چگونه از افزایش وزن مجدد، جلوگیری کنیم

ژوئن 17th, 2019 توسط admin پاسخ »

 وقتی به وزن دلخواه می‌رسیم همیشه این ترس با ما هست که مبادا دوباره دچاره اضافه‌وزن شویم و زحمات‌مان هدر برود. برای بسیاری از افراد که این تجربه رو دارند، حفظ وزن مطلوب، چالش‌برانگیزتر از کاهش وزن است. اما چگونه می‌توان این مرحله چالش‌برانگیز رو نیز با موفقیت پشت سر گذاشت؟

Weight-Maintenance

نباید به کاهش وزن به عنوان هدف نهایی نگاه کنیم. بلکه باید کاهش وزن رو یک تغییر مادام‌العمر بدانیم. اگر تصمیماتی که می‌گیرید بر مبنای اصلاح روش زندگی است، خواهید توانست وزن دلخواه خود رو حفظ کرده و اضافه‌وزن پیدا نکنید. در حقیقت هدف اصلی ما، نه کاهش وزن که نگه داشتن وزن در حد دلخواه است.

به عبارت دیگر، نخواهید رژیم بگیرید بلکه بخواهید شیوه زندگی خود رو اصلاح کنید. به این ترتیب وقتی هم که دیگر در حال رژیم گرفتن نیستید، شیوه زندگی شما به گونه‌ایست که منجر به افزایش وزن مجدد شما نخواهد شد. کاهش وزن، یک مسیر همیشگی و مادام‌العمر است. یعنی حتی نباید به طور موقت هم از عادات سالمی که در مدت رژیم در پیش گرفته‌ بودید، دست بکشید زیرا مقدمه ترک عادات خوب و بازگشت با عادات ناموفق سابق می‌شود. اما می‌توانید بعد از پایان رژیم، از شدت ورزش خود و شدت رژیم بکاهید.

وزن هدف رو چگونه تعیین کنیم؟

قبل از شروع رژیم باید وزن هدف خود رو تعیین کنید. اما لازم نیست که از همان اول، کمترین وزن دلخواه خود رو به عنوان وزن هدف در نظر بگیرید. بلکه بهتر است که این هدف رو به اهداف کوچکتر و قابل دسترس‌تر و آسان‌تر بشکنید. اما در هر صورت حتماً باید به متخصص تغذیه مراجعه کنید تا وزن هدف صحیح رو برای شما در نظر بگیرد نه لزوماً وزن مانکنی یا وزن اشتباهی که خود شما سرخود برای خود تعیین می‌کنید. زیرا ژنتیکه شما، سوابق رژیمی، ترکیب بدن، شاخص توده بدن (BMI)، بافت عضلانی و غیره در تعیین وزن هدف، دخیل هستند و باید مد نظر قرار گیرند.

البته امروزه نرم‌افزارهایی هم هستند که این کار رو برای شما انجام می‌دهند. می‌توانید از این نرم‌افزارها هم استفاده کنید اما مسلماً هیچ چیز جای تفکر انسانی (متخصص تغذیه) رو نمی‌گیرد.

اجازه ندهید که عدد ترازو، تمام آمال شما بوده و شما رو دچار یأس کند. همین که از برنامه غذایی صحیحی  که دارید و فعالیت ورزشی و بدنی که انجام می‌دهید، احساس خوبی داشته باشید یعنی مسیر رو درست رفته‌اید.

چگونه وزن دلخواه خود رو برای همیشه حفظ کنیم؟

1 –  سعی کنید در روزهایی که از شیوه زندگی سالم و عادات صحیح غذایی و ورزشی خود فاصله می‌گیریدو به اصطلاح، روزهای آزاد شماست، خیلی زیاده‌روی نکنید و تعداد چنین روزهایی زیاد نباشد.

2 –  هر زمان حس کردید که در حال لغزش از مسیر هستید، از همان راه، مسیر رو تغییر داده و مسیر درست رو طی کنید.

3 –  خودتان رو مرتب وزن کنید

بعد از اینکه فرد به وزن دلخواه می‌رسد، معمولاً دیگر به سراغ ترازو نمی‌رود زیرا نمی‌خواهد ببینید و بپذیرد که وزن وی دوباره در حال افزایش است. کم‌کم هفته‌ها به ماه‌ها تبدیل شده و پیش از آنکه به خود بیایید وزن‌تان اضافه شده است. اکثر کسانی که در حفظ وزن خود موفق هستند، بعد از کاهش وزن هم خود رو حداقل هفته‌ای یک بار وزن می‌کنند. این باعث می‌شود که قبل از اینکه وزن به میزان قابل توجهی بالا برود، متوجه شده و با اصلاح اشتباهات خود، مانع از افزایش وزن شوند.

اگر کاهش وزن شما نتیجه فعالیت ورزشی شدید بوده باشد، ادامه آن ورزش شدید ممکن است برای‌تان مشکل باشد. باید دقت داشته باشید برنامه جدید ورزشی شما باید به گونه‌ای باشد که بافت عضلانی بدن شما حفظ شود زیرا اگر بافت عضلانی تحلیل برود، متابولیسم کند شده و احتمال افزایش وزن، بیشتر می‌شود.

برای جلوگیری از این امر باید زیر نظر مربی با تجربه ورزشی باشید. برنامه ورزشی شما باید چالشی باشد اما نباید آنقدر سخت باشد که در شما انگیزه‌ای برای ادامه آن باقی نماند.

پس در مجموع به این نکات توجه کنید تا وزن شما دوباره اضافه نشود:

  • حتماً به ورزش کردن ادامه بدهید
  • هر روز صبحانه بخورید
  • زمان تماشای تلویزیون و یکجانشینی رو کاهش بدهید
  • از غذاهای مصرفی روزانه خود یادداشت بردارید
  • خودتان رو حداقل هفته‌ای یک بار وزن کنید

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.livestrong.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید


هشت + 3 =