7 فایده قهوه که علم آنها را اثبات کرده است

اکتبر 6th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

میزان محبوبیت قهوه روز به روز در حال افزایش است و البته دلایل خوبی هم برای این افزایش محبوبیت وجود دارد. در ادامه مطلب درباره دلایل علمی مفید بودن قهوه برای سلامتی با شما صحبت می‌کنیم.

Benefits-of-Coffee

کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها

بیش از هزار ترکیب مختلف در قهوه وجود دارد که بسیاری از آنها خاصیت ضدالتهاب و ضد سرطان دارند. دانه قهوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد مضر در بدن که سرطان‌زا هستند، جلوگیری می‌کنند. مصرف قهوه با کاهش خطر ابتلا به ملانوما و لوکمیا و نیز کاهش سرطان پروستات و رحم و روده بزرگ، در ارتباط است.

جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2

تحقیقات نشان می‌دهند که نوشیدن قهوه، چه قهوه کافئین‌دار معمولی و چه قهوه بدون کافئین، از بروز دیابت نوع 2 که شایع‌ترین نوع دیابت است، جلوگیری می‌کند. البته با توجه به اینکه نوشیدن قهوه می‌تواند منجر به بی‌خوابی،‌ مشکلات گوارشی و میگرن شود، لذا توصیه می‌شود که میزان مصرف روزانه قهوه بیشتر از یک لیوان  قهوه در روز نباشد. قهوه حاوی کروم است که به بدن کمک می‌کند تا انسولین رو به مصرف برساند. انسولین هورمونی است که قند خون رو تنظیم می‌کند.

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

به نظر می‌رسد که کافئین موجود در قهوه باعث تقویت قوای مغزی می‌شود.

کاهش خطر ابتلا به پارکینسون

دانشمندان هنوز در پی کشف این موضوع هستند که چه عوامل محیطی و ژنتیکی باعث بروز بیماری پارکینسون در برخی از افراد می‌شوند. اما برخی از تحقیقات حاکی  از این هستند که کافئین اثرات محافظتی در برابر این بیماری دارد. البته هنوز علت دقیق این امر و چگونگی عمل کافئین در جلوگیری از پارکینسون به طور دقیق، مشخص نیست.

کمک به سلامتی قلب

برای دهه‌ها به کسانی که ضربان قلب‌شان غیرطبیعی بود و خطر حمله قلبی و سکته رو در آنها زیاد بود، توصیه می‌شد که از مصرف کافئین پرهیز کنند. اما تحقیق جدید نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه، انقباضات نامنظم رشته‌های عضلانی رو تا 13 درصد کاهش می‌دهد. علاوه بر این، کسانی که قهوه می‌نوشند تا 19 درصد کمتر از کسانی که قهوه نمی‌نوشند دچار مشکلات قلبی – عروقی می‌شوند و نیز احتمال مرگ در اثر سکته در آنها تا 30 درصد کمتر است.

افزایش طول عمر

از همه مهمتر اینکه تحقیقات نشان می‌دهند که کسانی که قهوه می‌نوشند کمتر در معرض مرگ از هر نوع بیماری قرار دارند. نوشیدن 4 فنجان قهوه در روز خطر مرگ، از جمله مرگ ناشی از بیماری قلبی و سرطان رو کاهش می‌دهد.

بهبود عملکرد ورزشی

ورزشکارانی که قبل از ورزش قهوه می‌نوشند، عملکرد بهتری نسبت کسانی که قهوه بدون کافئین می‌نوشند، دارند. نوشیدن قهوه قبل از ورزش باعث می‌شود که پس از ورزش، انرژی بیشتری سوزانده شود. این یعنی حتی با پایان جلسه ورزشی، بدن همچنان در حال انرژی‌سوزی خواهد بود.

آیا قهوه باعث بروز سرطان می‌شود؟

در قهوه ترکیبی به نان آکریلامید وجود دارد که برخی از افراد به دلیل خاصیت سرطان‌زایی آن، قهوه رو سرطان‌زا می‌دانند. اما واقعیت این است که تولید سرطان توسط قهوه فقط در حیوانات آزمایشگاهی که در معرض 60 برابر غلظت آکریلامید بوده‌اند، دیده شده است. یعنی در انسان به اثبات نرسیده است و در ضمن هیچ انسانی این مقدار غلیظ آکریلامید رو مصرف نمی‌کند.

اگر کسی بتواند این مقدار قهوه رو که حاوی مقادیر زیاد آکریلامید باشد در یک روز بنوشد، مشکلات بزرگتری که حتی از سرطان هم بزرگتر هستند برای وی پیش می‌آید. به عبارتی هیچ انسانی این میزان آکریلامید رو در یک روز نمی‌تواند مصرف کند.

کافیست که میزان مصرف قهوه خود رو در حد معقول و معمولی نگه دارید و زیاده‌روی نکنید تا از فواید قهوه برای سلامتی، برخوردار شوید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


+ سه = 11