2 رژیم غذایی که اکثر افراد می‌توانند بدون سختی و تا مدت‌های طولانی ادامه بدهند

ژوئن 3rd, 2019 به‌دست admin پاسخ »

هر روز یک رژیم جدید مد می‌شود و بر سر زبان‌ها می‌افتد و اغلب هم بسیار وسوسه‌انگیز هستند اما اگر نتوانید در بین انوع رژیم، رژیمی رو انتخاب کنید که بتوان آن رو به صورت طولانی‌مدت و با کمترین زحمت ادامه داد، به احتمال خیلی زیاد مجدداً دچار اضافه‌وزن خواهید شد.

Mediterranean-Diet

وقتی می‌خواهید وزن کم کنید اولین چیزی که به ذهن‌تان می‌رسد این است که رژیم کاهش وزن بگیرید. همیشه هم یک رژیم جدید با وعده‌های رنگارنگ سر راه‌تان سبز می‌شود اما معمولاً تمام این رژیم‌ها محدودکننده و شک ‌برانگیز هستند. این رژیم‌ها معمولاً انقدر سخت هستند که ادامه دادن آنها برای مدت طولانی امکان‌پذیر نیست. اکثر این رژیم‌ها در کوتاه‌مدت به کاهش وزن منجر می‌شوند اما همین که فرد رژیم رو رها می‌کند به وزن اولیه خود بازمی‌گردد.

یکی از بزرگترین مشکلات این نوع رژیم‌ها این است که باید کلی برای آنها برنامه‌ریزی کنید و اقلام غذایی خاصی رو هم خریداری نمایید. وقتی که یک برنامه غذایی تمام تصمیمات زندگی شما رو تحت کنترل خود دربیاورد، ناگفته پیداست که زندگی رو مشکل می‌کند.

اما دو رژیم در بین انواع رژیم‌ها وجود دارند که هم سخت نیستند و هم سالمند و هم می‌توانید تا همیشه از آنها پیروی کنید. این دو رژیم عبارتند از: رژیم دش و رژیم مدیترانه‌ای.

این رژیم‌ها قابل اجرا بوده و برای سلامتی قلب و کاهش فشار خون مفیدند و به جای اینکه تمرکز رو بر روی خودن یا پرهیز از نوع خاصی از درشت‌مغذی‌ها کنند، شما رو به تعادل در مصرف خوراکی‌ها و انتخاب‌های غذایی بهتر تشویق می‌کنند.

وقتی که به ما گفته می‌شود که غذای ایکس رو نباید بخوریم، اتفاقا هوس ما برای خوردن آن غذا بیشتر می‌شود. اما رژیم دش و رژیم مدیترانه‌ای بر اینکه بهتر است چه خوراکی‌هایی رو وارد برنامه غذایی خود کنید، تأکید می‌کنند و البته در مورد مصرف غذاهای فراوری‌شده، قند و الکل هشدار داده و شما رو بر حذر می‌دارند. نوع این رژیم‌ها به گونه‌ای است که تنوع و انعطاف‌پذیری آنها زیاد است.

فواید رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای و دش

رژیم مدیترانه‌ای از عادات غذایی ساکنین منطقه مدیترانه الگوبرداری شده است و فرد رو به مصرف لبنیات، ماهی و ماکیان به جای گوشت قرمز، استفاده از روغن زیتون به عنوان منبع چربی غیراشباع مونو و نیز مصرف میوه‌ها و سبزیجات، نان، سیب‌زمینی، حبوباتف مغزها و دانه‌ها تشویق می‌کند.

رژیم مدیترانه‌ای انعطاف‌پذیر است و زیاد بر روی اندازه غذا تأکید ندارد بلکه بیشتر به کیفیت غذا توجه می‌کند. این رژیم حاوی مقادیر زیاد چربی سالم و فیبر طبیعی و غذاهای گیاهی مثل غلات و حبوبات، مغزها و دانه‌هاست. همگی اینها نقش مهمی در سلامتی ایفا می‌کنند.

رژیم دش مانند رژیم مدیترانه‌ای بر خوردن میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل و نیز لبنیات بدون چربی و کم‌چرب، ماهی، ماکیان، حبوبات، مغزها و روغن گیاهی تأکید دارد. همچنین خوردن غذاهای سرشار از چربی اشباع و لبنیات پرچرب رو محدود می‌نماید.

مثل رژیم مدیترانه‌ای، در رژیم دش نیز هدف کاهش فشار خون از طریق افزایش مصرف میوه و سبزیجات است. برخلاف بسیاری از رژیم‌های غذایی دیگر، هم رژیم مدیترانه‌ای و هم رژیم دش بر روی تنها یک نوع درشت‌مغذی یا غذا تمرکز نمی‌کند. تنها چیزی که مهم است انتخاب مواد غذایی که کیفیت غذایی بالایی دارند، است.

اگر می‌خواهید وزن کم کنید و این کاهش وزن به صورت سالم انجام شود به شما توصیه می‌کنیم که با رژیم مدیترانه‌ای یا رژیم دش شروع کنید تا به مرور زمان عادات زندگی و غذایی شما رو به سمت عادات سالم هدایت کند، بدون اینکه فشاری به شما وارد شود.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.rd.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


چهار + 6 =