تغییرات شیوه زندگی برای کنترل وزن ناشی از نوسانات هورمونی

ژانویه 14th, 2019 به‌دست admin پاسخ »

شکل بازوها در ظاهر ما اثر زیادی دارد. در ادامه مطلب با ورزش‌هایی آشنا می‌شوید که به خوش‌تراشی بازوهای شما کمک می‌کنند.

Hormonal-Weight

افزایش وزن در اثر یک شب پرخوری به وجود نمی‌آید بلکه یک روند طولانی است. همچنین ممکن است که عواملی مثل کم‌کاری تیروئید در بروز آن دخیل باشند. اگر مشکل هورمونی باشد، دو هورمون بیش از سایرین مسئول افزایش وزن ناخواسته هستند.

استرس منجر به افزایش ترشح هورمون کورتیزول می‌شود

میانسالی با عوامل متعدد استرس همراه است. از پیر شدن والدین گرفته تا تغییرات اساسی زندگی مثلی طلاق یا فوت. از سوی دیگر برای خانم‌ها، مشکلات نزدیک شدن به یائسگی مثل گرگرفتگی، بی‌خوابی و قاعدگی نامنتظره نیز مزید بر علت می‌شود. بدین ترتیب ترشح هورمون استرس در فرد زیاد می‌شود. با بالا رفتن کورتیزول، اشتها و هوس خوردن شیرینی‌جات نیز افزایش پیدا می‌کند.

کاهش استروژن بر روی توزیع وزن اثر می‌گذارد

کاهش استروژن معمولاً در اواسط دهه چهارم زندگی اتفاق می‌افتد و گرچه متابولیسم رو تغییر نمی‌دهد اما منجر به افزایش چربی در شکم و پهلو می‌شود. از سوی دیگر، کاهش استروژن به طور غیرمستقم بر روی افزایش وزن اثر می‌گذارد زیرا اثر قابل توجهی بر روی کیفیت خواب شبانه دارد.

پس چه کار باید کرد؟

اگر رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی کافی دارید، باید وضعیت خواب خود رو درست کنید. زنانی که دچار گرگرفتگی می‌شوند، خواب آشفته‌ای دارند. کمبود خواب به تغییرات متابولیکی مهمی منتهی می‌شود که بر روی اشتها و وزن اثر دارند.

خواب آشفته، هورمون گرسنگی (هورمون گرلین) رو افزایش داده و منجر به کاهش هورمون سیری (هورمون لپتین) می‌شود. گرلین یا همان هورمون گرسنگی، نه تنها اشتها رو زیاد می‌کند،‌ بلکه بیش از هر چیز باعث هوس خوردن خوراکی‌های پرکربوهیدرات و پرانرژی می‌شود. افزایش گرلین در کنار کاهش لپتین، وزن رو افزایش می‌دهد. همچنین وقتی که خسته هستیم، تمایل ما به خوردن پیتزا بیشتر از سبزیجات بخارپز است و بیشتر از اینکه در فکر ورزش باشیم از خواب استقبال می‌کنیم.

مقدار خواب کافی برای برطرف کردن این مشکل، 7 ساعت خواب شبانه است. 35 درصد از افراد بزرگسال، کمتر از این میزان می‌خوابند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که حتی یک شب کم‌خوابی یا بی‌خوابی، اثرات منفی بر روی متابولیسم دارد. پس اهمیت خواب کافی و آرام رو دست کم نگیرید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


هشت − 8 =