اثر پیاده‌روی بعد از صرف غذا بر روی قند خون

سپتامبر 30th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

در پایان یک روز کاری، نشستن پای تلویزیون همان کاریست که اغلب افراد انجام می‌دهند. اما در گذشته که تلویزیون انقدر فراگیر نبود، اکثر افراد بعد از صرف شام به قدم‌زدن می‌پرداختند تا غذا بهتر هضم شود. تحقیقات نشان می‌دهند که این فعالیت برای سلامتی مفید است.

Walking-After-Meal

پیاده‌روی بعد از صرف غذا به کسانی که دیابت نوع 2 دارند کمک می‌کند تا قند خون رو بهتر کنترل کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که اگر فرد بعد از غذا به مدت فقط 15 دقیقه قدم بزند، بهتر از زمانی که در سایر ساعات روز به مدت فرضاً 45 دقیقه قدم بزند، قادر خواهد بود قند خون رو کنترل کند.

دستگاه گوارش انسان، غذا رو به قند گلوکز تبدیل می‌کند که منبع اصلی انرژی برای بدن است. بنابراین با خوردن غذا، قند خون افزایش پیدا می‌کند. هورمون‌هایی مثل انسولین به بدن کمک می‌کنند تا قند رو از خون وارد سلول‌ها کند تا یا همان موقع مورد استفاده سلول‌ قرار بگیرد و یا برای مصارف بعدی ذخیره شود. اما در کسانی که به دیابت مبتلا هستند، فعالیت انسولین مختل شده و نمی‌تواند قند رو وارد سلول‌ها کند، پس بیشتر قند در خون باقی می‌ماند و می‌تواند منجر به بیماری قلبی،‌ سکته، بیماری کلیوی و سایر مشکلات بالینی شود.

ترشح انسولین در پاسخ به غذا در ساعات پایانی روز و به خصوص در افراد مسن، کاهش پیدا می‌کند. بسیاری از ما بزرگترین وعده غذایی خود رو در شب مصرف می‌کنیم و معمولاً بعد از غذا، کوچکترین تحرکی نداریم. در نتیجه قند خون بسیار افزایش پیدا می‌کند و تا ساعت‌ها بالا باقی می‌ماند.

اما اگر بعد از صرف شام به یک پیاده‌روی کوتاه بپردازیم، عضلات ما از قند خون استفاده می‌کنند و لذا قند خون کاهش پیدا می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که کافیست که پس از صرف غذا به مدت 10 دقیقه قدم بزنیم تا قند خون به شکل بهتری کنترل شود. اما اگر همین قدم زدن رو ساعتی بعد از صرف غذا انجام بدهیم، کنترل قند خون به این خوبی صورت نمی‌گیرد.

علاوه بر مبارزه با بالا رفتن قند خون، حرکت مختصر بعد از صرف غذا به هضم بهتر غذا هم کمک می‌کند. علت این است که تحرک بدنی، حرکات دودی‌شکل روده رو افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که غذا در طول روده به حرکت دربیاید. تحقیقات نشان می‌دهند که پیاده‌روی مختصر بعد از غذا از سوزش سر دل و  رفلاکس اسید معده نیز جلوگیری می‌ کند.

اما پیاده‌روی، تنها فعالیت مفید بعد از صرف غذا نیست بلکه می‌توان تمرینات خفیف هوازی یا استقامتی نیز انجام داد. اما نباید زیاده‌روی کنید زیرا تمرینات ورزشی شدید بلافاصله پس از صرف غذا، هضم غذا رو به تأخیر می‌اندازد. فعالیت عضلانی باعث می‌شود که بیشتر خون به سمت عضلات جریان پیدا کند و خون کمتری در لوله‌های گوارشی جریان داشته باشد. در نتیجه هضم غذا کند می‌شود. پس بعد از غذا ورزش سنگین انجام ندهید.

قند خون تا 72 دقیقه بعد از صرف غذا به بالاترین میزان خود می‌رسد. پس تا یک ساعت بعد از غذا فرصت دارید که ورزش سبک انجام بدهید تا قند خون قبل از اینکه به بالاترین میزان خود برسد، کنترل شود. لازم نیست که ورزش طولانی انجام بدهید. 10 دقیقه ورزش هم کفایت می‌ کند و ارزشش رو دارد. این کار علاوه بر کنترل قند خون، فشار خون رو نیز کنترل کرده و افسردگی رو کاهش می‌دهد.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.health.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


هفت × 4 =