افزودنی‌های خوراکی که مضر نیستند (قسمت اول)

می 4th, 2019 به‌دست admin پاسخ »

افزودنی‌های خوراکی به این دلیل به مواد غذایی اضافه می‌شوند که عمر مواد غذایی رو طولانی‌تر کنند و رنگ و بافت و طعم آنها رو نیز حفظ نمایند. این مواد قبل از آنکه وارد بازار شوند باید مورد تأیید سازمان خواربار و کشاورزی قرار بگیرند. گرچه برخی از این افزودنی‌ها برای سلامتی مضرند،‌ مثل سدیم که برای طعم بهتر به غذاهای فراوری‌شده اضافه می‌شود، اما برخی نیز اثرات مضری بر روی بدن ندارند که در ادامه مطلب و نیز پست بعدی مجله سلامتی، شما رو با آنها آشنا می‌کنیم.

Food-Additives

1 -  توکوفرول

این ترکیب در واقع مفید است زیرا در حقیقت ویتامین E می‌باشد و به منظور جلوگیری از رنسید شدن روغن‌ها و چربی‌های موجود در غذا به آن اضافه می‌شود. به همین جهت آن رو در فهرست مواد موجود در سس‌ها می‌بینید. بدن به ویتامین E نیاز دارد زیرا این ویتامین با رادیکال‌های آزاد مضر که منجر به پیری سلولی شده و بیماری‌هایی نظیر سرطان ایجاد می‌کند، مبارزه می‌نماید.

2 -  صمغ لوبیای اقاقیا

این ماده برای غلیظ کردن ماست یا پنیر خامه‌ای و نیز ایجاد طعم شکلاتی در خوراکی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. استقاده از صمغ لوبیای اقاقیا به کنترل کلسترول خون و محافظت از قلب و نیز ثبات قند خون کمک می‌کند.

3 -  صمغ زانتان

حتماً تا به حال ماست خامه‌ای کم‌چرب و پودینگ کم‌چرب دیده‌اید. در این خوراکی‌ها صمغ زانان می‌ریزند تا غلظت محصول غذایی رو بالا ببرند. استفاده از این نوع افزودنی برای کسانی که به بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن مبتلا هستند بلامانع است. همچنین یک افزودنی بی‌ضرر می‌باشد. فقط ممکن است که برخی افراد که دستگاه گوارش حساسی دارند، کمی دچار مشکلات گوارشی شوند اما د ر مجموع یک ماده ایمن و بی‌خطر است.

4 -  پری‌دوکسین هیدروکلوراید

این ترکیب شاید نام طولانی داشته باشد اما در حقیقت شما آن رو می‌شناسید زیرا همان ویتامین B6 است. بدن ما به این ویتامین ضروری نیاز دارد زیرا به ثبات گلوکز خون و پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن می‌پردازد. همچنین به عملکرد صحیح سیستم عصبی و گلوبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. این ویتامین بیشتر در نان،‌غلات صبحانه و سایر محصولات تهیه شده از غلات یافت می‌شود. کارخانجات آن رو به محصولات خود اضافه می‌کنند تا ارزش تغذیه‌ای محصول رو بالا ببرند. ویتامین B6 به طور طبیعی در سبزیجات،‌ تخم‌مرغ و گوشت وجود  دارد.

5 -  کلسیم پنتوتنات

این ترکیب در واقع دو ماده مغذی ضروری رو در قالب یک افزودنی عرضه می‌کند و در حین اینکه کلسیم دارد، پنتوتنات هم دارد که همان ویتامین B5 است. این ویتامین برای متابولیسم سالم ضروری است و به ما در شکستن چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و پروتئین موجود در غذا کمک می‌کند.

همچنین در تولید کلسترول، چربی‌ها، برخی هورمون‌ها و هموگلوبین که پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز و مسئول حمل اکسیژن در بدن است،‌ نقش دارد. کلسیم پنتوتنات رو به غلات صبحانه،‌ نان‌ها و محصولات مشابه اضافه می‌کنند. ویتامین B5 به طور طبیعی در زرده تخم‌مرغ، غلات کامل، دانه‌ها و مغزها وجود دارد.

