آیا می‌دانید که عضلات، حافظه دارند؟

مارس 3rd, 2019 به‌دست admin پاسخ »

تناسب اندام تحت تأثیر عوامل متعددی قرا می‌گیرد که دوشادوش هم بر روی تناسب اندام ما اثر می‌گذارند. یکی از بخش‌های مهم تناسب اندام، حافظه عضلات است. اما حافظه عضله چیست و اصلاً مگر عضله حافظه دارد؟!

Muscle-Memory

بله! عضلات داروی نوعی حافظه هستند که وقتی که شما مدتی ورزش رو رها می‌کنید و بعد مجدداً به ورزش بازمی‌گردید (مثلاً در اثر سدمات ورزشی یا هر دلیل دیگر)، عضلات شما همچنان خاطره ورزش کردن شما رو در خود حفظ کرده و با شروع مجدد ورزش و با به کارگیری این خاطرات، به فعالیت مجدد شما کمک می‌کنند.

مثلاً اگر مدتی دوچرخه‌سواری یا شنا نکنید و بعد از مدتی این ورزش‌ها رو دوباره شروع کنید، دوچرخه‌سواری یا شنا از یاد شما نرفته است و کافیست که کمی تمرین کنید تا دوباره مانند سابق بتوانید فعالیت نمایید. با دانستن اینکه حافظه عضلات چگونه کار می‌کند، می‌توانیم فعالیت ورزشی خود رو تقویت کنیم و نتیجه بهتری از ورزش بگیریم.

برای درک بهتر موضوع، مثال‌ ساده دیگری می‌زنیم:

دو فرد رو در نظر بگیرید که یکی ورزشکار و دیگری غیرورزشکار هستند. فرد ورزشکار مدتی است که اصلاً ورزش نکرده است و حال به رقابت با فردی می‌پردازد که اصلاً تجربه ورزشی در زندگی خود نداشته است. به نظر شما کدامیک در این رقابت ورزشی پیروز می‌شود؟ مسلماً فردی که قبلاً سابقه ورزشی داشته است. علت این امر وجود خاطره ورزشی در عضلات فرد ورزشکار است.

اما چرا عضلات باید حافظه داشته باشند؟

این مسأله به دلیل قانون انتخاب طبیعی می‌باشد که در جهان حاکم است. عضلات ما از نظر متابولیکی، بافت  بسیار گرانی هستند زیرا برای حفظ آنها به مقادیر زیادی انرژی نیاز داریم. اگر بدن احساس کند که دیگر از عضلات خود استفاده چندانی نمی‌کنیم، فرایند متابولیکی عضلات رو کاهش می‌دهد تا انرژی رو حفظ کند.

بخش‌های خاصی در هر سلول عضلانی وجود دارند که مسول رشد و افزایش قدرت آن سلول‌ها هستند. وقتی که مدتی از تمرینات ورزشی دست می‌کشیم ابتدا به آرامی و سپس با سرعت از اندازه عضلات و قدرت آنها کاسته می‌شود اما ژن‌های مسئول رشد عضلات، از بین نمی‌روند.

این یعنی عضلاتی که زمانی قوی بودند با شروع ورزش مجدداً با سرعت شروع به تولید پروتئین‌های مورد نیاز برای عضله‌سازی می‌کنند. ما به نوعی معمار بدن خود هستیم. وقتی که ورزش می‌کنیم، بدن جدیدی برای خود به وجود می‌آوریم که حتی بعد از وقفه در ورزش هم این خاطره در ژن‌ سلول‌های عضلانی ما باقی می‌ماند و با بازگشت به ورزش، همین خاطره به ما کمک می‌کند تا سریع‌تر به قدرت و تناسب  بدنی خود برگردیم.

حافظه عضله انواع مختلف دارد

نوع دیگری از حافظه عضلانی وجود دارد که در واقع به خود عضله مربوط نمی‌شود و سرچشمه آن در مغز است. رزمی‌کاران، بوکسورها و رقصنده‌ها و ژیمناست‌ها با این نوع حافظه آشنا هستند. این نوع حافظه در واقع در مغز آغاز شده و از طریق سیستم عصبی مرکزی به کل بدن گسترش پیدا می‌کند. وقتی که این حافظه در مغز ما ذخیره می‌شود، دفعه بعد که آن حرکت ورزشی رو انجام می‌دهیم، مغز نیازی به اینکه دوباره آن رو به خاطر بسپارد ندارد و فقط کافیست که آن رو از بایگانی خود بیرون بکشد. ما راه رفتن رو نیز در کودکی با همین شیوه آموختیم و دیگر لازم نیست که دوباره آن رو بیاموزیم و در حافظه ما ثبت شده و به طبیعت ما تبدیل شده است.

چند نکته درباره حافظه عضلانی که با دانستن آنها می‌توانیم نتیجه بهتری از ورزش بگیریم 

1 -  لازم است که حداقل سه ماه ورزش مداوم و منظم داشته باشیم تا تغییرات در سطح سلولی در عضلات ما اتفاق بیفتند. این یعنی باید حتماً حداقل سه جلسه در هفته به مدت سه ماه ورزش کنیم.

2 -  هر قدر که در سن پایین‌تر ورزش رو شروع کنیم، حافظه عضلانی ما نیز پیشرفت بهتری خواهد داشت.

3 -  آن دسته از عضلاتی که در تمرین از آنها استفاده کرده‌ایم، واکنش سریع‌تر و بهتری در زمان بازگشت به ورزش از خود نشان می‌دهند.

4 -  هر قدر که ورزشی که انجام می‌دهیم از تنوع بیشتری برخوردار باشد، در زمان بازگشت به ورزش، خیلی سریع‌تر به قدرت و توانایی ورزشی قبلی بازمی‌گردیم.

5 -  تکرار حرکات پیچیده، برای تقویت توانایی‌های ورزشی ما ضروری است.

6 -  رقصیدن و حرکات رزمی یکی از بهترین انواع تطبیق عصبی هستند.

7 -  تقویت حافظه عضلات، برای تقویت ذهنی و مغزی ما هم مفید است.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  darebee.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


8 − چهار =