آیا وقتی که خسته هستیم اجازه داریم ورزش کنیم؟

سپتامبر 5th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

کمبود خواب به هر دلیلی که باشد منجر به احساس خستگی می‌شود. سؤال این است که آیا مجاز به ورزش کردن در زمان‌هایی که احساس خستگی می‌کنیم، هستیم؟ همانطور که می‌دانیم، ورزش به ما انرژی و شادابی می‌دهد اما از طرفی برای اینکه بتوانیم ورزش کنیم هم باید انرژی داشته باشیم. در ادامه مطلب به این موضوع می‌‌پردازیم.

Exercise-Exhaustion

قبل از هر چیز باید ببینید که آیا خستگی شما واقعی است و یا ناشی از بی‌انگیزگی؟ آیا احساس کسالت می‌کنید یا سنگینی؟ آیا در ذهن خود به دنبال بهانه برای ورزش نکردن می‌گردید و یا واقعاً خسته هستید؟ کم‌آبی به بدن هم می‌تواند در بروز احساس خستگی نقش داشته باشد. حتی اگر کم‌آبی خفیف هم باشد باز هم منجر به سردرد و گرفتگی عضلانی می‌شود. پس اگر احساس خستگی می‌کنید، ابتدا کمی آب بنوشید تا اگر علت آن کم‌آبی بوده است، رفع شود.

اگر شب قبل از جلسه ورزشی به قدر کافی استراحت کنید، یعنی 7 تا 9 ساعت بخوابید، می‌توانید بدون خستگی در روز بعد ورزش کنید. اما اگر علیرغم استراحت شبانه باز هم خسته‌اید، بهتر است که با حرکات گرم‌کننده و شدت کم شروع به ورزش کنید و به تدریج بر شدت ورزش بیفزایید. کافیست که ورزش رو شروع کنید تا با افزایش ترشح اندروفین در بدن‌تان خستگی از بدن خارج شود. این هورمون شما رو سرحال می‌کند. ورزش، ساعت زیستی بدن رو تنظیم می‌نماید. پس اگر 10 دقیقه ورزش کرده و عرق بریزید، برای خواب شبانه شما هم بسیار مفید خواهد بود.

اما اگر خستگی شما انقدر شدید است که با هیچ ترفندی بهبود پیدا نمی‌کند، یعنی اگر پاهای‌تان می‌لرزند و احساس سرگیجه می‌کنید، قضیه فرق می‌کند. بهتر است که از ورزش خودداری کنید زیرا نه تنها مفید نیست بلکه می‌تواند مضر نیز باشد. ورزش در زمان‌هایی که حقیقتاً خسته هستید، خطراتی دارد که به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

1 -  افزایش خطر آسیب‌های ورزشی

وقتی که خسته هستیم،‌ حرکات ما کندتر هستند و ممکن است که به موقع واکنش نشان ندهیم. یعنی هم از نظر ذهنی تمرکز نداریم و هم از نظر عضلانی قادر به واکنش سریع نیستیم و لذا ممکن است که دچار صدمه بشویم. اگر در حال کار با دستگاه ورزشی یا وزنه باشیم، این خطر بیشتر هم می‌شود.

2 -  کاهش کارایی ورزشی و نتیجه مطلوب نگرفتن از ورزش

وقتی که خسته‌ هستیم، ورزش به نظر طاقت‌فرسا و سخت‌تر از معمول می‌آید. حتی با اینکه همان ورزش رو قبلاً هم انجام داده‌ایم باز هم مشکل‌تر است. در نتیجه ممکن است که انگیزه خود رو برای ادامه ورزش از دست بدهیم.

3 -  تضعیف سیستم ایمنی بدن

خستگی، سیستم ایمنی رو تهدید می‌کند. خستگی تعداد گلوبول‌های سفید خون رو کاهش می‌دهد، مخصوصاً اگر به طور مستمر دچار کم‌خوابی شده باشید. این موضوع زمانی بدتر می‌شود که با شکم خالی هم ورزش کنید. کم‌خوابی میزان هورمون کورتیزول رو در بدن افزایش می‌دهد. این مسأله، سیستم ایمنی رو سرکوب می‌کند و توانایی بدن برای مبارزه با عفونت‌ها کمتر می‌شود. به همه اینها، استرس ناشی از ورزش شدید رو هم اضافه کنید. پس بهتر است که به خودتان استراحت بدهید. مثلاً می‌توانید یک چرت کوتاه بزنید.

در هنگام خستگی چه ورزش‌هایی انجام بدهیم؟

اگر خستگی شما آنقدر نیست که دچار تلوتلو خوردن شوید، لازم نیست که ورزش رو به کلی تعطیل کنید. می‌توانید یکی از ورزش‌های زیر رو که سبک و آسان هستند، انجام بدهید:

1 -  ورزش هوازی سبک

به این ترتیب، انرژی شما هم افزایش پیدا می‌کند. می‌توانید بر روی تردمیل راه بروید یا از دوچرخه ثابت یا دستگاه الپتیکال استفاده کنید. اگر هم توان انجام این ورزش‌ها رو ندارید می‌توانید در حالی که تلویزیون تماشا می‌کنید، درجا بزنید یا درازو نشست یا پروانه یا شناس سوئدی انجام بدهید.

2 -  یوگا

یوگا هم آرامش‌بخش است و هم انرژی بدن رو بیشتر می‌کند. خلق و خو رو نیز بهبود می‌بخشد. حتی دو دقیقه یوگا هم این اثرات مفید رو در بدن ایجاد می‌کند.

3 -  انجام حرکات کششی

حرکات کششی به سمت زمین یا به سمت بالا و یا حرکت لانج به طرفیت انجام بدهید. انجام حرکات کششی، حتی زمان‌هایی که خسته هستیم هم بی‌خطر است و حتی می‌تواند دردها رو تسکین بدهد.

البته گاهی نیز خستگی انقدر زیاد است که ترجیحاً باید ورزش رو کنار بگذارید. زمان‌هایی که سرما‌خورده‌اید، بیمار هستید یا عمل جراحی داشته‌اید، نباید به خودتان سخت بگیرید. همیشه به نجوای بدن خود گوش کنید. بدن‌تان به شما می‌گوید که باید چه تصمیمی بگیرید تا به نفع آن باشد.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.sparkpeople.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


− یک = 7