وزن‌تان کم نمی‌شود، چون به این نکات توجه نمی‌کنید (قسمت اول)

دسامبر 24th, 2018 به‌دست admin پاسخ »

برخی نکات ساده رژیمی هستند که به راحتی از چشم ما دور می‌مانند و در پایان ما رو با این سؤال باقی می‌گذارند که چرا وزن ما علیرغم تلاشی که می‌کنیم، کم نمی‌شود. در ادامه مطلب به این نکات می‌پردازیم.

Things-Sabotaging-Weight-Loss

در خوردن خوراکی‌های سالم، زیاده‌روی نکنید

شاید فکر کنید که چون یک غذا سالم است، پس حتماً چاق‌کننده نیست! در نتیجه وقتی که غذای سالم می‌خورید، به مقدار آن دقت نمی‌کنید و حساب حجم آن از دست شما در می‌رود. مثلاً فکر می‌کنید که چون روغن زیتون، روغن سالمی است، پس خوردن مقدار زیادی از آن بر روی وزن اثری ندارد و چاق نمی‌کند. این در حالیست که روغن زیتون از لحاظ مقدار انرژی و چاق‌کنندگی، هیچ فرقی با روغن‌های ناسالم ندارد و تفاوت آن در سلامتی قلب و عروق است.

کاهش وزن رو وسیله تنبیه خود قرار داده‌اید

همه می‌توانند انواع خوراکی‌ها رو بخورند اما شما نمی‌توانید. این باعث می‌شود که احساس محرومیت کنید. اگر از برنامه کاهش وزن یکا استفاده کنید، این مشکل در برنامه وجود ندارد و شما از هیچ غذایی محروم نمی‌شوید اما اگر از روش‌های دیگر استفاده می‌کنید باید به این نکته توجه کنید که غذا یک ضرورت در زندگی است. اما آیا مثلاً یک تکه براونی هم ضروری است؟ دفعه بعد که با چنین شرایطی برخورد کردید، این دو سؤال رو از خود بپرسید:

1 -  آیا دارم خودم رو از یکی از ضروریات زندگی محروم می‌کنم؟

2 -  آیا عادات غذایی خودم رو تغییر ندهم، بزرگترین نتیجه‌ای که نصیبم می‌شود و بزرگترین محرومیت من در زندگی چه خواهد بود؟

پاسخ این است که با چشمپوشی از برخی از خوراکی‌ها، زندگی شما با محرومیت همراه نخواهد بود بلکه منجر به زندگی سالم‌تر و شادتر خواهد شد. به این ترتیب خودتان با رضایت خاطر از خوردن برخی از خوراکی‌ها چشمپوشی می‌کنید.

مراقب مقدار انرژی موجود در مایعات و نوشیدنی‌ها نیستید

حتی نوشیدنی‌های سالم مثل آب میوه یا اسموتی هم می‌تواند سرشار از انرژی و شکر باشد. وقتی که می‌خواهید وزن کم کنید نباید در نوشیدن آب میوه و اسموتی، به این خیال که چاق‌کننده نیستند، زیاده‌روی کنید.

میان‌وعده مناسب نمی‌خورید

وقتی که بیش از سه ساعت از آخرین وعده غذایی گذشته باشد،‌ خواهی نخواهی گرسنه می‌شوید. اگر به این نجوای گرسنگی پاسخ ندهید، به فریاد گرسنگی تبدیل شده و سرانجام به پرخوری منجر می‌شود. اکثر افراد به دو میان‌وعده در زمان بعد از ظهر و عصر نیاز دارند.

میان‌وعده مناسب برای کاهش وزن باید حتماً شامل پروتئین باشد تا گرسنگی رو سرکوب کرده و موج نیاز به غذا خوردن رو از بین ببرد. برخی از انتخاب‌های بسیار خوب برای میان‌وعده عبارتند از: ماست یونانی، تخم‌مرغ آب‌پز، پنیر کاتیج، میوه و مغزها.

اتکای زیاد به کالری‌شماری

همانطور که می‌دانید ما در یکا از واحد کالری برای امتیازدهی به مواد غذایی استفاده نمی‌کنیم زیرا به عقیده ما این معیار، کامل و پاسخگوی نیاز برای کاهش وزن اصولی نیست. اما این نکته رو برای دوستانی که از کالری‌شماری استفاده می‌کنند، می‌گوییم. دو ماده غذایی که کالری یکسانی دارند، لزوماً از نظر ارزش غذایی با یکدیگر یکسان نیستند. مثلاً‌ یک کلوچه که 100 کالری دارد هرگز با یک یک لیوان اسموتی سبزیجات که آن هم 100 کالری دارد، برابر نیست. باید بدانید که مواد مغذی موجود در خوراکی‌های سالم، در کاهش وزن نقش دارند. بنابراین یک کلوچه حتی اگر کالری آن هم‌اندازه یک لیوان اسموتی باشد، از نظر قدرت چاق‌کنندگی، قابل مقایسه با اسموتی سبزیجات نیست.

حذف چربی از برنامه غذایی

چربی این خاصیت رو دارد که گرسنگی رو به تعویق می‌اندازد. بسیاری از افراد از ترس میزان کالری که چربی دارد به انواع خوراکی‌های رژیمی، کم‌چرب و بدون چربی پناه می‌برند، غافل از اینکه اکثر محصولات کم‌چرب و رژیمی، سرشار از قند و شکر هستند تا بی‌مزگی و بدون طعم بودن آنها جبران شود. مثلاً ماست کم‌چرب رو امتحان کنید تا متوجه طعم شیرین آن بشوید. بنابراین این محصولات حتی ممکن است که مانع از کاهش وزن شما شده و وزن شما رو اضافه هم بکنند. پس چربی رو به کل از برنامه غذایی خود حذف نکنید. اما از نوع سالم آن مثل آووکادو، روغن زیتون، ‌ماهی، آجیل و دانه‌ها استفاده کنید.

حذف وعده‌های غذایی

نخوردن وعده‌های غذایی، مثلاً‌ نخوردن صبحانه یا شام، هم متابولیسم رو به شدت کند می‌کند و هم گرسنگی رو به شدت بالا می‌برد و لذا به پرخوری غیرقابل کنترل منجر می‌شود. پس به جای حذف کردن وعده‌های غذایی، حجم و اندازه وعده‌ها رو کم کنید.

این مطلب ادامه دارد …

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.rd.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


هشت − = 6