این 6 هوس غذایی نشانه چه کمبودهایی در بدن هستند؟

ژانویه 3rd, 2019 به‌دست admin پاسخ »

همه هوس‌های غذایی، یکسان نیستند. گاهی برای لذت بردن از یک غذا دچار هوس غذایی می‌شویم اما گاهی نیز علت هوس غذایی،‌ کمبود مواد غذایی یا عدم تعادل هورمونی در بدن است. در واقع گاهی بدن می‌خواهد به ما بفهماند که کمبودی در بدن وجود دارد و این رو از طریق ایجاد هوس غذایی به ما گوشزد می‌کند. پس باید با رابطه کمبودهای تغذیه‌ای و هوس‌های غذایی آّشنا شویم تا بتوانیم آنها رو تصحیح کنیم.

Food-Cravings

هوس خوردن شکلات

اگر هر از گاهی هوس شکلات کنید، یک هوس غذایی ساده است اما اگر همیشه چشم ‌و دلتان به دنبال شکلات بدود می‌تواند نشانه کمبود منیزیم، کروم و ویتامین B در بدن باشد. پس مصرف منابع غذایی این مواد مغذی رو بیشتر کنید و یا در صورت صلاحدید پزشک از مکمل آنها استفاده کنید. اگر هم اصلاً نمی‌توانید در برابر هوس خوردن شکلات مقاومت کنید، از شکلات 70 درصد یا بیشتر که شکلات تیره هست، به عنوان منبع طبیعی منیزیم استفاده کنید. یک مشت بادام هم می‌تواند این هوس غذایی رو برطرف کند زیرا بادام منبع خوب منیزیم است.

هوس خوردن شیرینی‌جات

اگر هوس خوردن نوشابه یا کیک به سرتان زد می‌تواند نشانه این باشد که قند خون شما پایین افتاده است و یا بدن شما دچار کمبود آب شده است. در چنین مواردی معمولاً اولین کاری که افراد انجام می‌دهند این است که به سراغ خوردن بستنی و شیرینی‌جات می‌روند که اثرات نامطلوبی بر روی هورمون‌ها و متابولیسم دارد. توصیه می‌کنیم که قبل از خوردن شیرینی، یک لیوان آب بنوشید و کمی صبر کنید تا مشخص که آیا هوس شما ناشی از کمبود آب است و یا افت قند خون. بعد از آن، اگر همچنان هوس خوردن شیرینی داشتید، یک عدد سیب یا پرتقال یا توت بخورید.

البته هوس خوردن شیرینی می‌تواند نشانه ابتلا به افسردگی هم باشد. اگر دچار افسردگی هستید، روش‌های سالم‌تری رو برای پشت سر گذاشتن افسردگی پیدا کنید. مثلاً ورزش کنید تا ترشح هورمون شادی‌آور سروتونین در شما افزایش پیدا کند. و یا به مشاور مراجعه کنید.

هوس خوردن خوراکی‌های شور

هوس نمک می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. مثلاً اگر مقدار قند و شکر برنامه غذایی، زیاد باشد یا کمبود سدیم خون و یا مصرف بیش از حد پتاسیم. بنابراین بهتر است که مصرف شکر رو کم کنید و از نمک معمولی استفاده نکنید. به جای آن از نمک هیمالیایی یا آب کرفس برای رساندن الکترولیت‌های لازم به بدن استفاده کنید.

اگر هوس خوردن غذاهای شور در زمان‌هایی که دچار استرس شدید هستید به سراغ شما آمد احتمالاً‌ نشانه نیاز بدن به ویتامین‌های B است. در این صورت استفاده از Bکمپلکس، این هوس غذایی رو برطرف می‌کند. اگر بعد از فعالیت ورزشی شدید که منجر به تعریق شده است یا بعد از یک بیماری یا ناراحتی معده،‌ هوس نمک کردید، بهتر است که از پودرهای الکترولیت به جای آب معمولی استفاده کنید تا مواد معدنی که در اثر تعریق یا بیماری از دست داده‌اید، جبران شوند.

هوس خوردن غذاهای سرخ‌شده

کمبود اسیدهای چرب ضروری می‌تواند به هوس خوردن غذاهای چرب و سرخ‌شده منجر شود. برای برطرف نمودن این مشکل به جای خوردن غذاهای  چربی مثل پیتزا یا مرغ سرخ‌کرده، از آووکادو، یک قاشق پر روغن نارگیل یا روغن تخم کتان، سالاد با روغن زیتون و سرکه بالزامیک یا نان خیس‌خورده در روغن زیتون استفاده کنید.

مغزها و دانه‌ها نیز حاوی روغن سالم هستند و انتخاب‌های بسیار عالی محسوب می‌شوند. به طور مرتب از ماهی روغنی مثل سالمون در برنامه غذایی خود استفاده کنید و یا مکمل روغن ماهی مصرف کنید. فراموش نکنید که 60 درصد مغز از چربی است و بدن به روغن‌های سالم برای سالم ماندن نیاز دارد.

هوس خوردن نان یا پاستا

هوس خوردن نان و پاستا مانند اعتیاد به کرک است زیرا منجر به ترشح انتقال‌دهنده عصبی دوپامین می‌شود که به ترکیب شیمایی سرخوشی نیز معروف است. به همین دلیل دست کشیدن از کربوهیدرات کار ساده‌ای نیست. هوس خوردن کربوهیدرات می‌تواند نشانه نیاز بدن به نیتروژن که در گوشت قرمز،‌ مرغ و ماهی وجود دارد، باشد. گاهی نیز به دلیل حس خوشی است که در اثر خوردن کربوهیدرات ایجاد می‌شود.

در چنین مواقعی یک مشت از مغزها یا هوموس مصرف کنید. اگر هوس خوردن کربوهیدرات همچنان پابرجا ماند یعنی علت این هوس، احساس خوشی است که در اثر مصرف کربوهیدرات ایجاد می‌شود. در این صورت بهتر است که به طریقی دیگر خوشی رو در خود ایجاد کنید. یعنی مثلاً با دوستان خود گپ بزنید و یا با خودتان گفتگوی مثبت داشته باشید تا این هوس غذایی فروکش کند.

هوس خوردن گوشت قرمز

این هوس معمولاً‌ نشانه کمبود پروتئین، آهن، اسیدهای آمینه یا فسفر است که در بین اینها،‌ کمبود آهن بیشتر از بقیه رایج است. البته باید مراقب باشید که در مصرف گوشت قرمز زیاده‌روی نکنید. توصیه می‌شود که از میوه‌های خشک، چغندر و انواع آلو برای برطرف نمودن کمبود آهن استفاده کنیم. این مواد غذایی سرشار از آهن هستند و برای دستگاه گوارش و کلیوی نیز مناسب‌ترند.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.livestrong.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


8 × سه =