چه چیز وزن ما را تعیین می‌کند؟

فوریه 14th, 2019 به‌دست admin پاسخ »

حتی اگر فرد با اراده‌ای باشید قطعاً در برهه‌ای از سفر کاهش وزن خود به استاپ وزن یا توقف وزن برخورد کرده‌اید. این مسأله تقریباً برای همه افرادی که در تلاش برای کاهش وزن هستند، پیش می‌آید. اما چرا چنین اتفاقی می‌افتد و در مواجه با توقف وزن چه باید کرد تا وزن دوباره روند کاهش خود رو از سر بگیرد؟

Body's-Set-Point

بر اساس یک نظریه، بدن هر شخص برای محدوده خاصی از وزن طراحی شده است. این یعنی بدن نمی‌گذارد که وزن از یک حدی پایین‌تر برود. فرض کنید که دستگاه تهویه مطبوع رو روی درجه خاصی تنظیم کرده‌اید. وقتی که دمای اتاق پایین‌تر می‌رود،‌ دستگاه دما رو به همان درجه‌ای که روی آن تنظیم شده است برمی‌گرداند. وقتی هم که دمای اتاق بالاتر می‌رود، دستگاه باز همین کار رو می‌کند و دما رو مجدداً به دمای تنظیم‌شده بازمی‌گرداند.

بدن نیز مانند دستگاه تهویه مطبوع، از نوسانات شدید وزن ما جلوگیری می‌کند و آن رو در محدوده خاصی نگه می‌دارد. این موضوع هم می‌تواند خبر خوبی باشد و هم خبر بد چون برخی از افراد دوست دارند از وزنی که بدن‌شان بر روی آن تنظیم‌شده است، لاغرتر شوند. اما نا امید نشوید و به خواندن ادامه بدهید.

حال سؤال این است که چه چیزی این محدوده وزنی خاص رو برای بدن ما تعیین می‌کند؟

این موضوع به مغز مربوط می‌شود. بدن ما بازخوردی رو از مغز دریافت می‌کند و بر همان اساس، محدوده وزنی رو تنظیم می‌نماید. وقتی که وزن ما از محدوده تعادل خارج شده و کاهش پیدا می‌کند، مغز پیامی رو به سایر قسمت‌های بدن می‌فرستد تا متابولیسم رو کند کرده و از کاهش وزن جلوگیری کند.

ما می‌دانیم که محدوده وزنی طبیعی ما تحت تأثیر عواملی مثل وراثت، فرهنگ و نوع غذای مصرفی و عادات غذایی و محیط (مثل میزان استرس در محیط و میزان دسترسی به انواع مواد غذایی)، قرار دارد. اما باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

پس آیا با این حساب، تمام تلاش‌های ما برای کاهش یا افزایش وزن، بی‌مورد و بی‌نتیجه است؟

نگران نباشید. شما می‌توانید محدوده وزنی که برای بدن شما تنظیم شده است رو تغییر بدهید اما باید توجه داشته باشید که این تغییر در یک شب و دو شب به دست نمی‌آید و کاری زمان‌بر است. بدن شما در مقابل این اراده شما به مقابله برمی‌خیزد و سعی می‌کند که مانع شما شود اما با ایستادگی شما و اصرار بر تغییر این روند، شما پیروز خواهید شد.

اگر بتوانید عادات غذایی خود رو تغییر داده و این تغییر رو حفظ کنید، بدن شما هم مجبور می‌شود خود رو با تغییرات وفق بدهد. بدین منظور چند توصیه رو در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانید بدن خود رو متقاعد کنید که با شما مخالفت نکرده و در جهت رسیدن وزن به وزن سالم با شما همکاری کند:

1 -  دقت کنید که به صورت ناخودآگاه دچار پرخوری نشده باشید. بدین منظور بهتر است که غذاهای مصرفی خود رو یادداشت کنید. اگر عضو یکا باشید با وارد کردن نوع و مقدار غذاهای مصرفی روزانه‌تان در نرم‌افزار یکا، می‌توانید آمار غذایی خود رو داشته باشید.

2 -  میزان فعالیت بدنی خود رو به مرور افزایش بدهید. بدین منظور می‌توانید مدت فعالیت یا شدت آن رو بیشتر کنید تا متابولیسم شما هم تندتر شود. فعالیتی رو انتخاب کنید که از انجام آن لذت می‌برید تا ادامه راه برای‌تان شیرین باشد، نه اجباری و از سر ناچاری.

3 -  رژیم غذایی خود رو اصلاح کنید. مصرف غذاهای فراوری‌شده رو کمتر کنید. غذاهای فراوری‌شده همان غذاهایی هستند که طبیعی نبوده و کارخانه‌ای هستند. این نوع غذاها، پرخوری رو افزایش می‌دهند.

4 -  مصرف غذاهای طبیعی و کامل رو بیشتر کنید تا میزان انسولین بدن شما تنظیم شده و بدن بتواند گرسنگی و سیری واقعی رو از گرسنگی کاذب تشخیص بدهد.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.livestrong.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


5 + = هشت