آنچه باید درباره جدیدترین رژیم کربوهیدراتی بدانید

اکتبر 8th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

برخی از افراد مصرف کربوهیدرات رو مساوی با چاقی می‌دانند و به همین جهت به سراغ رژیم‌هایی مثل رژیم کتو می‌روند که در ان میزان کربوهیدرات کم و میزان چربی زیاد است. اما اخیراً شیوه جدید رژیمی اعلام وجود کرده است که مورد توجه عاشقان نان و برنج قرار گرفته است. این رژیم، نوعی رژیم جدید کربوهیدراتی است.

The-Super-Carb-Diet

نام این رژیم، رژیم مافوق کربوهیدرات است. شاید فکر کنید که منظور از این رژیم، خوردن کربوهیدرات صرف باشد اما اینطور نیست. رژیم مافوق کربوهیدرات، تعادل در مصرف همه درشت‌مغذی‌ها یعنی تعادل در مصرف پروتئین، چربی و کربوهیدرات رو در اولویت قرار می‌دهد. تمام وعده‌های اصلی یا میان‌‌وعده‌ها در این رژیم باید شامل 40 درصد پروتئین، 30 درصد چربی و 30 درصد کربوهیدرات باشند.

بر اساس مقادیر ذکر شده، شما در واقع کربوهیدرات می‌خورید اما نه اینکه همه غذاها صرفاً از کربوهیدرات تشکیل شده باشند. اما باید دقت کنید که کربوهیدراتی که مصرف می‌کنید از نوع باکیفیت و مفید است. یعنی سرشار از فیبر باشند تا هم باعث سیر شدن فرد شوند و هم هضم کندی داشته باشند و قند خون رو بهتر کنترل کنند. به عبارتی باید نان یا برنجی که مصرف می‌کنید، 100 درصد سبوس داشته باشد.

سعی کنید که سه وعده غذایی اصلی و یک یا میان‌وعده داشته باشید. می‌توانید در وعده صبحانه از ساندویچ تخم‌مرغ همراه با نان سبوس‌دار استفاده کنید. برای ناهار، سینه مرغ گریل‌شده همراه با یک‌چهارم آووکادو، سبزیجات بخارپز و برنج قهوه‌ای، مصرف کنید. برای وعده شام می‌توانید گوشت قرمز بدون چربی یا ماهی همراه با برنج قهوه‌ای یا کینوآ و سبزیجات آبپز بخورید.

گاهی که هوس خوردن شیرینی‌جات به سرتان می‌زند می‌توانید چربی رو از بشقاب شام خود حذف کرده و کمی کره بادام‌زمینی به بشقاب خود اضافه کنید. در مجموع، باید از غذاهایی استفاده کنید که کمترین فراوری روی آنها انجام شده و تا حد امکان طبیعی و غیرفراوری و غیرکارخانه‌ای باشند.

کربوهیدرات‌ها به خودی خود باعث چاقی نمی‌شوند. آنچه که بر روی خاصیت چاق‌کنندگی کربوهیدرات‌ها تأثیر می‌گذارد نوع و کیفیت آن کربوهیدرات، مقدار آن و زمانی است که کربوهیدرات رو مصرف می‌کنیم.

شاید این سؤال برای‌تان پیش آمده باشد که چرا کسانی که رژیم کم‌کربوهیدرات می‌گیرند، وزن کم می‌کنند؟ علت این است که این افراد معمولاً کسانی هستند که قبل از شروع رژیم کم‌کربوهیدرات، عاشق کربوهیدرات از نوع بی‌کیفیت و فراوری‌شده بوده‌اند و با شروع رژیم کم‌کربوهیدرات مجبور شده‌اند که این نوع کربوهیدرات رو از برنامه غذایی خود حذف کنند. از جمله کربوهیدرات‌های مفید و سالم عبارتند از: سیب‌زمینی شیرین، کینوآ، لوبیا، عدس و نخود.

اما راه حل کاهش وزن، حذف کامل کربوهیدرات نیست بلکه همانطور که گفته شد، انتخاب درست نوع و مقدار کربوهیدرات مصرفی است. پس تعادل رو در رژیم خود رعایت کنید و هیچ گروه غذایی رو به کلی حذف نکنید تا همه انواع مواد مغذی به بدن رسیده و بدن دچار کمبود مواد مغذی نشود. آنچه که مهم است، رژیم پرکربوهیدرات یا کم‌کربوهیدرات نیست بلکه رژیم “درست” کربوهیدرات است.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.health.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


+ 3 = هفت