4 اشتباه رایج در ورزش دو که باید از آنها اجتناب کنید

می 12th, 2019 به‌دست admin پاسخ »

شاید فکر کنید که دویدن رو همه بلدند و روش خاصی ندارد. اما باید بدانید که دویدن هم مانند هر فعالیت ورزشی دیگر، پیچ و خم‌های خاص خود رو دارد که عدم توجه به آنها باعث می‌شود که یا اونطور که باید از فعالیت خود نتیجه نگیریم و بازدهی ما کمتر شود و یا اینکه حتی به آسیب بدنی منجر شود.

Running-Mistakes

1 -  چرخش بیش از حد

بسیاری از دونده‌ها قدم‌ها رو طوری برمی‌دارند که فراتر از میزان حرکت طبیعی بدن آنهاست. در نتیجه بدن آنها بیش از حد دچار چرخش می‌شود. این یعنی لگن و ستون فقرات آنها بیش از حد به یک جهت حرکت می‌کند. همین اتفاق زمانی هم که فرد دست‌های خود رو بیش از حد به عقب و جلو تاب می‌دهد، تکرار می‌شود. برخی از افراد فکر می‌کنند که با این کار، بازوهای آنها هم تقویت می‌شود و با این فکر، ساختار دویدن خود رو خراب می‌کنند. گرچه این موضوع تا حدودی درست است اما ضرر این کار از منفعت آن بیشتر است زیرا به ستون فقرات آسیب می‌زند.

2 -  اثر نامساوی

دونده‌ها در زمان فرود آوردن پا بر روی زمین،‌ فشار بیشتری به برخی نقاط خاص پا وارد می‌کنند. برخی از افراد به پاشنه پا فشار بیشتری وارد می‌کنند و برخی دیگر به پنجه پا. به این ترتیب وزن بدن آنها بر روی پاشنه پا و یا پنجه پای‌شان می‌افتد.

اگر بعد از دویدن دچار درد پا می‌شوید نشانه این است که فشار زیادی در زمان فرود آوردن پا بر روی زمین به پاشنه یا پنجه پای خود وارد کرده‌اید. برای برطرف کردن این مشکل راه‌های مختلفی وجود دارد که با مشورت با کارشناس ورزشی می‌توان راه مناسب رو پیدا کرد. مثلاً اگر به پاشنه پای خود فشار زیادی می‌آورید می‌توانید با استفاده از کفش‌های ورزش سبک مخصوص دویدن بخشی از فشار رو از پاشنه پا برداشته و به پنجه پا منتقل کنید تا فشار به طور مساوی تقسیم شود.

3 -  دویدن با سرعت و شدت یکسان در هر روز

این کار باعث می‌شود که بدن شما نتیجه کافی از زمانی که برای دویدن می‌گذارید،‌ نگیرد زیرا بدن به این شدت و سرعتی که هر روز تکرار می‌کنید، عادت می‌کند و دیگر مثل سابق به چالش کشیده نمی‌شود. پس سعی کنید که شیب زمین و سرعت دویدن خود رو مرتب تغییر بدهید.

4 -  عدم تعادل بدن

بعضی از دونده‌ها حفظ تعادل بدن رو در هنگام دویدن رعایت نمی‌کنند. یعنی یک سمت بدن آنها با شدت بیشتری نسبت به سمت دیگر بدن بر روی زمین فرود می‌آید. این موضوع مشکل‌ساز است زیرا باسن و یک سمت کمر بیشتر از دیگری دچار فشار می‌شود و منجر به درد مفاصل و عدم تقویت یکنواخت عضلات در دو سمت بدن می‌شود.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.womenshealthandfitness.com.au

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


4 + چهار =