علائمی که نشان می‌دهند هورمون‌های شما مسئول بزرگی شکم‌تان هستند

ژوئن 13th, 2019 به‌دست admin پاسخ »

یکی از سخت‌ترین نقاط بدن برای کاهش وزن، دور کمر و شکم است. اما قبل از اینکه خودتان رو با انجام صدها کرانچ و دراز و نشست مشغول کنید، این نکته رو در نظر بگیرید که هر چه سن ما بالاتر می‌رود،‌ به دلیل تغییرات هورمونی که در بدن ما به وجود می‌آید، آب کردن چربی شکم هم به مراتب سخت‌تر می‌شود.

Waistline

علاوه بر اینکه می‌توان برای ایجاد تعادل هورمونی از پزشک کمک گرفت، می‌توان یکسری روش‌های طبیعی رو هم بدین منظور به کار برد. کاهش مصرف قند، حذف غذاهای فراوری‌شده از رژیم غذایی و پرهیز از کافئین و الکل از جمله راهکارهای طبیعی و بدون نیاز به پزشک هستند.

حال از کجا بدانیم که بزرگی دور کمر ما به اشتباهات رژیمی ما مربوط هستند و یا ریشه در عدم تعادل هورمونی دارند؟ در اینجا به 5 علامت که مشکل از هورمون‌ها آب می‌خورد، اشاره می‌کنیم:

طبق برنامه صحیح غذایی پیش می‌روید اما روز به روز دور کمرتان بزرگتر می‌شود

اگر بیشتر عمر خود رو دارای شکم صاف بودید اما ناگهان دچار افزایش سایز دور شکم شده‌اید، می‌تواند به دلیل مشکلات هورمونی باشد. با بالا رفتن سن، مقاوت بدن ما نسبت به انسولین بیشتر می‌شود و بدن رو به سمت ذخیره چربی به جای سوزاندن چربی، سوق می‌دهد. همچنین در بانوان، با رسیدن به سن یائسگی، تسلط استروژن بیشتر می‌شود. همین امر نیز به مقاومت نسبت به انسولین می‌انجامد و ذخیره چربی در بدن رو بالا می‌برد.

به شدت دچار هوس خوردن قند و شکر می‌شوید

مقاومت به انسولین بر روی برخی از هورمون‌های مهم بدن اثر می‌گذارد. مثلاً با اثر بر روی هورمون سیری (لپتین) باعث  می‌شود که ترشح لپتین بیشتر شود. طبیعتاً فکر می‌کنیم که اگر ترشح این هورمون افزایش یابد باید زود سیر شویم اما در واقع این امر باعث می‌شود که گیرنده‌های هورمون سیری، به طور طبیعی عمل نکنند. در نتیجه این گیرنده‌ها دیگر پیام سیری رو به مغز نمی‌فرستند و لپتین به جای اینکه مانع پرخوری شود،‌ برعکس عمل می‌کند.

خلق و خوی شما دچار تغییر و نوسان می‌شود

با نزدیک شدن به دوران یائسگی، ترشح هورمون استروژن دچار نوسان می‌شود  و همین امر به تغییرات خلق و خو و نیز سخت‌تر شدن از بین بردن چربی اطراف شکم و پهلوها می‌شود. به همین دلیل زنان بیش از مردان در معرض ابتلا به اختلالات خلق و خو قرار دارند. پس اگر در نزدیکی دوران یائسگی به سر می‌برید و علیرغم تلاش زیاد، موفقیت شما در کاهش وزن چندان به چشم نمی‌آید، خود رو سرزنش نکنید و فکر نکنید که ناشی از عدم دیسیپلین و اراده شماست زیرا به احتمال زیاد،‌ هورمون‌های شما بر علیه شما دست به کار شده‌اند.

دائماً دچار استرس هستید

یکی از هورمون‌هایی که نقش اساسی در ذخیره چربی در شکم ایفا می‌کند، هورمون کورتیزول است. اغلب از کورتیزول به عنوان هورمون استرس یاد می‌کنند. وقتی که بدن دچار اضطراب و استرس می‌شود،‌ ترشح کورتیزول در آن افزایش می‌یاد. در واقع وقتی که بدن دچار اضطراب می‌شود، برای زنده ماندن خود دست به ترشح کورتیزول می‌زند. اما کورتیزول که در حقیقت برای نجات ما از مهلکه ترشح شده است، خاصیت افزایش ذخیره چربی در بدن دارد.

همیشه احساس خستگی می‌کنید اما خواب‌تان نمی‌برد

بی‌خوابی و خستگی می‌توانند از علائم عدم تعادل هورمونی باشند که به افزایش وزن منجر می‌شود. کمبود خواب باعث خستگی و خستگی باعث استرس می‌شود و خود استرس هم باز به کم‌خوابی می‌انجامد و این چرخه همینطور ادامه پیدا می‌کند. همه اینها دست به دست هم داده و تعادل هورمون‌ها رو بر هم می‌زنند، مخصوصاً هورمون کورتیزول را.

وقتی هم مقدار کورتیزول افزایش پیدا کند، ترشح هورمون تیروئید رو بالا می‌برد و در نتیجه سایز دور کمر بالا می‌رود. به علاوه، این امر باعث کاهش ترشح هورمون رشد می‌شود. این هورمون مسئول ساخت و رشد بافت عضلانی و سلامت عمومی بدن است.

چگونه هورمون‌های خود رو به طور طبیعی به تعادل برگردانیم؟

مشکل اصلی در مبارزه با عدم تعادل هورمونی این است که این مشکل به صورت یک چرخه عمل می‌کند. یعنی یک بخش از آن بر روی بخش دیگر اثر دارد و همینطور دایره‌وار تکرار می‌شود. به همین جهت از بین بردن چربی شکم برای خانم‌ها کار حقیقتاً مشکلی است.

در کنار درمان‌های پزشکی، تغییر روش زندگی نیز می‌تواند این چرخه معیوب رو شکسته و تعادل هورمون‌ها رو برقرار کند. باید نسبت به غذاهایی که می‌خورید،‌ میزان فعالیت بدنی که دارید، مقدار خواب خود و نحوه برخورد با استرس‌های زندگی، هوشیارانه عمل کنید. اینها کلید مبارزه با عدم تعادل هورمونی هستند.

سعی کنید به مدت 40 روز از خوردن شیرینی‌جات، نوشیدنی‌های کافئین‌دار پرهیز کرده و در عوض از میوه‌ها و سبزیجات زیاد استفاده کنید. هدف این است که استرس تغذیه‌ای رو از بدن دور کنیم. بیشتر روزهای هفته ورزش تناوبی با شدت زیاد انجام داده و حتماً شب‌ها به مدت 7 تا 8 ساعت بخوابید. خواب بی‌کیفیت بر روی بیوشیمی بدن اثر منفی می‌گذارد و احتمال پرخوری و عدم فعالیت بدنی رو بیشتر می‌کند.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

پاسخ دهید


3 + = نُه