چند ساعت بخوابیم تا وزن کم کنیم؟

می 30th, 2019 به‌دست admin پاسخ »

انقدر که توجه ما برای کاهش وزن به نوع رژیم غذایی و تمرینات ورزشی معطوف است به دیگر عوامل مؤثر بر وزن، مثل خواب، جلب نمی‌شود. اما خواب نقش مهمی در کنترل وزن دارد. با هم در ادامه مطب به این موضوع نگاهی می‌اندازیم.

Weight-Loss-and-Sleep

اهمیت خواب

استراحت کافی از این جهت اهمیت دارد که به عملکرد صحیح مغز کمک کرده و بر روی سلامت عمومی بدن اثر مثبت دارد. وقتی که می‌خوابیم مغز ما راه‌های جدیدی برای کمک به یادگاری و حافظه بر سر راه ما می‌گذارد. خواب در قدرت توجه،‌ تصمیم‌گیری و خلاقیت ما نقش به سزایی ایفا می‌کند. همچنین خواب به ترمیم قلب و رگ‌های خونی کمک می‌کند. کمبود خواب به بیماری قلبی، بیماری کلیوی و پرفشاری خون منجر می‌شود.

خواب چگونه بر ترکیب بدن اثر می‌گذارد؟

خواب باعث تعادل هورمون‌های بدن می‌شود، به خصوص هورمون‌هایی که گرسنگی (هورمون گرلین) و سیری (هورمون لپتین) رو کنترل می‌کنند. اگر دچار کم‌خوابی باشید، میزان هورمون گرسنگی در بدن شما بالا رفته و هورمون سیری کاهش پیدا می‌کند. در تیجه احساس گرسنگی بیشتری می‌کنید و ممکن است به پرخوری روی بیاورید.

در طول خواب، بسیاری از هورمون‌ها مثل هورمون رشد، ساخته می‌شوند که باعث رشد عضلانی می‌شود. اهمیت ترشح هورمون رشد فقط مختص کسانی که می‌خواهند بافت عضلانی خود رو افزایش بدهند،‌ نیست بلکه برای رشد کودکان ضروری بوده و به حفظ سلامتی بافت عضلانی در دوران بزرگسالی کمک می‌کند.

ما به چقدر خواب شبانه نیاز داریم تا بتوانیم وزن کم کنیم؟

شما باید شب‌ها به مدت 7 تا 9 ساعت بخوابید تا بتوانید وزن کم کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا دچار خستگی مفرط و احساس خواب‌آلودگی در روز نداشته باشید و در فعالیت بدنی و ورزشی شما تداخل ایجاد نشود. در غیر اینصورت نخواهید توانست انرژی کافی برای فعالیت ورزشی داشته باشید.

همچنین باید دقت داشته باشید که این میزان خواب رو باید در طول شب داشته باشید نه اینکه آن رو تقسیم کرده و بخشی رو در خلال روز انجام بدهید تا ریتم طبیعی و ساعت زیستی بدن شما به درستی حفظ شده و تعادل هورمونی بدن شما برهم نخورد.

برای بهبود کیفیت خواب خود باید یک زمان خواب مشخص برای خود در نظر بگیرید و هر شب سر همان ساعت بخوابید. دمای اتاق خواب باید کمی سرد بوده و از مصرف کافئین در ساعات نزدیک به خواب پرهیز کنید. برای وعده شام یا میان‌وعده قبل از خواب غذا و خوراکی چرب نخورید و تا جایی که می‌توانید دستگاه‌های الکترونی مثل تلویزیون،‌ تبلت و تلفن همراه رو از اتاق خواب خود دور نگه دارید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.msn.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


هشت − 4 =