تغییر متابولیسم پس از فقط یک جلسه ورزشی

ژانویه 9th, 2019 به‌دست admin پاسخ »

اگر برای ورزش به یک انگیزه قوی نیاز دارید، این مطلب مخصوص شماست. تحقیقات نشان می‌دهند که حتی یک جلسه ورزش، متابولیسم رو به مدت دو روز بالا می‌برد.

Exercise-and-Metabolism

بر اساس تحقیقات، ورزش با اثر بر روی مغز و به خصوص بر روی دو نوع سلول عصبی به نام POMC و NPY/AgRP بر روی متابولیسم اثر می‌گذارد. POMC با کاهش اشتها،‌ کاهش قند خون و افزایش انرژی‌سوزی در ارتباط است. NPY/AgRP به افزایش اشتها و کاهش متابولیسم ربط دارد.

با اندازه‌گیری فعالیت مغزی در موش‌های آزمایشگاهی که به مدت 10 روز ورزش انجام داده بودند، مشخص شد که حتی یک جلسه ورزشی (دویدن به مدت 20 دقیقه بر روی تردمیل)، باعث می‌شود که فعالیت سلول‌های عصبی POMC زیاد شده و فعالیت سلول‌های عصبی NPY/AgRP، به مدت 2 روز کاهش پیدا کرده و سرکوب شود. به عبارتی، فعالیت سلول‌های عصبی که متابولیسم رو بالا می‌برند، بیشتر شد و فعالیت سلول‌های عصبی که متابولیسم و پایین می‌آورند، کاهش پیدا کرد.

اما موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود. این تحقیقات نشان دادند که لازم نیست که ورزش زیادی انجام بدهید تا متابولیسم شما دستخوش تغییر شود. همین که در طول هفته چند جلسه ورزش با شدت معمولی داشته باشید، شما رو از فواید آن بر روی متابولیسم بهرمند می‌کند. این مسأله به خصوص در کنترل قند خون و متابولیسم گلوکز قابل مشاهده است.

یک فایده دیگر یک جلسه ورزشی این است که ورزش باعث می‌شود به مدت 6 ساعت پس از انجام آن احساس گرسنگی کمتری کنید زیرا سلول‌های عصبی مسئول در این زمینه، فعالیت بیشتری کرده و اشتها رو سرکوب می‌کنند. این تحقیقات نه تنها حاکی از اهمیت ورزش در بالا بردن متابولیسم و کاهش اشتها و کمک به کاهش وزن هستند، بلکه نشان می‌دهند که ورزش چه نقش مفید و مهمی در تنظیم قند خون دارد.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.rd.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


− شش = 1