6 خاصیت انبه برای سلامتی

سپتامبر 15th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

انبه رو به عنوان پادشاه میوه‌ها می‌شناسند. گرچه مقدار قند انبه زیاد است (در یک فنجان انبه، 25 گرم کربوهیدرات وجود دارد)، اما خواص انبه نیز بسیار زیاد و غیرقابل چشمپوشی است. در ادامه به چند نمونه از فواید انبه اشاره می‌کنیم.

Mangoes

محافظت در برابر سرطان

این میوه سرشار از انواع پلی‌فنول‌ها است. این ترکیبات خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند از آسیب DNA سلول‌ها جلوگیری می‌کنند و لذا مانع از بروز بیماری‌هایی مثل دیابت نوع 2 و سرطان می‌شوند. در مطالعات بر روی نمونه‌های آزمایشگاهی حیوانی، انبه از رشد سلول‌های سرطان سینه جلوگیری نموده است.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یک فنجان انبه حاوی یک‌چهارم ویتامین A مورد نیاز روزانه بدن است. وجود این ویتامین برای فعالیت صحیح سیستم ایمنی، ضروری است. مثلاً در تولید و فعالیت گلوبول‌های سفید خون نقش دارد. کمبود ویتامین A خطر عفونت رو در بدن افزایش می‌دهد.

بهبود سلامتی پوست و مو

ویتامین A موجود در انبه، کلید سلامتی بافت‌های پوستی مثل پوست، مو و غدد چربی می‌باشد. غدد چربی که به فولیکول‌های مو متصل هستند به رطوبت و سلامتی موها کمک می‌کنند. در مطالعات بر روی حیوانات آزمایشگاهی، کمبود ویتامین A به ریزش مو منجر شده است.

علاوه بر این، در یک فنجان انبه، 75 درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه وجود دارد. این ویتامین نیز برای تولید کلاژن، مورد نیاز است. کلاژن به پوست، انعطاف داده و از چین و چروک و افتادگی پوست جلوگیری می‌کند.

از بین بردن یبوست

خوردن انبه یبوست رو از بین می‌برد. اما باید توجه داشته باشید که انبه میزان تولید گاز و نفخ رو هم در بدن، به خصوص در افرادی که به سندرم روده تحریک‌پذیر مبتلا هستند، افزایش می‌دهد.

تنظیم بهتر قند خون

به نظر عجیب می‌آید که میوه‌ای که انقدر شیرین است می‌تواند قند خون رو تنظیم کند! اما یک مطالعه نشان می‌دهد که خوردن انبه قند خون رو پایین می‌آورد. شاید علت این امر وجود آنتی‌اکسیدان در انبه باشد. البته باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود. به همین دلیل بهتر است که قبل از مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

حفظ سلامتی چشم و بینایی

آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زآزانتین موجود در انبه به طرق مختلفی به سلامتی چشم کمک می‌کنند. این دو ترکیب طبیعی از شبکیه و عدسی چشم‌ها محافظت می‌کنند و محدوده بینایی رو افزایش می‌دهند. همچنین میزان تحمل نور رو بیشترکرده و تضاد رنگ‌ها رو در دید افزایش می‌دهند. به علاوه، مدت زمانی که طول می‌کشد تا چشم در برابر استرس ناشی از نورهای شدید، ترمیم شود رو کاهش می‌دهند. به همه اینها اضافه کنید که این دو ترکیب، از چشم در برابر اشعه ماوارای بنفش خوردشید نیز محافظت می‌کنند و مانع از بروز آب مروارید می‌شوند یا روند آن رو کند می‌کنند.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.health.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


+ چهار = 9