فواید ورزش هوازی برای سلامتی مغز

مارس 27th, 2019 به‌دست admin پاسخ »

چه خوشتان بیاید یا نه، ورزش برای شما مفید است. انجام منظم ورزش هوازی خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و سرطان رو کاهش می‌دهد و حتی ورزش کوتاه‌مدت برای سلامتی ذهنی ما مفید است و خلاقیت رو در ما افزایش می‌دهد. ورزش جریان خون رو به مغز بیشتر می‌کند. در کنار این امر، یکسری عوامل دیگر هم هستن که دست به دست هم داده باعث می‌شوند که ورزش فعالیت مغزی و شناختی و نیز حافظه رو تقویت نماید.

Benefits-of-Aerobic-Exercise-for-Brain

ورزش، التهاب  مغز رو کاهش می‌دهد

التهاب مزمن در بدن منجر به بیماری‌هایی مثل آرتریت، دیابت، بیماری  قلبی و سرطان می‌شود. همچنین بر روی عملکرد مغز تأثیر گذاشته و عوارضی مثل آلزایمر و مشکلات شناختی رو به دنبال خواهد  داشت. اما ورزش هوازی یک ابزار قدرتمند برای جلوگیری از بروز التهاب در بدن است.

ورزش اثر محافظتی بر سلول‌های عصبی داشته و التهابات ناشی از کم‌خوابی رو کاهش می‌دهد. این یک خبر خوب برای کسانی است که از بی‌خوابی رنج می‌برند. البته این بدین معنی نیست که شما می‌توانید تمام اثرات مخرب کم‌خوابی رو با ورزش جبران کنید. خواب نقش بسییار مهمی در بهبود حافظه ایفا می‌کند.

ورزش، متابولیسم گلوکز در مغز رو بهبود می‌بخشد

مغز ما در حدود 50 درصد از انرژی گلوکز در بدن رو مصرف می‌کند و برای اینکه بهترین فعالیت رو داشته باشید به متابولیسم گلوکز وابسته است. هر گونه مشکل و غیرمعمول بودن متابولیسم گلوکز در مغز بر روی اختلالات عصبی و روانی مثل آلزامیر در فرد می‌شود.

انجام ورزش منظم با شدت متوسط باعث بهبود متابولیسم گلوکز در مغز می‌شود. به خصوص اگر ورزش روزانه شما بیش از 68 دقیقه به طول بیانجامد، نسبت به ورزش کوتاه‌تر از 68 دقیقه، نتایج بهتری  در این زمینه می‌گیرید.

ورزش، قشر سفید مغز رو تقویت می‌کند

بخش سفید مغز قسمت‌های مختلف مغز رو به هم ارتباط می‌دهد تا در هماهنگی با هم  عمل کنند. غلاف سلول‌های عصبی که میلین نام دارد باعث می‌شود که این ارتباط سریع‌تر و مکفی‌تر انجام شود. بنابراین شما رو قادر می‌سازند که اطلاعات رو سریع‌تر دریافت کرده و یادگیری سریع‌تری داشته باشید. وقتی که تشکیل میلین کند یا متوقف می‌شود، بر روی عملکرد مغز اثر منفی می‌گذارد و علاوه بر می‌تواند به بروز اختلالاتی مثل افسردگی و شیزوفرنی منجر شود. خوشبختانه ورزش تولید میلین رو افزایش می‌دهد.

ورزش، حجم هیچوکامپ مغز رو افزایش می‌دهد

هیپوکامپ مرکز یادگیری، حافظه و احساسات در مغز است که با بالا رفتن سن حجم آن کاهش پیدا می‌کند. این کاهش حجم در هیپوکامپ منجر به بروز نقص در حافظه و قدرت یادگیری می‌شود. انجام منظم ورزش هوازی، حجم هیپوکامپ رو افزایش می‌دهد.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.livestrong.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


دو × = 18