9 علامت اعتیاد به غذا

اکتبر 4th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

برای همه ما پیش آمده است که نه از روی گرسنگی واقعی بلکه صرفاً در اثر بی‌کاری یا استرس یا افسردگی به غذا خوردن روی آورده‌ایم. این پرخوری‌ احساسی معمولاً همیشگی نبوده است و هرازگاهی پیش آمده است. اما در برخی از افراد این شیوه به یک عادت و به عبارتی به اعتیاد تبدیل شده است. اما از کجا بدانیم که به غذا معتاد شده‌ایم و یا صرفاً دچار پرخوری احساسی موقت شده‌ایم؟

Food-Addiction

احساس کسالت بعد از پرخوری

اگر آنقدر غذای پرچرب و شیرین خورده‌اید که در روز بعد دچار کسالت شدید و غذاب وجدان زیاد شده‌اید یعنی ممکن است به سمت اعتیاد به غذا کشیده شده باشید. تغییرات خلق‌وخو، زودرنجی و نفخ از دیگر علائم این مشکل هستند.

آنقدر غذا می‌خورید تا معده و دستگاه گوارش‌‌تان دچار آشفتگی و ناراحتی می‌شود

اگر به گرسنگی تا سیری،‌ امتیاز بین 0 تا 10 بدهیم، یعنی 0 به معنی گرسنگی زیاد و 10 به معنی سیری کامل باشد،‌ شما باید زمانی که هنوز به 10 نرسیده‌اید دست از غذا بکشید. کسانی که تا 10 پیش می‌روند و تا جایی غذا می‌خورند که اوضاع بدن خود رو به هم می‌ریزند، اغلب معتاد به غذا هستند.

برخی از خوراکی‌ها شما رو دچار هوس غذایی می‌کنند

برخی از افراد فقط در مواجه با خوراکی‌های خاص احساس گرسنگی می‌کنند. این در حالیست که خوراکی‌های دیگر باعث برانگیختگی حس گرسنگی آنها نمی‌شوند. کافیست که تصمیم بگیریم که فقط یک تکه از آن خوراکی هوس‌انگیز رو بخوریم تا کنترل رو از دست داده و به خودمان بیاییم و ببینیم که کل خوراکی رو خورده‌ایم.

غذایی که در حضور دیگران می‌خورید با غذایی که در تنهایی خود می‌خورید، تفاوت دارد

احساس شرم، پشیمانی و خجالت مانع از این می‌شود که یک فرد معتاد به غذا در حضور دیگران نیز اعتیاد خود رو علنی کند. به همین دلیل در حضور دیگران همان غذای معمولی رو به مقدار معمولی مصرف می‌کند و یا حتی شاید تظاهر به سالم غذا خوردن کند اما در پشت درهای بسته، داستان تغییر می‌کند و به پرخوری و بدخوری روی می‌آورد.

در فعالیت‌های اجتماعی شرکت نمی‌کنید

به مهمانی تولد یا به رستوران و دورهمی دعوت شده‌اید اما از آنجایی که غذاهای هوس‌انگیز زیادی سرو می‌شوند، از شرکت در این اجتماعات پرهیز می‌کنید. معتادان به غذا دچار مشکل در روابط اجتماعی خود شده و منزوی می‌شوند. آنها مجبور می‌شوند از سرگرمی‌ها و فعالیت‌های لذتبخش چشمپوشی کنند و حتی ممکن است که در روابط خانوادگی نیز دچار مشکل شوند.

دائم در حال خرید تنقلات و خوراکی هستید

یک فرد معتاد به غذا، فقط جهت مایحتاج خرید نمی‌کند بلکه دائم در حال خرید خوراکی و حتی خوراکی‌هایی است که نیازی به خرید آنها ندارد و از یک سوپرمارکت یا اغذیه‌فروشی به دیگری سرک می‌کشد.

علیرغم هشدارهایی که درباره سلامتی‌تان به شما داده شده است، قادر نیستید جلوی پرخوری خود رو بگیرید

یکی از مهمترین نشانه‌های اعتیاد به غذا، عدم توجه به هشدارهای پزشک و ادامه دادن به پرخوری و بدخوری است. خستگی شدید، نوسانات وزن، مشکلات گوارشی، چاقی، دیابت، اضطراب و احساس ناامیدی،‌ همگی از مشکلاتی هستند که گریبان فرد معتاد به غذا رو می‌گیرند اما فرد با وجود اینکه از این خطرات آگاه است همچنان نمی‌تواند از عادات غذایی بد خود پرهیز کند.

مصرانه به برخی غذاهای خاص فکر می‌کنید

یک فرد معتاد به غذا شاید فرضاً فقط یک قاشق بستنی بخورد اما در تمام مدت 24 ساعت آینده به بستنی فکر می‌کند و منتظر است که باز هم یک قاشق دیگر بستنی بخورد.

غذا به شما کمک می‌کند تا مشکلات خود رو فراموش کنید

اشتباه در محیط کار، دعوا با همسر یا استرس به هر دلیل باعث می‌شود که فرد معتاد به غذا به سمت غذا کشیده شود تا بتواند برای مدتی، هر چند کوتاه و موقت، مشکلات خود رو فراموش کرده و از آنها فرار کند.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.rd.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


دو + 3 =