خطر مخفی رژیم یویو

مارس 28th, 2019 به‌دست admin پاسخ »

این داستان زندگی بسیاری از افراد و به خصوص خانم‌ها است. فرد موفق به کاهش وزن می‌شود اما شش ماه بعد دوباره به همان وزن قبلی باز می‌گردد. دوباره به سراغ رژیم می‌رود و همین داستان تکرار می‌شود. این بالا و پایین شدن وزن و رژیم گرفتن و رها کردن رژیم رو اصطلاحاً رژیم یویو می‌نامند. شاید فکر کنید که رژیم یویو مختص نوسانات شدید وزنی است. اما حتی بالا و پایین شدن 5 کیلوگرم از وزن هم همان خطراتی رو دارد که رژیم یویو به دنبال خواهد داشت. اما بزرگترین خطر رژیم یویو چیست و چرا هرگز نباید خود رو درگیر رژیم یویو کرد؟

Yoyo-Dieting

بزرگترین خطری که در اثر رژیم یویو فرد رو تهدید می‌کند خطر بیماری قلبی است. تحقیقات نشان می‌دهند که شاخص‌های سلامتی قلب که 7 عدد هستند، در اثر رژیم یویو به خطر می‌افتند. این شاخص‌ها عبارتند از:

1-  سالم غذا خوردن

2 -  فعالیت بدنی داشتن

3 -  کاهش وزن

4 -  ترک سیگار

5 -  کاهش قند خون

6 -  کنترل کلسترول خون

7 -  کنترل فشار خون

هر قدر که تعداد دفعات رژیم یویو بیشتر باشد وضعیت شاخص‌های فوق، بدتر می‌شود. رسیدن  به وزن سالم برای سلامتی قلب نیز مفیداست اما برخی از افراد نمی‌توانند این وزن از دست‌رفته رو حفظ کنند و مجدداً دچار اضافه‌وزن می‌شوند. نوسانات وزنی سلامت قلب و عروق رو به خطر می‌اندازد.

82 درصد کسانی که رژیم یویو می‌گیرند از BMI سالم برخوردار نیستند و در طول یک‌ سال بعد از رسیدن به وزن ایده‌آل، تا دو سوم وزن سابق رو مجدداً به دست می‌آورند و با گذشت 5 سال، کل وزنی که کم کرده بودند، دوباره به وزن آنها اضافه می‌شود.

اما چرا افراد در رژیم یویو و بالا و پایین رفتن وزن گرفتار می‌شوند؟

علت این است که از رژیم‌های سالم و اصولی که کاهش وزن تدریجی اما ماندگار رو به دنبال دارند، پیروی نمی‌کنند و به سراغ رژیم‌های سریع‌الاثر و غیراصولی می‌روند. اکثر برنامه‌های کاهش وزن وعده کاهش وزنی بیش از نیم کیلوگرم در طول یک هفته را می‌دهند. این رژیم‌ها محکوم به شکست هستند چون حتی اگر به کاهش وزن منجر شوند اما با توجه به اینکه بسیار سخت و غیرقابل تحمل هستند، فرد نمی‌تواند این رژیم‌ها رو ادامه بدهد.

بهترین راه برای کاهش وزن، سالم غذا خوردن است. به عبارتی همانگونه که در یکا همیشه تأکید می‌کنیم، در واقع نباید رژیم بگیرید بلکه باید از همه گروه‌های غذایی سالم و در حد متعادل استفاده کنید. مثلاً باید حتماً در برنامه غذایی خود، پروتئین سالم، میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل مصرف کنید و فعالیت بدنی داشته باشید تا بدن به تدریج وزن اضافی رو از دست بدهد و این کاهش وزن ماندگار باشد.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.health.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


5 + هشت =