زمینی سرشار از چربی غیراشباع مونو هستند. گردو سرشار از اسید چرب امگا 3 است که نوعی چربی غیراشباع پلی و مشابه روغن موجود در ماهی‌هایی مثل ماهی سالمون است.

مواد مغذی ارزشمند موجود در مغزها

مغزها رو از نظر میزان پروتئین، همردیف گوشت قرمز،‌ ماکیان، ماهی، تخم‌مرغ و حبوبات قرار می‌دهند. یک‌سوم فنجان از مغزها، در حدود 5 گرم پروتئین دارد که هم‌اندازه مقدار پروتئین موجود در 30 گرم گوشت قرمز است. به خصوص بادام، بادام‌زمینی، پسته و گردو پروتئین زیادی در خود جای داده‌اند.

مغزها حاوی ویتامین‌های ضروری مثل ویتامین A، E و مواد معدنی مثل فسفر، پتاسیم، منیزیم، آهن و روی نیز هستند. فیبر زیادی که در مغزها وجود دارد نیز به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند.

کاهش وزن با کمک مغزها

کسانی که به طور منظم از مغزها در حد متعادل استفاده می‌کنند، معمولاً دچار اضافه‌وزن نمی‌شوند. برخی حتی کاهش وزن نیز پیدا می‌کنند! مواد مغذی و چربی موجود در مغزها باعث می‌شوند که فرد تا مدت‌ طولانی احساس سیری کند. به همین دلیل از بهترین میان‌وعده‌ها به شمار می‌آیند.

منظور از مقدار متعادل از آجیل و مغزها چیست؟

منظور این است که روزانه در حد 30 تا 45 گرم از مغزها استفاده کنیم. این میزان تقریباً‌ به اندازه یک مشت آجیل و مغزها است. اگر بیش از این استفاده کنید منجر به افزایش وزن خواهد شد. برای اینکه از زیاده‌روی در خوردن آجیل جلوگیری کنید، یک مشت از آجیل رو برداشته و در یک کاسه جداگانه بریزید و بقیه آن رو از جلوی چشم و از دسترس خود دور کنید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.sparkpeople.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


دو + = 9