5 عارضه جانبی رژیم کتو در طولانی‌مدت

آوریل 18th, 2019 به‌دست admin پاسخ »

رژیم کتو به گونه‌ای است که ادامه دادن آن برای مدت طولانی، مشکل است. علاوه بر این در درازمدت خطراتی برای سلامتی دارد. در ادامه مطلب به برخی از تبعات رژیم کتو می‌پردازیم.

Keto-Diet

کمبود ویتامین و مواد معدنی

محدود کردن کربوهیدرات به کمتر از 50 گرم در روز یا کمتر از این مقدار بدین معنی است که شما خیلی از غذاهای ناسالم مثل نان سفید و شکر تصفیه‌شده رو از برنامه غذایی خود حذف کرده‌اید. اما بدین معنی نیز می‌باشد که باید از میوه‌ها و برخی از سبزیجات نیز اجتناب کنید زیرا منبع کربوهیدرات هستند.

میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و حذف آنها در طولانی‌مدت به کمبود مواد مغذی ضروری منجر می‌شود. همچنین فرد به کمبود فیبر مبتلا می‌شود زیرا غلات کامل از منابع بسیار مهم فیبر هستند. کمبود فیبر باعث سوءهاضمه، از یبوست تا اسهال، نفخ و افزایش وزن و حتی افزایش کلسترول و فشار خون می‌شود.

اثر سوء بر فعالیت ورزشی

در اثر استفاده از رژیم کتو بدن وارد وضعیت اسیدی می‌شود و لذا قدرت بدن برای به نمایش گذاشتن حداکثر توانایی خود رو محدود می‌کند. گرچه رژیم کتو به ورزشکار کمک می‌کند تا وزن کم کرده و لذا سرعت و استقامت آن بیشتر شود اما فواید این کاهش وزن به اندازه ضرری که به نتیجه ورزشی فرد می‌زند، نیست.

عدم پایبندی کامل به رژیم کتو باعث افزایش وزن مجدد می‌شود

وقتی فازهای اولیه رژیم کتو طی می‌شود، فرد مانند سابق به برنامه پایبند نمی‌ماند و خود رو رها می‌کند تا کربوهیدرات بیشتری خورده و کمتر به برنامه خود نظارت دارد. بدین ترتیب افزایش وزن مجدد، اجتناب‌نپذیر است. گرچه در ابتدای رژیم کتو وزن به شکل قابل توجهی کم می‌شود اما فرد نمی‌تواند به مدت طولانی طبق رژیم پیش برود زیرا رژیم راحتی نیست. در نتیجه در دام رژیم یویو و کاهش وزن و افزایش وزن مجدد می‌افتد. نوسانات وزنی با مرگ زودرس در ارتباط است.

در این بین نوع وزنی هم که مجدداً اضافه می‌کنید، مهم است. در ابتدای رژیم کتو وزنی که کم می‌شود، شامل بافت عضلانی و بافت چربی است. اما با توجه به اینکه رژیم کتو، رژیم پرچرب است، وقتی که فرد دچار افزایش وزن مجدد می‌شود، بر بافت چربی فرد اضافه شده و بافت عضلانی چندان افزایش پیدا نمی‌کند. در نتیجه هم شکل و فرم بدن مثل سابق نیست و هم متابولیسم بدن کندتر از سابق می‌شود. به عبارتی کاهش وزن مجدد برای‌تان از قبل هم سخت‌تر می‌شود.

تخریب رگ‌های خونی

در رژیم کتو یک روز آزاد وجود دارد که در درازمدت می‌تواند عواقبی داشته باشد. یعنی مثلاً نوشیدن یک بطری نوشابه پر شکر در روز آزاد در حالی که فرد رژیم پرچرب دارد، به رگ‌های خونی صدمه می‌زند.

چربی زیاد خطر بیماری‌های مزمن رو افزایش می‌دهد

حتماً می‌دانید که رژیم پرچرب بر سلامتی قلب و عروق اثر می‌گذارد. تحقیقات نشان می‌دهند که ریتم قلب این افراد دچار مشکل شده و احتمال سکته و نارسایی قلبی در آنها بیشتر می‌شود. اما مشکل به قلب ختم نمی‌شود بلکه خطر مرگ ناشی از سرطان و سایر عوامل کشنده نیز در این افراد، بالاتر است. همچنین کسانی که کربوهیدرات رو محدود کرده و مقدار زیادی گوشت و لبنیات مصرف می‌کنند، در مقایسه با دیگران که مقادیر معمولی کربوهیدرات و پروتئین گیاهی مصرف می‌کنند، احتمال مرگ زودرس بیشتری دارند.

البته هنوز تحقیقاتی که حاکی از اثر درازمدت رژیم کتو باشند به شکل گسترده انجام نشده است. اما فراموش نکنید که هیچ چیز جای اعتدال رو نمی‌گیرد. رژیم کتو این اعتدال رو از بین می‌برد و از سویی لذت خوردن برخی غذاها رو که از بزرگترین لذت‌های زندگی است از شما می‌گیرد. اما مهمتر از همه اینکه شما رو از برخی مواد مغذی بسیار ضروری و مهم، محروم می‌کند و در نتیجه بر روی سلامتی شما اثر منفی دارد.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.health.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


5 + = هشت