رژیم یویو چگونه متابولیسم شما را دچار اختلال می کند

آوریل 22nd, 2019 توسط admin پاسخ »

رژیم یویو یعنی اینکه شما یک رژیم خیلی سخت مثل رژیم کتو می‌گیرید و چند ماه بعد دوباره وزن‌تان اضافه می‌شود و به وزن اول‌تان برمی‌گردد. برای خیلی از ما این اتفاق بارها افتاده است. علت این است که افراد به جای اینکه صبور باشند و روی عادات غلط غذایی و زندگی خود کار کنند تا آنها رو اصلاح کنند، می‌خواهند یک شبه و بدون ایجاد تغییر اساسی در عادات‌شون، وزن کم کنند.

Yo-Yo-Dieting-Damages

وقتی که وزن کم می‌ کنید،‌ هم بافت چربی و هم بافت عضلانی شما کاهش پیدا می‌کنند اما وقتی که دوباره وزن‌تان بالا می‌رود،‌ بیشتر بافت چربی در بدن‌تان افزایش پیدا می‌کند تا بافت عضلانی. به همین دلیل وقتی که دوباره می‌خواهید رژیم بگیرید، کاهش وزن برای‌تان سخت‌تر می‌شود زیرا بافت چربی سمج بدن‌تان بیشتر از قبل شده است و نیز چون بافت عضلانی از نظر انرژی‌سوزی فعال‌تر از بافت چربی است. پس هر قدر که بافت عضلانی کمتر باشد انرژی‌سوزی نیز سخت‌تر می‌شود.

رژیم یویو نه تنها کاهش وزن‌های بعدی رو برای شما سخت می‌کند بلکه عواقب منفی دیگری نیز بر روی سلامتی دارد که در این پست می‌خواهیم درباره این عوارض منفی با شما صحبت کنیم.

 رژیم یویو می‌تواند قند خون رو به شدت پایین بیاورد

نخوردن وعده‌های غذایی و حذف کامل گروه‌های غذایی از رژیم باعث افت شدید قند خون می‌شود که اثر بدی بر روی اشتها داشته و به عدم تعادل تغذیه‌ای در فرد منجر می‌شود. وقتی قند خون پایین می‌آید احساس گرسنگی و هوس خوردن غذاهای چرب و شیرین به سراغ ما می‌آید و به شما اجازه نمی‌دهد که انتخاب غذایی درستی داشته باشید. هر قدر که بالا و پایین رفتن وزن،‌ زیاد باشد، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 نیز بیشتر است.

 متابولیسم پایه بدن به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودن مقدار انرژی که وارد بدن خود می‌کنید، کاهش پیدا می‌کند. این موضوع باعث می‌شود که هورمون گرسنگی بالا رفته و در عوض هورمون سیری پایین بیاید.

رژیم یویو بر روی قلب اثرات منفی دارد

نوسانات وزنی یکی از عوال خطر برای قلب محسوب شده و می‌تواند حتی در کسانی که بیماری قلبی دارند به مرگ ختم شود. مثلاً‌ رژیم کم‌کربوهیدرات یا رژیم کتو که تمام تمرکز رو بر روی غذاهای چرب و پروتئینی می‌گذارد فاقد مواد مغذی کلیدی که در سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل وجود دارند، است. همانطور که گفته شد اعمال محدودیت‌های شدید غذایی، هوس خوردن غذاهای چرب و شیرینی رو که برای قلب مضرند،‌ بیشتر می‌کند.

رژیم یویو سطح انرژی بدن رو کاهش می‌دهد

رژیم یویو بدن رو با کمبود برخی از مواد مغذی مهم مثل آهن مواجه می‌کند و لذا فرد رو دچار کم‌خونی می‌کند. رژیم سخت‌گیرانه حتی اگر کوتاه‌مدت باشد (حتی به کوتاهی 2 روز)، مقدار آهن خون رو در زنان به میزان چشمگیری کاهش می‌دهد. کم‌خونی به احساس خستگی مفرط و ضعف منجر می‌شود و فرد قادر نیست به درستی بر روی کارها تمرکز کند و ضربان قلب نیز سرعت پیدا می‌کند.

رژیم یویو باعث اختلال در خواب می‌شود

هر قدر که دچار کم‌خوابی و بدخوابی باشیم احتمال افزایش وزن نیز بیشتر است. از دلایل بدخوابی و کمبود خواب نخوردن شام و نیز خوردن میان‌وعده مملو از شکر قبل از خواب است. در حقیقت با معده خالی خوابیدن یا پر کردن معده با خوراکی‌های آزاردهنده قبل از خواب،‌ خوابیدن رو مشکل می‌کند.

کم‌خوابی میزان ترشح هورمون استرس (کورتیزول) رو افزایش می‌دهد و احتمال ابتلا به پیش‌دیابت و بیماری قلبی رو بیشتر می‌کند. بنابراین سعی کنید که حتماً شب‌ها 7 تا 8 ساعت بخوابید. خواب کمتر از 6 ساعت در شب، می‌تواند به بروز دیابت نوع 2 منجر شود.

رژیم یویو مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند

دستگاه گوارش به طور طبیعی میزبان تریلیون‌ها باکتری مفید و سالم است که اهمیت زیادی برای سلامتی دارند،‌ از تقویت سیستم ایمنی بدن گرفته تا تنظیم متابولیسم. اما رژیم یویو تعادل بین باکتری‌های خوب و بد رو در دستگاه گوارش مختل می‌کند و احتمال رشد باکتری‌های مضر و بروز مشکلات سلامتی رو بیشتر می‌کند.

به علاوه، میکروب‌های دستگاه گوارش نقش بسیار مهمی در افزایش وزن بعد از رژیم ایفا می‌کنند. محققان معتقدند  که دستگاه گوارش حافظه چاقی گذشته ما رو در خود دارد و به همین دلیل وقتی دوباره به عادات ناسالم غذایی قبلی برمی‌گردیم، خیلی راحت‌تر و زودتر دچار اضافه‌وزن و چاقی می‌شویم.

کلام آخر: تعادل رو در رژیم غذایی خود رعایت کنید

لازم نیست که به خودتان  محرومیت و گرسنگی شدید بدهید تا وزن کم کنید. همه انواع غذاها که به آنها علاقه دارید رو در برنامه غذایی خود جای بدهید. تنها کافیست که حد و اندازه طبیعی رو حفظ کنید. همچنین فعالیت بدنی خود رو بیشتر کنید. ترکیبی از تمرینات هوازی و قدرتی انجام بدهید. ورزش متابولیسم بدن رو بالا می‌برد. بنابراین هم وزن کم می‌کنید و هم بافت عضلانی بدن شما بیشتر می‌شود که قدرت انرژی‌سوزی آن بیشتر از بافت چربی است.

مقایسه کنید اینکه صاحب یک آپارتمان باشید بهتر است یا اینکه آن رو اجاره کرده باشید؟ وقتی که آپارتمان مال خود شما باشد، تلاش بیشتری برای حفظ و رسیدگی به آن می‌کنید. بدن شما نیز همین آپارتمانی است که شما صاحب آن هستید. بدن شما یک آپارتمان اجاره‌ای نیست. پس در مراقبت از آن بکوشید و دقت کنید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید


+ هشت = 15