همه انواع چربی بدن مضر نیستند

آوریل 25th, 2019 توسط admin پاسخ »

وقتی صحبت از چربی بدن می‌شود نظر بیشتر افراد به آن، منفی است. اما باید بدانید که برخی از انواع چربی موجود در بدن، در واقع برای بدن مفید هستند. در بدن ما سه نوع چربی وجود دارد: چربی خوب، چربی بد و چربی زشت!

Body-Fat

انواع چربی بدن

وجود چربی در بدن برای انجام فعالیت‌های حیاتی بدن ضروری است. مثل تنظیم دمای بدن، ذخیره و انتقال ویتامین‌های محلول در چربی، کمک به باروری، ترشح هورمون و انسولین در بدن.

چربی سفید و چربی قهوه‌ای

بدن دو نوع چربی اصلی دارد. چربی سفید و چربی قهوه‌ای. چربی سفید همان است که به عنوان بافت چربی می‌شناسیم و بیشترین گستردگی رو در بدن دارد. اما شاید چندان با چربی قهوه‌ای آشنا نباشید. چربی قهوه‌ای همان چربی خوب است زیرا متابولیسم رو افزایش داده و به انرژی‌سوزی کمک می‌کند. همچنین چربی قهوه‌ای فضای کمتری رو در بدن اشغال می‌کند و می‌تواند چربی سفید رو نیز به چربی قهوه‌ای تبدیل کند.

با وجود اینکه میزان چربی قهوه‌ای که ما در زمان تولد داریم به مرور زمان کم می‌شود اما ما می‌توانیم به کمک راهکارهایی میزان تولید چربی قهوه‌ای رو افزایش بدهیم. مثلاً با قرار گرفتن در محیط‌ سرد و ورزش منظم.

چربی احشایی و چربی زیر پوستی

چربی احشایی در اثر تجمع چربی سفید در بدن ایجاد می‌شود و چربی خطرناکی است زیرا کلسترول خون رو بالا برده و ترکیبات شیمیایی التهاب‌زا رو که به بروز بیماری قلبی و حتی سرطان منجر می‌شوند، افزایش می‌دهد. این چربی، همان است که باعث چاقی شکم می‌شود و بدترین نوع چربی است زیرا به دور اندام‌های حیاتی بدن پیچیده و همانطور که گفته شد مشکلات زیادی رو برای بدن به وجود می‌آورد. اگر میزان کل چربی بدن خود رو بدانید، 10 درصد از این میزان، مقدار چربی احشایی شما محسوب می‌شود.

چربی زیرپوستی نیز چربی سفید است اما در زیر پوست تجمع پیدا می‌کند. از طریق همین چربی، میزان درصد چربی بدن رو اندازه‌گیری می‌کنند. این نوع چربی در تمام بدن، به خصوص در ران‌ها، باسن و پشت بازوها وجود دارد.

چربی ضروری و چربی غیرضروری

چربی غیرضروری شامل چربی زیرپوستی و چربی احشایی است زیرا وجود این نوع چربی‌های برای اعمال حیاتی بدن، ضروری نیست. اما همه ما به چربی ضروری نیاز داریم تا بدن بتواند به درستی فعالیت کند. 10 تا 13 درصد چربی بدن زنان و 2 تا 5 درصد چربی بدن مردان از نوع چربی ضروری است. این نوع چربی در عضلات و برخی اندام‌های خاص مثل مغز وجود دارد. در حقیقت، 60 درصد مغز از چربی تشکیل شده است!

مناسب‌ترین میزان درصد چربی در بدن، چه مقدار است؟

اگر فکر می‌کنید که باید چربی‌ بدن‌تان خیلی پایین باشد تا خوش‌اندام به نظر برسید وقت آن رسیده که این تصور غلط رو کنار بگذارید. این تصور که باید 5 درصد یا کمتر از این مقدار چربی در بدن‌تان باشد تا سالم باشید، اشتباه است. حتی قهرمانان ورزشی مرد هم بین 6 تا 13 درصد چربی و قهرمانان ورزشی زن بین 14 تا 20 چربی در بدن خود دارند.

پس چه میزان چربی بدن، میزان سالمی به حساب می‌آید؟ این موضوع از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. عواملی مثل سن، قد، جنسیت و میزان فعالیت بدنی، در این مورد حائز اهمیت بوده و نقش ایفا می‌کنند. درصد چربی طبیعی برای بدن بین 21 تا 31 درصد در زنان و 14 تا 25 درصد در مردان است.

نحوه محاسبه درصد چربی بدن

تنها راه صد در صد دقیقه برای اندازه‌گیری درصد چربی بدن، سی‌تی اسکن یا ام‌آرآی است. البته با مراجعه به پزشک متخصص هم می‌توانید تا حدودی به صورت تخمینی از میزان درصد چربی بدن خود آگاه شوید. پزشک متخصص برای تخمین درصد چربی بدن شما ممکن  است از یکی از روش‌های زیر استفاده کند:

  • اندازه‌سنج چربی بدن که از امواج الکتریکی برای تعیین درصد چربی بدن استفاده می‌کند
  • کالیپر که گیره‌های خاصی است که با ایجاد یک بشکان  ملایم در پوست، درصد چربی رو تخمین می‌زند.
  • اندازه‌گیری با متر که دم دست‌ترین روش است.
  • هیدرودنسیتومتری که اندازه‌گیری وزن در زیر آب
  • بادپاد که شبیه اندازه‌گیری وزن در زیر آب است اما در آن از آب استفاده نمی‌شود.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.sparkpeople.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید


× 8 = چهل