چرا چربی شکمم آب نمی‌شود؟!

ژوئن 20th, 2019 توسط admin پاسخ »

گاهی با همه تلاش‌هایی که می‌کنیم شکم ما آب نمی‌شود و کوچک‌تر نمی‌شود و نمی‌دانیم که اشکال کار در کجاست. در ادامه مطلب به چند دلیل برای کوچک نشدن شکم اشاره می‌کنیم.

Losing-Belly-Fat

کمبود منیزیم دارید

بدن ما به دلیل بیش از 300 واکنش شیمیایی در بدن به منیزیم نیاز دارد. از جمله در حفظ یکنواختی ریتم قلب و تنظیم قند خون. اما علاوه بر نقشی که منیزیم در سلامتی دارد در کاهش وزن و کاهش چربی شکم نیز نقش دارد. دریافت منیزیم به میزان کافی، میزان قند و انسولین خون رو پایین می‌آورد و نیز به کاهش احتباس مایعات در طول سیکل قاعدگی کمک می‌کند. به این ترتیب فرد کمتر دچار ورم می‌شود.

برخی منابع غذایی منیزیم عبارتند از: سبزیجات برگ دار، لوبیاها و مغزها. همچنین می‌توانید با مشورت با پزشک در صورت لزوم از مکمل منیزیم استفاده کنید.

ورزش اشتباه انجام می‌دهید

بسیاری از افراد ورزش هوازی با شدت یکنواخت انجام می‌دهند. مثلاً مدت طولانی با سرعت یکنواخت می‌دوند تا لاغر شوند. مشکل اینجاست که دویدن به مدت 45 دقیقه با سرعت ثابت گرچه در ابتدا به کاهش وزن کمک می‌کند اما به زودی باعث می‌شود که متابولیسم ما خودش رو با این سرعت دویدن تطبیق داده و دیگر آنطور که باید انرژی نسوزاند.

بنابراین بهتر است که ورزش قدرتی و وزنه زدن رو وارد فعالیت ورزشی خود کنید تا عضلات شما به فعالیت بیشتر واداشته شده و برای ترمیم خود انرژی بیشتری بسوزانند. این ترمیم عضلانی معمولاً یک تا دو روز بعد از ورزش قدرتی، همچنان ادامه پیدا می‌کند.

تحقیقات نشان می‌دهند که مؤثرترین ورزش‌ها برای چربی‌سوزی، تمرینات اینتروال (تناوبی) با شدت زیاد هستند که به اختصار به آنها HIIT گفته می‌شود. این تمرینات، ضربان قلب رو بالا برده و در همین حین عضلات رو به فعالیت شدید وادار می‌کنند. بر اساس تحقیقات کسانی که این ورزش‌ها رو انجام می‌دهند در طی فقط دو هفته، چند سانتیمتر از سایز دور کمر و باسن‌شان و در مدت کوتاهی 20 درصد از چربی شکم‌شان کم می‌شود.

به قدر کافی نمی‌خوابید

کمبود خواب عواقب جدی بر روی سلامتی دارد و در راه کسانی هم که می‌خواهد چربی بسوزانند،‌ کارشکنی می‌کند. زنانی که شب‌ها 5 ساعت یا کمتر می‌خوابند، 32 درصد بیش از دیگران دچار افزایش وزن می‌شوند. این افراد در طول روز غذای بیشتری می‌خورند،‌ آن هم بیشتر از نوع غذای پرچرب. اما علت چیست؟ چون کمبود خواب باعث افزایش ترشح هورمون گرسنگی (هورمون گرلین) شده و اشتها رو زیاد می‌کند.

سعی کنید که شب‌ها 7 تا 9 ساعت بخوابید. هر چیز که باعث برهم زدن خواب‌تان می‌شود رو از محیط دور کنید. اتاق خواب خود رو سرد نگه دارید. از نوشیدن نوشیدنی‌های حاوی کافئین از چند ساعت مانده به زمان خواب پرهیز کنید. زمان مشخص برای خواب داشته باشید و سعی کنید که هر شب در همان ساعت بخوابید (حتی آخر هفته‌ها). می‌توانید از حرکات یوگا برای اینکه خواب به سراغ‌تان بیاید کمک بگیرد.

معتاد به نوشابه هستید

نوشابه مملو از شکر و کالری است و مسلماً دشمن رژیم کاهش وزن محسوب می‌شود. جالب است که حتی نوشابه رژیمی هم باعث اضافه‌وزن می‌شود و فرقی با نوشابه معمولی ندارد. اما چرا؟ چون شیرین‌کننده‌های مصنوعی که در تهیه نوشابه‌های رژیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند، آن واکنشی رو که بدن از خوردن شیرینی در خود انتظار دارد،‌ ایجاد نمی‌کنند. لذا پیامی به مغز فرستاده می‌شود که بدن حس شیرینی رو داشته اما انرژی واقعی دریافت نکرده است. این تداخل در پیام‌ گرسنگی که به مغز مخابره می‌شود باعث می‌شود که هوس خوردن شیرینی واقعی به سراغ شما بیاید و مجبور شوید شیرینی واقعی بخورید تا این خلأ و سردرگمی بدن از بین برود.

به جای نوشابه، چه نوشابه معمولی و چه نوشابه رژیمی، آب بنوشید و اگر از نوشیدن آب بدون طعم خوشتان نمی‌آيد به آن تکه‌های میوه اضافه کنید تا با قند میوه شیرین شود. قهوه هم خوب است اما مراقب باشید که به آن شکر یا خامه اضافه نکنید.

عادت به شور کردن غذاها و خوراکی‌ها دارید

وجود نمک اضافی در غذا باعث می‌شود که آب از جریان خون به سلول‌ها و پوست جریان پیدا کند و ظاهر پف‌کرده پیدا کنید. حتی اگر از نمکدان سر سفره استفاده نمی‌کنید به دلیل وجود نمک در بسیاری از مواد مصرفی ما، مثل کنسروها، سس‌های سالاد و محصولات لبنی مثل پنیرها، باز هم در معرض افزایش نمک دریافتی قرار دارید. البته بدن ما به نمک نیاز دارد اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنیم.

پس از اضافه کردن نمک به غذاها اجتناب کنید و به جای آن غذا رو با ادویه و سبزیجات معطر،‌ طعم‌دار کنید. دارچین، پودر چیلی، زیره، زنجبیل، ریحان، جعفری و اکلیل کوهی مثال‌هایی از ادویه و سبزی معطر هستند.

عضلات شکم‌تان ضعیف هستند

اگر وزن‌تان در محدوده سالم است اما همچنان احساس بزرگ بودن پهلو و شکم می‌کنید، بزرگترین دلیل آن این است که عضلات شکم‌تان سفت نیستند و ضعیفند. همچنین در هنگام نشستن و ایستادن حالت خمیده دارید. پس ورزش‌های سفت‌کننده عضلات شکم انجام بدهید.

همچنین ورزش عضلات کمر رو فراموش نکنید زیرا این عضلات نیز در سفتی عضلات شکم و در جای خود قرار گرفتن آنها نقش دارند. در هنگام نشستن و راه رفتن هم شکل صحیح بدن رو رعایت کنید. شکم رو به داخل بکشید و سینه رو به جلو بدهید. شانه‌ها باید رو به عقب و پایین باشند.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.shape.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید


× 2 = چهارده