8 مورد که با حذف یک وعده غذایی در بدن اتفاق می‌افتند

دسامبر 3rd, 2018 به‌دست admin پاسخ »

برخی از ما بنا به دلایل مختلف از خوردن بعضی از وعده‌های غذایی پرهیز می‌کنیم. مثلاً چون می‌خواهیم وزن کم کنیم و یا اینکه فرصت کافی برای خوردن غذا نداریم و سرمان شلوغ است و یا حتی چون خواب‌آلود هستیم و حوصله غذا خوردن نداریم. واکنش بدن ما نسبت به نخوردن وعده غذایی بستگی به سن، میزان سلامتی،‌ رژیم غذایی و میزان فعالیت بدنی ما دارد. حدف وعده غذایی می‌تواند عواقب مثبت و منفی داشته باشد که در ادامه مطلب به بررسی آنها می‌پردازیم.

Skipping-a-Meal

کاهش وزنی که با اما و اگر همراه است

نخوردن غذا در مقطعی باعث کاهش وزن می‌شود. اما بستگی به این دارد که این کار رو چگونه انجام بدهیم. اگر از خوردن غذا پرهیز می‌کنید تا خودتان رو مجازات کنید، مسلماً کارتان اشتباه است. کسانی که از خوردن وعده غذایی چشمپوشی می‌کنند تا بتوانند وزن کم کنند، در وعده یا وعده‌های بعدی غذا به پرخوری می‌افتند و در نتیجه به هدف خود که کاهش وزن هست دست پیدا نمی‌کنند. اگر می‌خواهید از وعده‌ای چشمپوشی کنید، که نباید این کار رو بکنید، حداقل صبحانه مفصل، سیرکننده و سالمی بخورید و فاصله صبحانه تا ناهارتان بین 5 تا 6 ساعت باشد.

افتادن در دام  پرخوری

استرس میزان گرسنگی رو افزایش می‌دهد و در نتیجه فرد رو به پرخوری می‌اندازد. نخوردن وعده غذایی نیز نوعی استرس محسوب می‌شود که باعث می‌شود در ساعات بعد به پرخوری و مخصوصاً به خوردن شیرینی‌جات روی بیاورید.

احساس نفخ کمتری می‌کنید

در کنار نکات منفی حذف وعده‌های غذایی، نکات مثبتی هم وجود دارد که یکی از آنها کاهش احساس نفخ است. علت این است که دستگاه گوارش تا ساعت‌ها این فرصت رو پیدا می‌کند که به فعالیت روی غذای قبلی بپردازد و در واقع به نوعی استراحت بیشتری خواهد داشت (مثل زمان روزه‌داری). در نتیجه بدن کمتر دچار التهاب و نفخ می‌شود.

احساس خستگی می‌کنید

علت این است که با حذف وعده‌های غذایی، قند خون پایین می‌آید. اگر قند به مغز نرسد علائمی رو به بدن مخابره می‌کند تا تمام فعالیت‌های بدن کندتر شوند.

خلق و خوی شما افت پیدا می‌کند

با توجه به اینکه قند خون پایین می‌آید، خلق و خو هم تحت تأثیر کاهش قند خون قرار می‌گیرد. همانطور که گفته شد، قند منبع اصلی برای فعالیت مغز است و وقتی که بدن با کاهش قند مواجه شود، خلق و خوی ما به سمت ناخوشایندی سوق پیدا می‌کند. در نتیجه اولین خوراکی که به دست ما برسد رو بدون در نظر گرفتن سالم یا ناسالم و چاق‌کنندگی آن می‌خوریم. در چنین مواردی هوس خوردن شیرینی‌جات و پرخوری به شدت افزایش پیدا می‌کند.

افزایش حافظه

شاید عجیب باشد اما تحقیقات دانشگاه ویرجینیا نشان می‌دهند که حذف یک وعده غذایی حافظه رو بهبود می‌بخشد! زیرا باعث افزایش رشد سلول‌های جدید مغزی و بافت عصبی می‌شود! به نظر می‌رسد که علت این امر کاهش التهاب در مغز باشد.

افزایش طول عمر

تحقیقات بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که حذف یک وعده غذایی باعث افزایش طول عمر آنها می‌شود و کمتر دچار عوارض پیری مثل اختلالات کبدی و متابولیکی می‌شوند. شاید علت این باشد که حذف غذا برای چند ساعت باعث می‌شود که مکانیسم ترمیم بدن فعال شود.

در درازمدت به کاهش وزن کمک نمی‌کند

یکی از دلایلی که باعث می‌شود افراد از خوردن یک وعده در روز پرهیز کنند، کاهش وزن است. اما باید بدانید که بعد از گذشت یک سال این روش نمی‌تواند وزن کاهش یافته رو نگه داشته و وزن مجدداً رو به افزایش می‌گذارد و یا آنطور که مورد انتظار است، کم نمی‌شود.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


9 + یک =