روش‌هایی برای کاهش وزن که ربطی به قدرت اراده ندارند

فوریه 4th, 2019 به‌دست admin پاسخ »

گرچه قدرت اراده در کاهش وزن مهم است اما راهکارهایی نیز وجود دارند که ارتباطی به قدرت اراده ندارند. مشغله، استرس،‌ خستگی یا بی‌حوصلگی از عواملی هستند که قدرت اراده ما رو متزلزل می‌کنند. پس باید از طرق دیگری نیز بتوان برنامه کاهش وزن رو از آسیب در امان نگه داشت.

Ways-to-Lose-Weight

شاید فکر کنید که کسانی که عادات سالم خود رو حفظ می‌کنند قدرت اراده آهنین دارند. اما اینگونه نیست. این افراد علاوه بر قدرت اراده، راهکارهای جایگزین و میان‌بر هم دارند تا هر زمان که قدرت اراده‌شان سست شد از آن راهکارهای میان‌بر استفاده کنند.

کلید بهبود بخشیدن به عادات زندگی این است که یک عادت جدید در خودمان ایجاد کنیم تا عادت قدیمی رو کنار بگذاریم. این جایگزینی عادات ممکن است بین 3 تا 12 ماه به طور بیانجامد. بدین منظور، نکات زیر رو سرلوحه خود قرار بدهید:

با احساسات ناراحت خود راحت باشید!

شاید برای شما هم پیش آمده است که بعد از یک روز پر استرس، چندین تکه پیتزا خورده باشید. احساسات ما بر روی قدرت اراده و کنترل ما اثر می‌گذارند. در چنین مواردی چند لحظه مکث کنید و به احساسات خود فکر کنید. ببینید که چه چیز باعث پرخوری شما شده است؟ استرس یا بی‌‌حوصلگی یا نگرانی؟ سپس چند دقیقه بنشینید و به مشکل خود فکر کنید.

به خودتان یادآوری کنید که شما تنها نیستید و این احساسات و مشکلات برای همه پیش می‌آید. با یادآوری این حقیقت که همه این مشکلات رو در زندگی دارند، به خودتان دلداری بدهید. این باعث می‌شود تا از شدت احساسات ناراحت شما کم شود. همچنین باعث می‌شود که زمان بخرید و این زمان باعث می‌شود که دیگر مثل اول، هوس غذایی نداشته باشید و هوس شما فروکش کند.

خودتان رو در آینده تصور کنید

افراد معمولاً بیشتر از آنکه به آینده اهمیت دهند به حال فکر می‌کنند. شاید چون نقد به از نسیه است. مثلاً کمتر کسی حاضر می‌شود که خوشی این لحظه خوردن چیزکیک رو از دست بدهد و به آینده‌ای با هیکل متناسب فکر کند. اگر خودتان رو در آینده جلوی چشم خود تصور کنید، انگیزه بیشتری برای کنترل اشتها و کمک به تناسب اندام خود پیدا می‌کنید.

مثلاً دیدن تصاویر وحشتناک بلایی که سیگار بر سر ریه می‌آورد، خیلی مؤثرتر از خواندن یک مقاله درباره مضرات سیگار است. به همین ترتیب اگر افراد خود رو در آینده ببینند که چقدر خوش‌اندام شده‌اند و یا برعکس چقدر چاق شده‌اند، انگیزه بیشتری برای وفادار ماندن به برنامه کاهش وزن خود پیدا می‌کنند.

از جنگیدن با خودتان دست بردارید

یکی از بزرگترین مشکلات در کاهش وزن، جنگ با خود است. این مبارزه بی‌پایان می‌تواند سرانجام به احساس عصبانیت از خود و شرم کردن از خود منتهی شود. کسانی که در کاهش وزن موفق می‌شوند، کسانی هستند که به جای اینکه بر روی نداشته‌های خود تمرکز کنند، داشته‌های خود رو مد نظر قرار می‌دهند. به این ترتیب با خودشان به جنگ اعصاب نمی‌پردازند.

تفریح رو چاشنی برنامه کاهش وزن خود کنید

یک راه برای اینکه یک عادت جدید رو وارد زندگی خود کنید این است که به خود جایزه بدهید. جایزه باعث می‌شود که انگیزه بیشتری برای پیروی از عادت جدید داشته باشیم. وقتی که رفتاری جایزه به همراه داشته باشد مغز ما در واکنش به آن دوپامین ترشح می‌کند. دوپامین یک انتقا‌ل‌دهنده عصبی است که با احساس خوشی در ارتباط است و ما رو تشویق می‌کند که آن عادت خوب رو دوباره و دوباره تکرار کنیم. پس یک راه بسیار مؤثر برای تغییر عادات این است که عادت جدیدی که در خود ایجاد می‌کنیم، لذتبخش باشد.

مثلاً اگر فرصت برای ورزش کردن و تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه خود رو ندارید و باید از بین این دو دست به انتخاب یکی از آنها بزنید، می‌توانید این دو رو با هم ادغام کنید و در حین پیاده‌روی روی تردمیل، برنامه مورد علاقه خود رو تماشا کنید. در نتیجه آن برنامه مثل یک عامل انگیزه‌بخش عمل می‌کند. ما انسان‌ها کارهایی رو انجام می‌دهیم که از انجام آنها لذت ببریم. پس باید کاری کنیم که عادات سالم برای ما لذتبخش شوند.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


× 5 = چهل پنج