آیا لازم است که هر روز ده هزار قدم پیاده‌روی کنیم؟

ژوئن 2nd, 2019 به‌دست admin پاسخ »

وقتی که صحبت از پیاده‌روی روزانه و تعداد قدم‌ها می‌شود، اولین رقمی که به ذهن شما می‌رسد چه تعداد قدم است؟ اگر تصور ذهنی شما از تعداد قدم‌ها، ده هزار قدم است باید بگوییم  که خیلی‌ها مثل شما فکر می‌کنند. اما این رقم آن رقم جادویی که فکر می‌کنید نیست.

Walking

در یک مطالعه علمی بر روی هفده هزار زن 45 ساله به مدت حدود 4 سال تحقیقاتی در رابطه با میزان پیاده‌روی روزانه، عادات زندگی، رژیم، وزن، قد، استعمال دخانیات و سابقه خانوادگی بیماری انجام شد. نتایج این تحقیقات نشان دادند که احتمال مرگ در زنانی که به طور متوسط به ندرت در روز 4000 قدم برمی‌دارند، کمتر از 40 درصد است.

همچنین فواید پیاده‌روی در این زنان با افزایش پیاده‌روی به 7500 قدم در روز، آنطور که انتظار می‌رفت تفاوتی با کمتر از این میزان قدم ایجاد نمی‌کرد. به عبارتی، این گفته که حتماً باید هر روز ده هزار قدم برداریم تا سلامتی ما تضمین شود، گفته چندان مقرون به حقیقتی نیست.

البته این مطالعات با محدودیت‌هایی هم همراه بود. به عنوان مثال محققان نمی‌توانستند به طور دقیق مشخص کنند که آیا برداشتن قدم‌های بیشتر احتمال مرگ و میر رو کاهش می‌دهد و یا اینکه شاید زنانی که بدن سالم‌تری داشتند توانایی برداشتن قدم‌های بیشتری رو داشتند.

به علاوه این تحقیق بر روی زنان 45 ساله انجام شده بود و سایر گروه‌های سنی رو در برنمی‌گرفت. همچنین در این مطالعات، سایر فعالیت‌های بدنی مثل شنا و دوچرخه‌سواری که ممکن است توسط زنان مورد آزمایش انجام شده باشد، مد نظر قرار داده نشده بود.

پیاده‌روی ارزش بسیار زیادی دارد، حتی اگر نتوانید روزانه ده هزار قدم بردارید

پیاده‌روی در حین اینکه ساده به نظر می‌رسد، باعث بهبود فشار خون و کنترل قند خون شده و استرس رو کاهش می‌دهد. همچنین به خواب بهتر کمک می‌کند. حال چه ده هزار قدم بردارید و چه کمتر، باز هم برای شما بسیار مفید است و هیچ رقم جادویی که بخواهیم انگشت روی آن بگذاریم وجود ندارد.

درحقیقت رقم ده هزار قدم از زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که یک شرکت ژاپنی تولید‌کننده دستگاه پدومتر نام دستگاه خود رو مانپو کی گذاشت که ترجمه آن می‌شود، ده هزار قدم شمار. بنابراین گرچه برداشتن ده هزار قدم مفید است اما هیچ قانون سخت و یک کلام ختم کلامی وجود ندارد که بگوید باید حتماً ده هزار قدم در روز بردارید.

بهتر است برای خود یک هدف روزانه در پیاده‌روی تعیین کنید. چه این هدف دقیقه پیاده‌روی روزانه باشد و چه 5000 قدم یا 20000 قدم. سعی کنید به این هدف روزانه که برای خود تعیین کرده‌اید برسید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.shape.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


نُه × 5 =