10 علامت کمبود پروتئین در بدن

آوریل 20th, 2019 به‌دست admin پاسخ »

شاید فکر کنید که امروزه کمبود پروتئین چندان مرسوم نیست و شگفت‌زده خواهید شد اگر به شما بگوییم که تعداد زیادی از افراد بدون اینکه خود بدانند به کمبود پروتئین مبتلا هستند، مخصوصاً کسانی که رژیم‌های سخت کاهش وزن می‌گیرند. در ادامه مطلب،‌ شما رو با برخی از علائم و خط قرمز‌های کمبود پروتئین در بدن آشنا می‌کنیم.

Protein_Deficiency

علیرغم اینکه ورزش می‌کنید، چربی شکم‌تان آب نمی‌شود

وزنه زدن باعث شکسته شدن فیبرهای عضلانی می‌شود. سپس فیبرها شروع به ترمیم خود می‌کنند و لذا عضلات از قبل هم قوی‌تر می‌شوند. بدین منظور باید حتماً‌ بعد از ورزش از مواد غذایی پروتئینی استفاده شود. اگر پس از ورزش، پروتئین به قدر کافی مصرف نکنید، فیبرهای عضلانی می‌شکنند اما دیگر نمی‌توانند ترمیم پیدا کنند و بدین ترتیب بافت عضلانی بدن تحلیل می‌رود.

دائم هوس خوردن شیرینی‌جات و کربوهیدرات دارید

خوردن غذایی که پروتئین کافی ندارد معمولاً بدین معنی است که شما معده خود رو با غذاهای کربوهیدراتی و شیرین پر کرده‌اید. پروتئین این خاصیت رو دارد که تعادل رو برقرار کرده و مانع از هوس‌های غذایی می‌شود و شما رو مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. پس در تمام وعده‌های غذایی حتماً از پروتئین کافی استفاده کنید تا تعادل برقرار شود.

پوست‌تان خشک و فلسی شده است

اگر قبلاً پوست شفاف و براقی داشتید و اکنون پوست‌تان خشک و فلسی شده است می‌تواند نشانه کمبود پروتئین در رژیم غذایی شما باشد. وجود پروتئین کافی برای سلامتی مو، ناخن‌ها و پوست ضروری است. کمبود پروتئین باعث چروکی و خشکی مو و پوست می‌شود.

یک ساعت بعد از صرف غذا دوباره گرسنه می‌شوید

کربوهیدرات سریع‌تر از پروتئین و چربی هضم می‌شود. این یعنی با خوردن کربوهیدرات، خیلی زود دوباره گرسنه می‌شوید. اگر روز خود رو با صرفاً با چای شیرین یا قهوه شیرین شروع کنید، قند خون شما به سرعت بالا می‌رود و سپس خیلی زود هم افت پیدا کرده و باعث می‌شود که به سرعت احساس گرسنگی کنید.

همیشه احساس خستگی می‌کنید

پروتئین باعث افزایش هوشیاری ما می‌شود در حالی که کربوهیدرات ما رو دچار خواب‌آلودگی می‌کند. کمبود آهن که به کم‌خونی نیز معروف است نیز می‌تواند به بروز احساس خستگی منجر شود. برخی از غذاهایی که غنی از آهن هستند، سرشار از پروتئین نیز می‌باشند.

موهای‌تان نازک شده‌اند

یکی از رایج‌ترین علائم کمبود پروتین و رژیم‌های سخت، ریزش مو است. همانطور که گفتیم، وجود پروتین برای سلامتی مو و ناخن و پوست ضروری است.

وزن‌تان کم می‌شود اما لباس‌های‌تان هنوز برای‌تان تنگ هستند!

ممکن است که وزن‌تان کمتر شود اما در ظاهرتان اینطور به نظر نرسد. علت این است که شما به جای چربی،‌ بافت عضلانی خود رو از دست داده‌اید. با بالا رفتن سن،‌ بافت عضلانی تحلیل می‌رود و هورمون‌ها نیز دچار تغییر می‌شوند. به همین دلیل در سنین بالا مصرف پروتئین کافی اهمیت بیشتری نیز پیدا می‌کند.

بیش از پیش دچار تغییرات خلق و خو می‌شوید

پروتئین خلق و خو رو بهبود می‌بخشد زیرا اسیدهای آمینه ضروری رو برای تولید سروتونین و دوپامین که منجر به شادی می‌شوند، در اختیار بدن می‌گذارد. بدون این اسیدهای آمینه،‌ افسردگی، نوسانات خلق و خو و اضطراب رو تجربه می‌کنیم.

همیشه دچار ورم هستید

حتی اگر از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های تورم‌زا پرهیز کنید اما کمبود پروتئین داشته باشید ممکن است که علائمی مثل ورم کردن شکم،‌پاها و مچ پا در شما دیده شوند. پروتئین به تعادل مایعات در بدن  و مایع درون‌سلولی و برون‌سلولی کمک می‌کند.

تعداد دفعاتی که بیمار می‌شوید و طول مدت بیماری، افزایش یافته است

پروتئین قدرت آنتی‌بیوتیک‌ها در مبارزه با بیماری رو افزایش می‌دهد و سیستم ایمنی رو تقویت می‌کند. اگر دائم سرما می‌خورید احتمال دارد که به کمبود پروتئین مبتلا باشید. اکثر غذاهایی که حاوی پروتئین بالایی هستند، منبع روی نیز می‌باشند که به مبارزه با عفونت کمک می‌کند.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


سه × = 6