آیا هوموس غذای سالمی است؟

می 14th, 2019 به‌دست admin پاسخ »

ماده اصلی تشکیل‌دهنده هوموس، نخود است. استفاده از نخود بسیار رایج شده است زیرا هم گیاهی است و هم گلوتن ندارد و کسانی که رژیم بدون گلوتن دارند می‌توانند از آن استفاده کنند. پس برای اینکه به سالم یا ناسالم بودن هوموس پی ببریم باید با فواید نخود آشنا شویم.

hummus

در یک فنجان نخود پخته، 10 گرم پروتئین و 10گرم فیبر خوراکی وجود دارد. همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان و برخی دیگر از مواد مغذی کلیدی مثل فولات، منیزیم،‌ پتاسیم،‌ آهن و ویتامین‌های A و E و C است. جالب است که کسانی که به طور منظم نخود و هوموس می‌خورند، شاخص توده بدن (BMI) کمتر و سایز دور کمر کمتری دارند.

تحقیقات نشان می‌دهند که نخود می‌تواند قند خون رو کنترل کند. مصرف نخود سلامتی روده‌ها رو بهبود می‌بخشد و از ما در برابر بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و برخی سرطان‌ها محافظت می‌کند. اما برای اینکه بدانیم هوموس سالم است یا نه باید اول به نحوه تهیه آن توجه کنیم.

برای تهیه هوموس علاوه بر نخود از مواد ضد التهاب دیگری مثل روغن زیتون فرابکر،‌ تاهینی،‌ سیر و لیمو استفاده می‌شود. حتی وقتی که هوموس با ترکیبات شیرین مثل شکر سرو می‌شود باز هم سالم‌تر از کیک و بستنی است.

اگر از هوموس آماده و غیرخانگی استفاده می‌کنید حتماً دقت کنید که در تهیه آن از روغن زیتون فرابکر استفاده شده باشد نه روغن‌های التهاب‌زا مثل روغن لوبیای سویا. همچنین از هوموسی که حاوی مواد نگهدارنده است پرهیز کنید. برچسب غذایی آن رو بخوانید تا حاوی ترکیبات ناسالم نباشد. اگر از هوموس به عنوان میان‌وعده استفاده می‌کنید به آن میوه تازه و سبزیجات خام اضافه کنید تا ارزش تغذیه‌ای آن بیشتر شود. حتی می‌توانید از هوموس به جای سس سالاد استفاده کنید یا آن رو با سوپ، پوره سیب‌زمینی و پوره گل‌کلم مخلوط کنید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.health.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


+ 6 = هفت