آیا اسموتی یک نوشیدنی سالم است و چرا اسموتی باعث افزایش وزن بعضی از افراد می‌شود؟

ژوئن 27th, 2019 توسط admin پاسخ »

شاید فکر کنید که چون اسموتی از میوه و سبزیجات فراوان تشکیل شده است پس انرژی زیادی ندارد و مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما باید بدانید که حتی اسموتی‌های سبز هم می‌توانند باعث افزایش وزن شوند زیرا ممکن است حاوی مقادیر ناخواسته‌ای شکر و چربی باشد.

Smoothie

آیا خوردن اسموتی در وعده صبحانه مفید است؟

بله، اسموتی می‌تواند در وعده صبحانه مفید باشد اما در صورتی که شامل مواد و ترکیبات سالم مثل پروتئین، کربوهیدرات و چربی سالم باشد. برخلاف آب میوه‌ها، اسموتی حاوی فیبر موجود در سبزیجات و میوه‌ها است و خاصیت سیرکنندگی دارد. صبحانه‌ای که حاوی شکر و شربت باشد، خیلی زود باعث گرسنگی مجدد می‌شود.

برای اینکه محتوای اسموتی خود رو کمتر کنید می‌توانید در آن 20 تا 30 گرم پودر پروتئینی بریزید و حتماً از پودری اضافه کنید که به آن شکر یا شیرین‌کننده مصنوعی اضافه نشده باشد. توجه داشته باشید که آبمیوه فاقد پروتئین و چربی است و در عوض مقدار زیادی شکر دارد. این در حالیست که پروتئین و چربی خاصیت سیرکنندگی و شکر خاصیت ایجاد گرسنگی دارد. پس اگر در وعده صبحانه عادت به نوشیدن آبمیوه دارید، اسموتی می‌تواند جایگزین بهتری باشد به شرطی که به آن شکر اضافه نکنید.

برای اضافه کردن چربی سالم به اسموتی می‌توانید از دانه چیا یا تخم کتان استفاده کنید. همچنین می‌توانید به اسموتی خود ماست یونانی اضافه نمایید تا هم پروتئین و هم چربی اسموتی رو تأمین کند. یک راهکار خوب دیگر اضافه کردن میوه‌های کم‌قند به اسموتی است تا شیرینی طبیعی نیز به آن بدهند. دقت داشته باشید که اضافه کردن مقدار زیادی میوه به اسموتی ممکن است مقدار قند موجود در آن رو به شدت بالا ببرد.

خوردن اسموتی در کاسه و با کمک قاشق بهتر از این است که آن رو با نی بنوشید. زیرا عمل جویدن و بلع غذا، خیلی بهتر از هورت کشیدن و نوشیدن یا قورت دادن، باعث سیری می‌شود. برخی افراد فکر می‌کنند که اگر اسموتی رو خوب مخلوط کنند، مواد مغذی موجود در آن جذب بهتری خواهند داشت. اما این درست نیست. مخلوط کردن فقط باعث می‌شود که غذا زودتر از دستگاه گوارش عبور کند و لذا ممکن است که جذب کمتری هم داشته باشد. اما اگر انقدر مخلوط نکرده باشیم که نیاز به جویدن داشته باشد، فرصت جذب بیشتری هم خواهد داشت.

آیا اسموتی به اندازه میوه طبیعی مفید است؟

بله و نه. اگر اسموتی حاوی مقادیر بسیار زیادی میوه باشد و در آن از آبمیوه به عنوان پایه استفاده شده باشد احتمال اینکه شکر و انرژی زیادی مصرف کنید وجود دارد. اما اگر مقدار میوه مصرفی رو محدود به دو واحد کنید، یک اسموتی مناسب با مقادیر کافی آنتی‌اکسیدان درست کرده‌اید و برای وزن‌تان هم مشکلی پیش نمی‌آید.

آیا اسموتی‌های سبز، سالم هستند؟

اگر از خوردن سبزیجات به طور معمول لذت نمی‌برید،‌ نوشیدن اسموتی روش خوبی برای افزودن سبزیجات به برنامه غذایی شما است. سبزیجات برگدار تیره مقادیر متنابهی ویتامین A و K و نیز فیبر دارند. البته سبزیجاتی مثل گل‌کلم، سیب‌زمینی شیرین و کدو هم انتخاب‌های خوبی هستند. برای افزایش ارزش غذایی اسموتی می‌توانید به آن زردچوبه، پودر ماتچا و نیز دارچین و کارداموم نیز اضافه کنید.

اما نکته‌ای که در هر صورت باید به آن توجه کنید، مقدار مصرف اسموتی است. مخصوصاً اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید. در پست بعدی درد دلهای رژیمی، نکاتی رو با شما در میان می‌گذاریم تا به رعایت آنها، نوشیدن اسموتی باعث افزایش وزن شما نشود.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.prevention.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید


− 2 = هفت