بهترین ورزش‌های ترمیمی

ژوئن 26th, 2019 توسط admin پاسخ »

علیرغم فواید بسیار مهمی که ورزش دارد اما ما نمی‌توانیم استرس خیلی زیاد به بدن خود وارد کرده و از استراحت شانه خالی کنیم. بدن ما برای ترمیم بافت عضلانی به استراحت نیاز دارد تا عضلات بزرگتر، قوی‌تر، سریع‌تر و خالص‌تر شوند. همچنین استراحت از آسیب‌های ورزشی جلوگیری می‌کند.

Recovery-Workout

دو نوع ترمیم وجود دارد: ترمیم منفعل و ترمیم فعال. برای گرفتن بهترین نتیجه از ورزش باید هر دو ترمیم رو در برنامه خود بگنجانیم. اما تفاوت این ترمیم‌ها در چیست؟ به طور خلاصه، ترمیم منفعل یعنی انجام هیچ نوع فعالیت. اما ترمیم فعال یعنی انجام فعالیت‌های سبک.

ترمیم منفعل

همانطور که گفته شد در ترمیم منفعل، کل روز رو به استراحت می‌پردازید و هیچ‌گونه فعالیت ورزشی انجام نمی‌دهید. این نوع ترمیم در زمان‌هایی که بدن دچار آسیب شده است یا بیمار هستید، لازم‌الاجراست. پس اگر 5 روز کامل ورزش کرده‌اید و عضلات‌تان دچار کوفتگی شدید شده است باید حتماً یک روز رو به استراحت مطلق بپردازید.

وقتی که یک روز به استراحت می‌پردازید، هم می‌توانید هیچ فعالیتی نکنید و هم می‌توانید بدن رو ماساژ بدهید تا جریان خون به عضلات افزایش یافته و عضلات به آرامش برسند. بهترین زمان برای ترمیم منفعل معمولاً بلافاصله بعد از ورزش سنگین یا روز بعد از آن است.

ترمیم فعال

استراحت مطلق بعد از ورزش سنگین چیز بدی نیست اما اگر بخواهیم ترمیم منفعل و فعال رو با یکدیگر مقایسه کنیم باید بگوییم که ترمیم فعال ارزش زیادی دارد زیرا بدن همچنان تحرک دارد اما در سطح و شدت کمتر. ترمیم فعال می‌تواند حرکات بسیار سبک مثل دوچرخه‌سواری و دویدن ریز باشد تا انجام یوگای سبک.

همچنین می‌توانید در آب بدوید یا وزنه‌های خیلی سبک بلند کنید تا ضربان قلب شما بدون اینکه فشار زیادی به بدن وارد شود افزایش پیدا کند. این نوع ورزش‌ها برای بدن بسیار مفید می‌باشند و به کاهش التهاب و افزایش فشار خون و تحرک و انعطاف‌پذیری بدن کمک می‌کنند. بدین ترتیب بدن از اسید لاکتیک، خلاص می‌شود.

مقایسه ترمیم منفعل و فعال

شاید این سؤال برای‌تان پیش آمده است که از کجا بفهمیم که آیا باید یک روز کامل رو استراحت کنیم یا ورزش سبک انجام بدهیم؟ اگر بدن شما کاملاً از پا افتاده است، خواب‌تان آشفته شده است و یا ضربان قلب شما در زمان استراحت بالاتر از حد طبیعی است، بهتر است که یک روز کامل رو به استراحت بپردازید. اما اگر فقط کمی احساس کوفتگی می‌کنید و نمی‌توانید اونطور که باید ورزش کنید، فعالیت سبک انجام بدهید و لازم نیست که کلاً ورزش رو کنار بگذارید.

بهترین ورزش‌های سبک برای ترمیم فعال

این ورزش‌ها که به شما معرفی می‌کنیم، جریان خون رو تقویت کرده و بافت عضلانی رو ترمیم می‌کنند و حتی انرژی هم می‌سوزانند:

بلند کردن وزنه‌های سبک و انجام ورزش‌های قدرتی خفیف

در حقیقت شما همان ورزش‌های قدرتی همیشگی رو انجام می‌دهید اما با وزنه بسیار سبک‌تر و با شدت و تعداد کمتر.

شنا

شنا کردن یک فعالیت بسیار خوب ترمیمی است زیرا فشاری به مفاصل وارد نمی‌شود. عدم وجود استرس بر روی بدن و غوطه‌ور شدن در آب کمک می‌کند تا عضلاتی که دچار کوفتگی و خستگی شده‌اند، آزادی حرکت داشته باشند.

دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری تفریحی یکی از بهترین ورزش‌های ترمیمی است.

پیاده‌روی

اما بهترین ورزش ترمیمی،‌ پیاده‌روی است، مخصوصاً پیاده‌روی سریع تا جریان خون در تمام عضلات به خوبی برقرار باشد.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.livestrong.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید


− 6 = یک