معنی مهمترین هوس‌های غذایی

جولای 19th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

از شکلات گرفته تا کیک و استیک، برخی از هوس‌های غذایی ناشی از لذت خوردن آن خوراکی و برخی دیگر ناشی از کمبود برخی مواد مغذی و برهم خوردن تعادل هورمون‌ها در بدن هستند. مثلاً وقتی که دچار استرس و مشکلات احساسی می‌شویم، هوس خوردن غذاهای ناسالم در ما بیشتر می‌شود. در ادامه مطلب به شما می‌گوییم که معنی برخی از هوس‌های غذایی چیست و چگونه می‌توان آنها رو در جهت سلامتی و کنترل وزن،‌ اصلاح کرد.

Food-Craving

هوس خوردن شکلات

گاهی آنچه که باعث هوس خوردن شکلات می‌شود، کمبود عنصر منیزیم، کروم و ویتامین B در بدن است و با کمک مکمل این مواد مغذی می‌توان این هوس رو فروکش کرد. اما اگر ترجیح می‌دهید که از خود شکلات به عنوان منبع منیزیم استفاده کنید، بهتر است که این شکلات از نوع شکلات تیره با بیش از 70 درصد کاکائو باشد. یک مشت بادام خام هم می‌تواند این هوس غذایی رو از بین ببرد زیرا بادام، مقدار زیادی منیزیم دارد.

هوس خوردن خوراکی‌های شیرین

این موضوع می‌تواند ناشی از دو مورد باشد: یا قند خون افت پیدا کرده است و یا اینکه بدن دچار کم‌آبی شده است. پس قبل از اینکه به سراغ مواد غذایی شیرین بروید،‌ ابتدا یک لیوان آب بنوشید و کمی صبر کنید. اگر همچنان تمایل به خوردن شیرینی داشتید،‌ یک سیب و یا توت بخورید.

البته هوس شیرینی می‌تواند به افسردگی هم ربط داشته باشد. اگر افسرده هستید، باید راه‌های بهتری برای افزایش میزان سروتونین خون خود پیدا کنید تا مشکل رو برطرف کند. یکی از راه‌های افزایش سروتونین در بدن، ورزش کردن است. همچنین بهتر است که با مشاور روانشناس صحبت کنید.

هوس خوردن خوراکی‌های شور

هوس خوردن خوراکی‌های شور می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. مثلاً‌ کمبود سدیم در بدن یا وجود مقادیر زیاد پتاسیم در بدن از جمله این دلایل هستند. برای جلوگیری از این امر باید مصرف شیرینی‌جات و نمک رو کاهش داد. برای رساندن مواد معدنی ذکر شده به بدن می‌توان از آب کرفس استفاده کرد.

اگر در زمان استرس دچار هوس خوراکی‌های شور شدید این احتمال وجود دارد که بدن شما با کمبود ویتامین‌های گروه B مواجه شده باشد. استفاده از مکمل ب کمپلکس می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد. اما اگر هوس خوردن خوراکی‌های شور پس از فعالیت ورزشی شدید که با تعریق زیاد توأم است و یا در اثر بیماری یا مشکلات معده باشد، باید از نوشیدنی‌های حاوی سدیم و پتاسیم استفاده کرد.

هوس خوردن سرخ‌کردنی‌ها

در این صورت ممکن است که به کمبود اسیدهای چرب ضروری مبتلا شده باشید. در چنین مواردی به جای اینکه از برگر و پیتزا و امثال اینها که حاوی چربی مضر ترانس هستند استفاده کنید، باید به سراغ چربی‌های سالم مثل آووکادو یا روغن تخم کتان بروید و یا در سالاد خود روغن زیتون بریزید. مغزها و دانه‌ها حاوی روغن‌ سالم هستند و گزینه‌های فوق‌العاده خوبی برای از بین بردن هوس خوردن غذاهای سرخ‌کردنی، محسوب می‌شوند. همچنین توصیه می‌شود که از ماهی‌های روغنی مثل سالمون و یا از مکمل روغن ماهی استفاده کنید.

هوس خوردن  نان یا پاستا

وقتی که از این نوع خوراکی‌ها استفاده می‌کنید، نوعی ترکیب شیمیایی به نام دوپامین در بدن ترشح می‌شود که خاصیت شادکنندگی دارد و منجر به اعتیاد به کربوهیدرات شده و ترک این اعتیاد رو سخت می‌کند. هوس کربوهیدرات می‌تواند بدین معنی باشد که بدن شما به نیتروژن بیشتری نیاز دارد. نیتروژن در گوشت قرمز،‌ مرغ و ماهی وجود دارد. گاهی نیز تنها به دلیل همان احساس خوشی است که در اثر ترشح دوپامین در فرد ایجاد می‌شود. در چنین مواردی بهتر است که سر خود رو به روش‌های دیگر خوشایند مثل تماس با یک دوست یا کارهای تفریحی دیگر گرم کنید.

هوس خوردن گوشت قرمز

این مورد اغلب از نشانه‌های کمبود پروتئین و نیز آهن، اسیدهای آمینه و یا فسفر است. اما نباید در خوردن گوشت قرمز به بهانه تأمین پروتئین و آهن،‌ زیاده‌روی کرد. می‌توان به میزان متعادل از گوشت و سایر منابع غذایی پروتئین و آهن، مثل حبوبات و میوه، استفاده کرد.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.livestrong.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


2 × شش =