چرا کاهش وزن در تابستان سخت‌تر است؟

سپتامبر 10th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

یکی از دلایل این امر، تعطیلات و طولانی شدن روز و وسوسه خوردن خوراکی‌های هوس‌انگیز چاق‌کننده در این ساعات طولانی است. اما یک دلیل دیگر هم در سختی کاهش وزن در تابستان دخیل است که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.

Weight-Loss-in-Summer

متابولیسم ما در تابستان کمی کندتر می‌شود. علت این است که بدن ما در تابستان نیازی به تولید حرارت بیشتر برای گرم نگه داشتن خود ندارد. این در حالیست که در ماه‌های سرد سال، بدن برای گرم کردن ما مجبور است که مقدار بیشتری انرژی بسوزاند. با توجه به اینکه در ماه‌های گرم سال، دمای محیط تقریباً برابر با دمای داخلی بدن است، متابولیسم در حدود 10 درصد کمتر می‌شود.

اما دلیل دیگری نیز علاوه بر موارد ذکر شده وجود دارد که کاهش وزن رو در تابستان سخت‌تر می‌کند. در گرمای محیط بیرون، تمایل ما برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و دویدن کمتر می‌شود و بیشتر دوست داریم که در منزل یا محیط بسته که تهویه مطبوع و کولر دارد، نشسته و به تماشای تلویزیون بپردازیم یا نهایتاً کتاب بخوانیم.

اگر هم بخواهیم که در محیط بیرون به ورزش بپردازیم، برای خنک نگه داشتن بدن خود آب می‌نوشیم که آن هم باعث تغییرات وزنی موقت درما می‌شود. این افزایش وزن ناشی از تجمع آب در بدن در فصل تابستان گاهی به چند کیلوگرم هم می‌رسد.

هر قدر که بیشتر عرق کنیم، نیاز ما به مایعات هم بیشتر می‌شود. پس با ورزش در محیط گرم بیرون، آب بیشتری نوشیده و وزن بیشتری هم پیدا می‌کنیم. البته این افزایش وزن موقتی است و با دفع آب از بدن، از بین می‌رود. اما نباید به دلیل این افزایش موقت از خوردن آب و مایعات پرهیز کنید زیرا کم‌آبی بدن، مضراتی به مراتب بیشتر از اضافه‌وزن موقت داشته و سلامتی رو به خطر می‌اندازد. جالب اینجاست که کم‌آبی بدن، خود به کاهش متابولیسم منجر می‌شود.

یکی از راه‌ها برای افزایش متابولیسم، ورزش کردن در طول تابستان است. تمرینات استقامتی همراه با تمرینات هوازی خفیف، 4 تا 5 روز در هفته بسیار مفید است. همچنین باید خواب کافی شبانه داشته و آب کافی بنوشید و ترجیحاً از آب خنک استفاده کنید.

اگر در محیط بیرون ورزش می‌کنید، صبح زود یا غروب به ورزش بپردازید که هوا خنک‌تر است. اگر هم در باشگاه ورزش می‌کنید که حتماً در باشگاهی ثبت نام کنید که دستگاه تهویه مطبوع و کولر داشته باشد.

اجازه ندهید که مسائل جزئی و کوچک شما رو از هدف وزنی‌تان دور کنند. کاهش متابولیسم در تابستان، مقدار جزئی و کم است و آنقدر نیست که بتوانید آن رو بهانه کرده و اضافه‌وزن پیدا کنید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.huffingtonpost.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


دو + 4 =