متابولیسم چیست و چگونه می‌توان متابولیسم را بالا برد؟

آوریل 15th, 2019 به‌دست admin پاسخ »

بدون متابولیسم بعد از خوردن غذا احساس پرانرژی بودن نمی‌کنیم. متابولیسم آنقدر که به ترکیب بدن مربوط است، کمتر با سایز بدن در ارتباط است. هر قدر که بافت عضلانی بدن بیشتر باشد، متابولیسم نیز بیشتر است. اینکه اگر لاغر باشید، متابولیسم‌تان بالاتر است، صحت ندارد. بلکه بستگی به میزان عضلات بدن شما دارد. به همین دلیل وزنه زدن، متابولیسم رو افزایش می‌دهد و اثر بیشتری نسبت به ورزش هوازی بر روی متابولیسم دارد.

Metabolism

آیا متابولیسم تحت تأثیر وراثت است و نمی‌توان آن رو تغییر داد؟

ژن‌ها بر روی متابولیسم ما تأثیر می‌گذارند اما اثر آنها بیش از شیوه زندگی ما نیست. یعنی مثلاً اگر ورزش کنیم و انتخاب‌های درست غذایی داشته باشیم، می‌توانیم اثر ژن‌ها رو خنثی کنیم و متابولیسم رو تحت کنترل خود دربیاوریم. البته برخی مشکلات ژنتیکی مثل بیماری هاشیموتو یا مشکلات غده تیروئید نیز می‌توانند منجر به کاهش متابولیسم و افزایش وزن شوند.

آيا کندی متابولیسم حتماً‌ به افزایش وزن منجر می‌شود؟

بله. اما متابولیسم تنها عامل افزایش وزن نیست. انتخاب‌های غذایی و میزان تحرک بدنی، نقش بسیار تعیین‌کننده‌تری در افزایش یا کاهش وزن دارند. به عبارتی، حتی اگر متابولیسم شما کند باشد باز هم می‌توانید آن رو با در پیش گرفتن شیوه صحیح زندگی، اصلاح کنید.

آیا اگر متابولیسم فردی تند باشد می‌تواند هر قدر که خواست و هر نوع غذایی که خواست، بدون ترس از چاقی بخورد؟

خیر. گرچه کسانی که متابولیسم تندی دارند نسبت به افرادی که متابولیسم‌شان کند است خوش‌شانس‌تر بوده‌اند اما این دلیل نمی‌شود که هر قدر که بخواهند و هر نوع غذایی که بخواهند بخورند و چاق نشوند. در واقع این مورد فقط در افرادی که به بیماری گریو مبتلا هستند دیده می‌شود. پس در هر صورت باید از رژیم متعادل پیروی کنید. ضمن اینکه سالم غذا خوردن فقط برای تناسب اندام نیست و اهمیت آن در سلامتی است که قطعاً از تناسب اندام مهمتر است.

آیا غذاهای تند و ادویه‌دار متابولیسم رو افزایش می‌دهند؟

برخی معتقدند که ادویه تند با بالا بردن دمای بدن باعث انرژی‌سوزی در بدن می‌شود. اما این اثر کوتاه‌مدت است و میزان آن هم بستگی به تندی ادویه دارد. بر احثر موارد فرد قادر به تحمل آن میزان تندی که بتواند روی متابولیسم اثر چشمگیر داشته باشد، نیست. افزودن یک قاشق فلفل چیلی سبز یا قرمز به ناهار یا شام، می‌تواند متابولیسم رو افزایش بدهد. اما این اثر تا ابد پایدار نمی‌ماند اما از هیچ بهتر است.

آیا افزایش تعداد وعده‌های غذایی و کاهش حجم آنها اثر مفیدتری نسبت به سه وعده بر روی متابولیسم می‌گذارد؟

در بسیاری از موارد به افراد توصیه می‌کنیم که به جای سه وعده، 5 تا 6 وعده غذای کم‌حجم بخورند اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که بهتر است که روزانه 2 تا 3 وعده با حجم متوسط خورده شود. وقتی که افراد می‌شنوند که می‌توانند 5 یا 6 وعده غذا بخورند، به جای اینکه حجم غذا رو کم کنند، 6 وعده غذای پرحجم می‌خورند و ناگفته پیداست که چاق می‌شوند.

آیا مکمل‌ها می‌توانند متابولیسم رو بالا ببرند؟

خیر. مکمل‌ها اثر مستقیم بر روی متابولیسم ندارند. ضمن اینکه ممکن است که عوارض جانبی خطرناکی نیز داشته باشند، مخصوصاً اگر در کنار داروهای دیگر مصرف شوند.

آیا متابولیسم با بالا رفتن سن،‌ کند می‌شود؟

بله. اما جای ناراحتی نیست زیرا شما می‌توانید بر روی کاهش متابولیسم در سنین بالا تا حدودی کنترل داشته باشید. بدین منظور باید شیوه زندگی خود رو اصلاح کنید. باید رژیم غذایی مناسب سن خود رو داشته باشید و حتماً ورزش کنید تا عضلات شما تحلیل نرفته و متابولیسم بدن شما رو بالا نگه دارند.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.health.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


4 × نُه =