پرسش و پاسخ درباره متابولیسم

آگوست 23rd, 2018 به‌دست admin پاسخ »

در این پست می‌خواهیم به بررسی درست و نادرست بودن برخی باورها درباره متابولیسم بپردازیم. از اثر نقش وراثت در متابولیسم گرفته تا اثر سرکه سیب بر چربی‌سوزی. در متابولیسم، غذایی که می‌خوریم سوزانده شده و به انرژی برای فعالیت‌های ما تبدیل می‌شود.

Everything-About-Metabolism

آیا سرعت متابولیسم ارثی است و کنترل آن از دست ما خارج است؟

خیر. متابولیسم هم جنبه ارثی دارد اما ما می‌توانیم بر روی آن کنترل داشته باشیم. مثلاً با عضله‌سازی از طریق تمرینات ورزشی و وزنه زدن می‌توانیم متابولیسم خود رو افزایش بدهیم زیرا هر نیم کیلو توده عضلانی بدن، 7 تا 10 کالری انرژی می‌سوزاند. این در حالیست که هر نیم کیلو از توده چربی بدن فقط 2 تا 3 کالری انرژی مصرف می‌ کند.

ورزش‌های هوازی نیز مهم هستند. سعی کنید که 5 جلسه در هفته و هر بار به مدت نیم ساعت ورزش هوازی انجام بدهید. هر فعالیت ورزشی که ضربان قلب رو بالا ببرد، مثل پیاده‌روی سریع، دویدن و دوچرخه‌سواری، ورزش هوازی محسوب می‌شود. اما هرگز بر روی یک نوع ورزش یا یک مدت زمان یا شدت خاص برای ورزش توقف نکنید زیرا بدن بعد از مدتی به این میزان ورزش عادت کرده و انرژی کمتری نسبت به زمانی که ورزش رو تازه شروع کرده بودید، می‌سوزاند. به همین دلیل توصیه می شود که ورزش‌های قدرتی و استقامتی رو با ورزش‌های هوازی ترکیب کنید تا انرژی بیشتری بسوزانید.

آیا متابولیسم با بالا رفتن سن، کاهش پیدا می‌کند؟

لزوماً خیر. البته اگر شما به آن این اجازه رو ندهید. اگر از بیست و سی سالگی شروع به تقویت توده عضلانی بدن خود کنید، متابولیسم شما در دوران کهنسالی افت شدید پیدا نمی‌کند. علت این است که از چهل سالگی به بعد میزان تستسترون در بدن کاهش پیدا می‌کند. وجود این هورمون برای رشد عضلات، مهم است. کلید حل مشکل، انجام ورزش است. استفاده از ورزش‌های اینتروال به مدت فقط 20 تا 30 دقیقه، دو تا سه جلسه در هفته، نقش به سزایی در افزایش متابولیسم دارد.

آیا مصرف غذاهای خاص، متابولیسم رو افزایش می‌دهد؟

تحقیقاتی که این موضوع رو اثبات کنند، چندان قابل اطمینان و کافی نیستند. گرچه مواد غذایی مثل فلفل چیلی، کافئین و سرکه سیب، می‌توانند تا حدودی متابولیسم رو افزایش بدهند اما این اثر، خیلی زیاد نیست و نیز موقتی می‌باشد. به علاوه زیاده‌روی در مصرف بسیاری از این خوراکی‌ها، عوارض جانبی مثل ناراحتی‌های شکم دارند و طعم دلپذیری هم ندارند و به طور کلی، ارزش این رو ندارند که خودتان رو با مصرف زیاد آنها با این هدف که متابولیسم خود رو افزایش بدهید، به دردسر بیندازید.

آیا زمانی که غذا در آن صرف می‌شود، بر روی متابولیسم مؤثر است؟

بله. مصرف کربوهیدرات در شب متابولیسم رو کند می‌کند زیرا بدن ما در شب، مقاومت بیشتری به انسولین نشان می‌دهد. در نتیجه قند خون افزایش پیدا می‌کند. به مرور زمان، این بالا بودن قند خون حتی در افرادی که به دیابت مبتلا نیستند هم مشکل‌ساز شده و به افزایش وزن و مشکلاتی مثل بیماری قلبی منجر می‌شود.

مواد غذایی پروتئینی هم در زمان شب چندان مناسب نیستند زیرا کبد خیلی زود پروتئین خورده‌شده رو به کربوهیدرات و بعد به چربی تبدیل می‌کند. بنابراین در شب حتماً از غذای سبک استفاده کنید زیرا هر چه که بخورید، اگر سنگین باشد، به شکل چربی در بدن‌تان ذخیره می‌شود.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


− 1 = پنج