آیا شیر جو دوسر به عنوان یک شیر غیرلبنی، سالم است؟

نوامبر 6th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

در گذشته نه چندان دور، تنها شیری که مصرف می‌کردیم، شیر گاو بود. اما امروزه انواع شیرهای گیاهی نیز در بازار موجود هستند، از شیر بادام گرفته تا شیر نخود، سویا و کتان. این شیرهای غیرلبنی روزبه‌روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند. جدیدترین شیر غیرلبنی که وارد سبد خوراک خانواده‌ها شده است،‌ شیر جو دوسر است. این شیر کف‌دار بوده و بیش از شیرهای لبنی دیگر به شیر گاو شباهت دارد. اما شیر جو دوسر چیست و آیا برای سلامتی ایمن است؟

Oat-Milk

شیر جو دوسر همانطور که از نامش پیداست شیر غیرلبنی است که از جو دوسر گرفته می‌شود. این شیر، مخلوطی از جو دوسر و آب است (معمولاً به نسبت 1 فنجان جو دوسر به سه‌چهارم فنجان آب). برخی از کارخانجات شیر جودوسر رو با ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی می‌کنند. همچنین ممکن است که به آن شکر، نمک، مواد نگهدارنده و ترکیبات دیگری اضافه کنند.

فواید شیر جو دوسر برای سلامتی

از نقطه نظر تغذیه‌ای، شیر جو دوسر، یک انتخاب سالم غذایی است. مقدار پروتئین موجود در آن از پروتئین برخی دیگر شیرهای غیرلبنی بیشتر است. شیرهای دیگر مثل شیر بادام، شیر نارگیل و شیر برنج،‌ فاقد پروتئین هستند. اما پروتئین شیر سویا، شیر نخود و شیر لبنی از شیر جودوسر بیشتر است.

شیر جو دوسر دارای فیبر مفید برای بدن نیز هست. این در حالیست که شیر لبنی اصلاً فیبر ندارد. اهمیت فیبر از این جهت است که قند خون رو تنظیم کرده، به کلسترول متصل می‌شود، حرکات روده رو منظم می‌کند و باعث سیری می‌شود.

سایر فواید شیر جو دوسر عبارتند از: تأمین یک‌سوم از بتا گلوکان توصیه شده روزانه که کلسترول خون رو کنترل می‌کند، تأمین 25٪ از کلسیم مورد نیاز روزانه و 20٪ از ویتامین D مورد نیاز روزانه از طریق شیر جو دوسر غنی شده با این ویتامین.

نکاتی که باید درباره شیر جو دوسر بدانید

مقدار انرژی (کالری) شیر جو دوسر بیشتر از سایر شیرها است. همچنین مقدار کربوهیدرات آن نیز بیشتر از شیرهای دیگر است. البته این تفاوت در کربوهیدرات آنقدرها زیاد نیست که اگر رژیم کم‌کربوهیدرات داشته باشید، خللی در رژیم شما ایجاد کند.

این شیر برای کسانی هم که به لاکتوز و گلوتن، حساسیت دارند، مناسب است. اما اگر می‌خواهید مطمئن شوید که در محصول مورد استفاده شما گلوتن وجود ندارد، بهتر است که برچسب غذایی محصول رو مطالعه کنید. البته خود جو دوسر فاقد گلوتن است اما مشکل اینجاست که در اکثر موارد در کارخانه به محصول گلوتن اضافه می‌کنند. بنابراین اگر بیماری سلیاک دارید، حتماً ابتدا مطمئن شوید که جو دوسری که مصرف می‌کنید، گلوتن نداشته باشد.

موارد استفاده از شیر جو دوسر

اگر شیری که مصرف می‌کنید،‌ غلیظ است می‌توانید آن رو به قهوه خود اضافه کنید، مخصوصاً قهوه لاته. همچنین می‌توانید آن رو در غذاهایی که معمولاً با شیر گاو تهیه می‌شوند، به کار ببرید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.health.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


+ چهار = 12