آجیل چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

مارس 11th, 2019 به‌دست admin پاسخ »

همانطور که می‌دانیم آجیل کالری زیادی دارد و به همین دلیل بسیاری از کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند از خوردن آجیل پرهیز می‌کنند. در ادامه مطلب می‌خواهیم به نقشی که آجیل در کاهش وزن دارد اشاره کنیم.

Benefits-of-Nuts

بخش مهمی از آجیل رو چربی تشکیل می‌دهد. بیشتر چربی موجود در آجیل از نوع چربی غیراشباع است که از ما در برابر بسیاری از بیماری‌های، مثل بیماری قلبی، محافظت می‌کند.

تحقیقات زیادی حاکی از آن هستند که مصرف منظم آجیل نه تنها وزن رو افزایش نمی‌دهد بلکه می‌تواند از افزایش وزن جلوگیری کند. البته این موضوع نباید باعث شود که در مصرف آجیل زیاده‌روی کنیم. هر چیز که در خوردن آن زیاده‌روی شد بالاخره به افزایش وزن منجر خواهد شد. اما از سویی نباید از ترس اینکه آجیل حاوی چربی است از خوردن آن خودداری کنیم.

علت اینکه چطور مصرف آجیل می‌تواند منجر به کاهش وزن شود هنوز به درستی مشخص نیست اما شاید علت این باشد که معمولاً افرادی که آجیل مصرف می‌کنند، نحوه زندگی سالم‌تری نسبت به کسانی که تنقلات مصرف می‌کنند، دارند.

اضافه کردن آجیل به رژیم غذایی باعث می‌شود که فرد احساس گرسنگی کمتری کرده و مدت طولانی‌تری سیر بماند. به همین جهت توصیه می‌شود که از آجیل به عنوان میان‌وعده استفاده شود تا در وعده اصلی غذا که چند ساعت بعد از میان‌وعده صرف می‌شود، از پرخوری جلوگیری شود.

این خاصیت ضد اشتهای آجیل احتمالاً به دلیل افزایش ترشح هورمون پپتید YY و نیز کوله‌سیستوکینین می‌باش که اشتها رو تنظیم می‌کنند. شاید وجود مقادیر زیاد چربی غیراشباع در آجیل در این موضوع نقش داشته باشد.

یکی از نکات جالب تحقیقات در زمینه اثر آجیل بر روی وزن این است که این تحقیقات نشان می‌دهند که فقط بخشی از چربی موجود در آجیل در طی هضم غذا جذب بدن می‌شود. ساختار و مقدار زیاد فیبری که در آجیل وجود دارد باعث می شود که حتی با وجود اینکه کاملاً جویده می‌شود باز هم بخش زیادی از این چربی در دیوار فیبر حبس شده و اجازه هضم پیدا نکند و از طریق مدفوع دفع می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که پس از مصرف آجیل، مقدار چربی موجود در مدفوع، 5 تا 20 درصد افزایش پیدا می‌کند.

البته برشته کردن و بو دادن آجیل، جذب مواد مغذی آن رو افزایش می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید چربی کمتری از طریق آجیل وارد بدن شما شود، بهتر است که آجیل رو به صورت بو داده مصرف نکنید.

برخی شواهد نیز حاکی از آن هستند که مصرف آجیل میزان چربی‌سوزی رو در بدن افزایش می‌دهد. البته باید تحقیقات مستندتر و کامل‌تری در این زمینه انجام شود تا رابطه بین مصرف آجیل و چربی‌سوزی مورد تأیید کامل قرار بگیرد.

کلام آخر

برخلاف اینکه آجیل حاوی چربی زیادی است اما برای سلامتی بسیار مفید بوده و حتی مصرف منظم آن می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد. توصیه می‌شود که روزانه 30 گرم آجیل در اکثر روزهای هفته مصرف شود. سعی کنید که از انواع بدون نمک آجیل استفاده کنید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.healthline.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


4 × = شانزده