چگونه از صدمات ورزشی به نفع خودمان استفاده کنیم

می 26th, 2019 توسط admin پاسخ »

شاید به نظرتان عجیب باشد که بتوان از صدمات ورزشی به نفع خود استفاده کرد. اما صدمه ورزشی در حقیقت روش بدن برای صحبت کردن با ماست تا به ما بگوید که در فعالیت ورزشی زیاده‌روی کرده‌ایم. بیایید در ادامه مطلب نگاهی به جنبه مثبت آسیب‌های ورزشی بیندازیم.

Fitness-Injury-Can-Help-You

 شما رو وادار به استراحت می‌کند

برای قهرمانان حرفه‌ای مثل دوندگان ماراتن، استراحت مثل یک بخش غیر ضروری به نظر می‌رسد چون نمی‌خواهند از تمرینات عقب بیفتند. اما حقیقت این است که بدن برای ترمیم عضلانی به استراحت نیاز حیاتی دارد. همچنین فاصله کوتاه از ورزش به شما کمک می‌کند تا بر روی رژیم غذایی و سلامت ذهنی خود هم بیشتر تمرکز کنید.

به شما درباره بدن‌تان آگاهی می‌دهد

آسیب‌های ورزشی این خاصیت جالب اما مسلماً دردناک رو دارند که باعث می‌شوند نسبت به بدن خود اطلاعات بیشتری به دست آورده و آگاه‌تر شوید. به عنوان مثال ممکن است که در حین اینکه به بررسی آسیبی در بدن خود می‌پردازید متوجه ضعف در نواحی دیگر و عضلات بدن یا مفاصل خود شوید.

شما رو به سمت انجام ورزش‌های متقاطع سوق می‌دهد

منظور از ورزش‌های متقاطع چیست؟ اگر بخواهیم خیلی ساده بگوییم ورزش متقاطع برای یک ورزشکار حرفه‌ای یعنی انجام ورزشی متفاوت از ورزش همیشگی. یعنی مثلاً یک فرد شناگر به جای شنا بدود یا دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی کند. در ورزشکاران غیرحرفه‌ای نیز ورزش متقاطع یعنی به کارگیری عضلاتی که کمتر در ورزش‌های قبلی مورد توجه قرار گرفته‌اند و تمرین برای قدرت و انعطاف بخش‌های دیگر بدن. مثلاً فردی که معمولاً می‌دود،‌ دوچرخه‌سواری کند یا یوگا کار کند.

هوشیارتر کردن شما برای پرهیز از صدمات ورزشی آتی

کسانی که دچار صدمات به خصوص در ناحیه مچ پا می‌شوند بسیار در معرض آسیب مجدد قرار دارند (به خصوص در طول سال اول بعد از آسیب). اما این بدین معنی نیست که کسی که دچار آسیب ورزشی می‌شود باید تا آخر عمر دوباره دچار صدمه شود. در واقع آسیب اول باعث می‌شود که نسبت به بروز دوباره آسیب هشیار باشیم و دقت بیشتری به خرج دهیم.

شما رو به مفاهیم پایه‌ای ورزش بازمی‌گرداند

اگر ورزش همیشگی شما در طی سال‌ها گسترش پیدا کرده و سخت‌تر شده است،‌ بروز آسیب ورزشی پیام بدن به شماست تا به سطوح پایه‌ای ورزش بازگردید. آخرین باری که وزنه زدن ساده یا پلانک و دراز و نشست انجام داده‌اید،‌ چه زمان بوده است؟

بازگشت به پایه‌ها یعنی اینکه ببینید اصلاً‌ چرا ورزش می‌کنید؟ آیا ورزش می‌کنید که وزن کم کنید یا ظاهر بدن‌تان زیبا باشد؟ آیا می‌خواهید خودتان رو به کسی ثابت کنید؟ آسیب ورزشی مکثی در ورزش شما ایجاد می‌کند تا در این فرصت به این پرسش‌ها به شکل عمیق‌تری فکر کنید.

در حین اینکه آسیب‌دیده‌اید باز هم فعال بمانید

بر حسب بخشی از بدن که دچار صدمه ورزشی شده است،‌ می‌توانید همچنان فعال مانده و با بخش‌های دیگر بدن خود به فعالیت بپردازید یا ورزش‌ همیشگی خود رو تعدیل و مناسب‌سازی کنید. یکی از نکاتی که باید بدانید این است که حرکت،‌ خود باعث ترمیم می‌شود. وقتی که درد و ورم از بین رفت،‌ لازم است که عضلات رو بدون وارد کردن فشار زیاد، به فعالیت وادارید.

مثلاً‌ اگر پاها دچار آسیب شده باشند، گرچه راه رفتن سخت می‌شود اما می‌توانید از واکر استفاده کنید و راه بروید یا به ورزش بازوها بپردازید. البته توجه داشته باشید که بعضی از صدمات به هفته‌ها یا حتی ماه‌ها زمان برای التیام نیاز دارند و برخی حرکات اگر بدون در نظر گرفتن این مدت زمان انجام شوند، وضعیت رو وخیم‌تر می‌کنند. بنابراین همیشه با پزشک متخصص مشورت کنید، به خصوص اگر علائم آسیب با گذشت دو تا سه روز همچنان پابرجا هستند.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.womenshealthandfitness.com.au

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید


هفت − = 4