آیا ویتامین‌ها همیشه مفید هستند؟

ژانویه 1st, 2019 به‌دست admin پاسخ »

 زیاده‌روی در مصرف ویتامین و مکمل‌هایی که بدن ما به آنها نیاز ندارد، نه تنها هدر دادن پول است بلکه می‌تواند سلامتی رو هم به خطر بیندازد. با هم در ادامه مطلب نگاهی به مضرات زیاده‌روی در مصرف برخی ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌اندازیم.

Vitamin-Myths

مولتی‌ویتامین رو جایگزین مواد غذایی نکنید

امروزه کمبود ویتامین‌ها امر شاعی نیست زیرا اکثر مواد غذایی با ویتامین غنی شده‌اند. هر قدر که ویتامین‌ها رو به شکل طبیعی و از طریق مواد غذایی مصرف کنیم، بهتر است. مولتی‌ویتامین فقط حاوی برخی از مواد مغذی ارزشمند و مورد نیاز بدن است در حالی که مواد غذایی گیاهی، سرشار از ده‌ها نوع ماده مغذی ارزشمند و طبیعی هستند. تکیه بر مصرف مولتی‌ویتامین باعث می‌شود که از دریافت مواد طبیعی موجود در خوراکی‌های سالم،‌ محروم شوید.

هرگز از مولتی‌ویتامین برای جبران عادات غذایی ناسالم خود استفاده نکنید

کسانی که مولتی‌ویتامین مصرف می‌کنند لزوماً سالم‌تر از افرادی که مولتی‌ویتامین مصرف نمی‌کنند، نیستند، به خصوص در ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرطان،‌ بیماری قلبی و سکته.

ویتامین C سرماخوردگی رو از بین نمی‌برد

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که ویتامین C سرماخوردگی رو از بین نمی‌برد یا از بروز سرماخوردگی جلوگیری نمی‌کند بلکه فقط روند بهبودی از این بیماری رو کمی تسریع می‌کند.

قرص‌های ویتامین از بیماری قلبی جلوگیری نمی‌کنند

در گذشته محققان امیدوار بودند که ویتامین‌هایی که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند، مثل ویتامین C، E  و بتاکاروتن، با کاهش تولید پلاک‌ در سرخرگ‌ها از بروز بیماری قلبی ممانعت می‌کنند. در مورد ویتامین‌های گروه B نیز همین تصور رو داشتند زیرا فولات، ویتامین B6 و B12 اسید آمینه هموسیستئین رو می‌شکستند (بالا بودن هموسیستئین با بروز بیماری قلبی در ارتباط است).

متأسفانه اخیراً‌ مشخص شده است که این ویتامین‌ها خطر سکته و مرگ ناشی از بیماری قلبی رو کم نمی‌کند. حتی برخی از مطالعات حاکی از آن هستند که ممکن است تا حدودی خطر بیماری قلبی رو افزایش هم بدهند. بنابراین به جای مصرف قرص ویتامین‌ها، از رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید.

مصرف مکمل ویتامین از سرطان جلوگیری نمی‌کند

مولکول‌های مضری به نام رادیکال آزاد وجود دارند که به DNA سلول‌ها صدمه می‌زنند و خطر ابتلا به سرطان رو بالا می‌برند. از سوی دیگر، آنتی‌اکسیدان‌ها، مولکول‌هایی هستند که رادیکال‌های آزاد رو بی‌اثر می‌کنند و خطر آنها رو کاهش می‌دهند. بنابراین، این سؤال پیش می‌آید که آیا مصرف مقدار بیشتری آنتی‌اکسیدان می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند؟

تحقیقات نشان می‌دهند که قرص‌های آنتی‌اکسیدانی، اثری بر روی رادیکال‌های آزاد ندارند.

مولتی‌ویتامین‌ها بی‌ضرر نیستند

بعضی از افراد فکر می‌کنند که اگر قرص‌های مولتی‌ویتامین کمک نکنند، حداقل ضرر هم ندارند. اما این تفکر اشتباه است. زیاده‌روی در مصرف برخی از ویتامین‌ها خطر ابتلا به برخی از سرطان‌ها رو افزایش می‌دهد مثلاً‌ دریافت بیش از حد اسید فولیک، خطر سرطان روده بزرگ رو بیشتر می‌کند. ویتامین‌ها زمان بی‌خطر هستند که از طریق غذا مصرف شوند نه به شکل قرص و مکمل. مکمل‌ها دارای عوارض جانبی ناخواسته و گاه خطرناکی هستند.

برخلاف آنچه تاکنون گفته شد،‌ اکثر افراد به مکمل ویتامین D نیاز دارند

ویتامین D در واقع از طریق تابش خورشید بر پوست، در بدن ساخته می‌شود. اما خیلی از افراد به دلیل اینکه بیشتر ساعات روز رو در محیط بسته و به دور از خورشید سپری می‌کنند، ممکن است دچار کمبود این ویتامین شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود که آزمایش خون بدهید تا مشخص شود که وضعیت ویتامین D بدن شما به چه صورت هست و چنانچه به کمبود آن مبتلا هستید لازم است که از مکمل آن استفاده کنید.

زنان باردار باید حتماً از مکمل اسید فولیک استفاده کنند

اسید فولیک مکملی است که باید حتماً‌ توسط زنان باردار مصرف شود زیرا کمبود آن باعث نقص در کانال نخاعی جنین می‌شود. با توجه به اینکه شکل‌گیری کانال نخاعی در اوایل بارداری اتفاق می‌افتد، خانم‌هایی که قصد بارداری دارند باید از قبل از شروع بارداری، مصرف مکمل اسید فولیک رو زیر نظر پزشک متخصص شروع کنند. اما سایر افراد نیازی به مصرف مکمل اسید فولیک ندارند. معمولاً اسید فولیک کافی از طریق غذا به بدن ما می‌رسد و دیگر نیازی به مصرف مکمل نیست (مگر در زنان باردار).

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.rd.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


5 × یک =