اگر سن‌تان بالای 50 سال است، ممکن است دچار کمبود این ویتامین‌های ضروری باشید

مارس 26th, 2019 به‌دست admin پاسخ »

با بالا رفتن سن برخی از توانایی‌های ما افزایش پیدا می‌کنند، مثل خرد، بینش و آزادی عمل. اما برخی مشکلات نیز با افزایش سن، خودشان رو نشان می‌دهند و زندگی ما رو با چالش مواجه می‌کنند.

Nutrition-Over-Fifty

هر چه که سن بالاتر می‌رود، توانایی بدن برای جذب برخی از مواد مغذی کمتر می‌شود. مهمترین این مواد مغذی، ویتامین D و نیز ویتامین B12 هستند. ویتامین D در تقویت سیستم ایمنی و استحکام استخوان‌ها نقش دارد و ویتامین B12 متابولیسم بدن رو تنظیم کرده و ما رو سرحال و با انرژی نگه می‌دارد.

افرادی که 50 سالگی رو پشت سر گذاشته‌اند اغلب کاهش تولید اسید معده رو تجربه می‌کنند. در نتیجه جذب ویتامین B12 برای آنها سخت‌تر می‌شود زیرا این ویتامین برای جذب به اسید معده نیاز دارد. کمبود ویتامین B12 به احساس خستگی و ضعف منجر می‌شود و با کاهش توانایی ذهنی و شناختی نیز همراه است.

همچنین بدن از سنی به بعد، توانایی کمتری در تبدیل اشعه خورشید به ویتامین D دارد. همانطور که می‌دانید بدن ما این ویتامین رو با کمک تابش اشعه خورشید بر روی پوست، می‌سازد. کمبود ویتامین D خطر نرمی، ضعف، پوکی و شکستگی استخوان رو به خصوص در خانم‌ها بیشتر می‌کند. پس از یائسگی خانم‌ها دچار افت برخی هورمون‌ها می‌شوند که از دست رفتن استخوان‌ها رو تسریع می‌کند.

بهترین راه برای جلوگیری از بروز کمبود این ویتامین‌ها و ممانعت از مشکلات بالینی ناشی از این کمبودها این است که مواد غذایی سرشار از ویتامین D و ویتامین B12 رو بیش از پیش وارد برنامه غذایی خود کنید. چند نمونه از این غذاها عبارتند از:

تخم‌مرغ کامل

زرده تخم‌مرغ که خیلی‌ها از آن فراری هستند حاوی هم ویتامین D و هم ویتامین B12 است و به همین دلیل بهتر است که تخم‌مرغ رو به شکل کامل مصرف کنید.

ماهی تن

این ماهی چرب، منبع خوب ویتامین D و ویتامین B12 است. همچنین حاوی چربی‌های سالم، پتاسیم و آهن می‌باشد که به اکسیژن‌رسانی به بدن کمک می‌کند. سعی کنید که از ماهی تن کنسروی سبک که جیوه کمتری دارد استفاده کنید.

ماهی سالمون

منابع غذایی ویتامین D بسیار کم هستند و بخش اعظم آن از طریق تابش مستقیم آفتاب به پوست بدن تأمین می‌شود. اما در بین غذاها، ماهی سالمون یکی از استثناها است که مقدار زیادی از ویتامین D مورد نیاز روزانه ما رو فراهم می‌کند. همچنین این ماهی منبع فوق‌العاده پروتئین و ویتامین B6 می‌باشد که به حفظ دستگاه عصبی و سلامتی سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


چهار + = 10