6 -  دوکوزا هگزانویک اسید

شاید با شنیدن این نام در خوردن غذایی که حاوی آن است،‌ تردید کنید و بترسید. اما در واقع، شکل بسیار سالم اسید چرب امگا 3 است. این ترکیب نقش اساسی در ساختار مغز، پوست و شبکیه چشم ایفا می‌کند. همچنین باعث کاهش التهاب شده و از این طریق با بیماری‌هایی مثل بیماری قلبی – عروقی و سرطان مبارزه می‌کند. دوکوزا هگزانویک اسید رو در ماهی یا روغن آلگا می‌ریزند. همچنین در تخم‌مرغ غنی‌شده با امگا 3 نیز یافت می‌شود.

7 -  اسید لاکتیک

اسید لاکتیک رو برای کنترل میزان اسیدیته خوراکی‌ها به آنها اضافه می‌کنند. این ترکیب در فرایند تخمیر سبزیجات و سایر مواد غذایی به کار گرفته می‌شود. همچنین برای جلوگیری از فساد خوراکی‌ها یا ایجاد طعم ترش به خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها اضافه می‌کنند. اسید لاکتیک، خاصیت خاصی برای سلامتی ندارد اما برای بدن مضر هم نیست. این اسید به طور طبیعی در لوله‌های گوارشی بدن وجود دارد.

8 -  اینولین

اینولین از ریشه کاسنی گرفته می‌شود و منبع فیبر است و از آن می‌توان به عنوان جانشین چربی نیز در غذاها استفاده کرد. این ترکیب باعث رشد باکتری‌های مفید در دستگاه گوارش می‌شود. قند خون رو بالا نمی‌برد و برای کسانی که به دیابت مبتلا هستند یا می‌خواهند وزن خود رو کنترل کنند، مفید است. البته اینولین نمی‌تواند جای فیبر طبیعی که در میوه‌ها،‌ سبزیجات، غلات کامل، مغزها و دانه‌ها وجود دارد رو بگیرد اما تا حدودی مفید است.

9 -  گلیسرول

اگر از غذاهای پرچرب و فراوری‌‌شده پرهیز می‌کنید، بهتر است که از خوراکی‌هایی که حاوی گلیسرول هستند استفاده کنید. گلیسرول بخشی از ساختار چربی است اما اسید چرب ندارد. گلیسرول به غذا رطوبت می‌دهد و جانشین خوبی به جای چربی در غذا است. همچنین مایعات رو غلیظ می‌کند تا غذا بافت بهترین پیدا کند. و در عین حال کالری آن از چربی کمتر است.

هنوز باید تحقیقات بیشتری در مورد فواید گلیسرول انجام شود اما برخی شواهد حاکی از این هستند که گلیسرول نتایج ورزشی رو بهبود می‌بخشد و غذاهایی که حاوی گلیسرول هستند، قدرت در حین فعالیت ورزشی رو افزایش می‌دهند.

10 -  فروس گلوکونات

این ترکیب اسم زخمتی دارد اما در واقع منبع آهن است. با توجه به نقش مهمی که آهن در تولید انرژی،‌ عملکرد سیستم ایمنی و اکسیژن‌رسانی به مغز، عضلات و سایر بافت‌ها دارد، کارخانجات از ترکیب فروس گلوکونات رو به مواد غذایی اضافه می‌کنند تا ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی رو بالا ببرند. این ترکیب،‌ ظاهر برخی از غذاها رو هم بهبود می‌بخشد. مثلاً با کمک آن رنگ زیتون سیاه رو به رنگ سیاه غلیظی تبدیل می‌کنند.

بسیاری از مواد غذایی، از نان گرفته تا جو دوسر و برخی از انواع آب پرتقال‌ها رو می‌توان با کمک آهن غنی کرد. همچنین می‌توانید آهن مورد نیاز بدن خود رو به صورت طبیعی از طریق مصرف گوشت کم‌چرب، تخم‌مرغ، اسفناج و عدس تأمین کنید.

ادامه این مطلب رو در پست بعدی مجله سلامتی بخوانید.

این مطلب ادامه دارد …

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.livestrong.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


+ 2 = هفت