هورمون‌های مؤثر بر چربی‌سوزی

ژوئن 24th, 2019 توسط admin پاسخ »

هورمون گرلین

نام دیگر گرلین، هورمون گرسنگی است. این هورمون پیام گرسنگی رو به مغز می‌فرستد. کمتر غذا خوردن باعث افزایش ترشح گرلین می‌شود. به عبارت دیگر، بدن هرگز خود رو با کمتر غذا خوردن تطبیق نمی‌دهد و دائم پیام گرسنگی می‌فرستد و برای همین با گذشت زمان،‌ کاهش وزن نسبت به اوایل سخت‌تر می‌شود. خوشبختانه با ورزش شدید می‌توان مقدار گرلین رو کاهش داده و به چربی‌سوزی رسید.

Fat-Loss-Hormones

هورمون لپتین

لپتین از سلول‌های چربی آزاد می‌شود و به مغز پیام می‌فرستد تا غذای کمتری خورده شده و انرژی بیشتری سوزانده شود. هر قدر که فرد چاق‌تر باشد سلول‌های چربی، لپتین بیشتری ترشح می‌کنند. اما این باعث نمی‌شود که فرد کمتر غذا بخورد زیرا بدن فرد نسبت به پیام سیری که لپتین به مغز می‌فرستد، مقاوم شده و دیگر به آن واکنش نشان نمی‌دهد.

برای افزایش واکنش نسبت به ترشح لپتین باید به قدر کافی بخوابید و رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان و سبزیجات سبز و قرمز داشته باشید. کاهش وزن نیز می‌تواند باعث افزایش واکنش نسبت به لپتین شود. هر قدر که کاهش وزن بیشتر باشد لپتین در بدن نقش پر رنگ‌تری ایفا کرده و کمک بیشتری به کاهش اشتها می‌کند.

هورمون آدیپونکتین

ترشح این هورمون برخلاف لپتین است. یعنی هر قدر که فرد لاغرتر باشد، ترشح آدیپونکتین نیز از سلول‌های چربی بدن وی بیشتر می‌شود. این هورمون، توانایی عضلات برای مصرف انرژی رو افزایش داده و متابولیسم رو بالا می‌برد و باعث می‌شود که بدن با سرعت بیشتری چربی‌ها رو سوزانده و اشتها رو سرکوب نماید.

شما می‌تواند با افزایش تحرک بدنی خود در طول روز، ترشح آدیپونکتین رو افزایش بدهید. همچنین جایگزین کردن کربوهیدرات‌ها با چربی‌های غیراشباع مونو (مثل زیتون و آووکادو) به این امر کمک می‌کند.

هورمون انسولین

انسولین نقش بسیار مهمی در بدن ایفا کرده و کلید ترمیم بافت‌ها بعد از ورزش است. همچنین در عضله‌سازی و کنترل قند خون نیز نقش دارد. وقتی که میزان مصرف کربوهیدرات زیاد است، ترشح انسولین در بدن زیاد می‌شود و از شکستن و سوختن ذخایر چربی بدن جلوگیری می‌کند. انسولین و کربوهیدرات رابطه بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. هر قدر که کربوهیدرات بیشتری بخورید، انسولین بیشتری در بدن شما تولید می‌شود.

برای اینکه ترشح انسولین به چربی‌سوزی کمک کند باید کربوهیدرات مصرفی از طریق سبزیجات و میوه‌ها تأمین شود و مصرف نشاسته و غلات کاهش پیدا کند.

هورمون گلوکاگون

این هورمون برعکس انسولین عمل می‌کند یعنی در حالی که انسولین باعث ذخیره کربوهیدرات و ساختن چربی می‌شود، گلوکاگون باعث شکستن ذخایر کربوهیدرات و چربی می‌شود و آنها رو برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می‌دهد. رژیم پر پروتئین و کم‌کربوهیدرات باعث افزایش تولید گلوکاگون می‌شود.

هورمون CCK

این هورمون در صورت خوردن پروتئین یا چربی توسط سلول‌های روده ترشح می‌شود اما در روده باقی نمی‌ماند بلکه با دستگاه عصبی در ارتباط است تا سرعت هضم رو کاهش بدهد. در نتیجه به مدت طولانی‌تری احساس سیری می‌کنید. بنابراین برای اینکه از این فایده CCK که نام اصلی آن کوله‌سیستوکینین است بهرمند شوید باید غذای حاوی پروتئین و چربی بخورید.

هورمون اپی‌نفرین

این هورمون باعث چربی‌‌سوزی و مصرف آن در بدن می‌شود. اپی‌نفرین همچنین اشتها رو سرکوب می‌کند. ورزش یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش ترشح اپی‌نفرین در بدن است. به خصوص ورزش‌های تناوبی (اینتروال) ترشح اپی‌نفرین رو به شدت بالا می‌برند.

هورمون رشد

هورمون رشد به چربی‌سوزی کمک می‌کند. این هورمون سلول‌های چربی رو وادار به شکستن و سوزاندن چربی ذخیره برای تولید انرژی می‌نماید. هورمون رشد با کمک ورزش‌های شدید مثل ورزش اینتروال و نیز بر اثر خواب، افزایش پیدا می‌کند. برای به حداکثر رساندن اثر هورمون رشد بر چربی‌سوزی، باید هم به شدت ورزش کنید و هم خواب باکیفیت و خوب داشته باشید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.shape.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید


× پنج = 15