5 علامت که نشان می‌دهند هورمون‌ها مسئول چاقی شکمی شما هستند

ژانویه 10th, 2019 به‌دست admin پاسخ »

بزرگی شکم و پهلو ممکن است است ناشی از اختلالات هورمونی باشد. با بالا رفتن سن هورمون‌ها دچار نوساناتی می‌شوند که بزرگی شکم رو به دنبال دارد. پس اگر بتوان تعادل هورمون‌ها رو حفظ کرد، می‌توان از بزرگی شکم ناشی از این مسأله نیز جلوگیری نمود. اما از کجا بفهمیم که بزرگی شکم ناشی از رژیم غذایی ناسالم است و یا اختلالات هورمونی؟

Hormonal-Imbalance-Weight-Gain

آیا رژیم غذایی‌تان صحیح است اما شکم‌تان همچنان در حال بزرگ‌تر شدن است؟

اگر بیشتر عمر خود شکم صاف داشتید اما شکم‌تان ناگهان شروع به بزرگ شدن کرد می‌تواند نشانه افزایش مقاومت بدن‌‌تان به انسولین باشد. وقتی بدن نسبت به هورمون انسولین از خود مقاومت نشان می‌دهد باعث می‌شود که چربی به جای اینکه بسوزد در بدن و به خصوص در شکم ذخیره شود. هر چه زنان به دوران یائسگی نزدیک‌تر می‌شوند،‌ این مسأله بیشتر دیده می‌شود زیرا تسلط هورمون استروژن باعث می‌شود که مقاومت به انسولین بیشتر شود.

آیا به شدت دچار هوس خوردن شیرینی‌جات هستید؟

مقاومت به انسولین بر روی سایر هورمون‌های مهم هم اثر می‌گذارد. یکی از این هورمون‌ها، لپتین است که به بدن علامت می‌دهد که سیر شده است. اما اگر انسولین دچار تغییر شود،‌ لپتین نیز دچار اختلال می‌شود. به این ترتیب هم متوجه سیری خود نمی‌شوید و هم گیرنده‌های لپتین درست عمل نمی‌کنند و پیام سیری رو به مغز نمی‌فرستند.

آیا دائماً‌ استرس دارید؟

یکی دیگر از هورمون‌های دخیل در چاقی شکم، هورمون کورتیزول است که به هورمون استرس نیز شهرت دارد. افزایش کورتیزول در بدن در مواقعی که استرس دارید یا مضطرب هستید، منجر به افزایش وزن می‌شود. علت این است که بدن وقتی که تحت تأثیر استرس قرار می‌گیرد، در سدد نجات خود برمی‌آید و ترشح کورتیزول رو بالا می‌برد تا بتواند خود رو از مهلکه نجات دهد. بالا رفتن کورتیزول باعث ذخیره چربی در بدن می‌شود.

آیا خلق و خوی شما دچار نوسان شده است؟

با نزدیک شدن به دوران یائسگی،‌ زنان دچار نواسانات هورمون استروژن و به دنبال آن دچار نوسانات خلق و خو می‌شوند و شاهد افزایش وزن به خصوص در نواحی اطراف شکم خواهند بود.

آیا احساس خستگی شدید می‌کنید اما نمی‌توانید بخوابید؟

بی‌خوابی و خستگی شدید می‌توانند از علائم اختلالات هورمونی باشند. بی‌خوابی منجر به خستگی شده و به استرس می‌انجامد. در نتیجه ترشح هورمون کورتیزول در بدن بیشتر شده و میزان ترشح هورمون تیروئید رو کاهش می‌دهد. کاهش هورمون تیروئید هم به نوبه خود باعث بزرگ شدن پهلو و شکم می‌شود. همچنین ترشح هورمون رشد رو که مسئول عضله‌سازی و سلامتی عمومی بدن است، کاهش می‌دهد.

چگونه تعادل هورمون‌ها رو به طور طبیعی حفظ کنیم؟

بزرگترین مشکل در عدم تعادل هورمونی این است که عواملی که باعث  بروز اختلالات هورمونی می‌شوند، مانند یک چرخه عمل می‌کنند. یعنی یک مشکل منجر به مشکل دیگر می‌شود و مشکل دیگر نیز به نوبه خود مشکل دیگری رو پدید می‌آورد. به همین دلیل کسانی که چاقی شکم آنها ناشی از اختلالات هورمونی است،‌ بیش از سایرین در صاف کردن شکم با سختی مواجه می‌شوند. برای رهایی از این مخمصه باید این چرخه رو بشکنید. بدین منظور باید تغییراتی در نحوه زندگی خود به وجود بیاورید.

تغذیه سالم،‌ فعالیت بدنی و ورزش، خواب کافی و با کیفیت و نحوه کنترل استرس از جمله این تغییرات هستند و کلید درمان اختلالات هورمونی محسوب می‌شوند. توصیه می‌شود که به مدت 40 روز اصلاً از شکر، گلوتن، لبنیات و کافئین استفاده نکنید. روزانه نیم کیلو سبزیجات برگدار مصرف کنید. این کار باعث می‌شود که مصرف غذاهای استرس‌زای کارخانه‌ای کمتر شود.

همچنین از روش 16 به 8 استفاده کنید. یعنی 8 ساعت غذا بخورید و 16 ساعت از شب تا صبح، غذایی مصرف نکنید.

ورزش تناوبی با شدت زیاد رو در برنامه روزانه خود قرار داده و شب‌ها حتماً 7 تا 8 ساعت بخوابید. کیفیت خواب نیز باید خوب باشد.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


− 5 = هیچ