چگونه از وقتی که برای ورزش می‌گذاریم بیشترین نتیجه را بگیریم

ژوئن 30th, 2019 توسط admin پاسخ »

تحقیقات نشان می‌دهند که کافیست 5 روز در هفته و هر بار به مدت 30 دقیقه ورزش کنید تا خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی در شما کاهش یافته و طول عمر شما افزایش پیدا کند. البته وقتی زندگی پرمشغله‌ای داریم ورزش کردن به نظر مشکل می‌رسد. نکاتی که در ادامه مطلب با شما در میان می‌گذاریم به شما کمک می‌کنند تا از زمانی که برای ورزش می‌گذارید، استفاده بهینه کنید.

Kick-Off-Fitness-Routine

قبل از هر چیز برنامه ورزشی خود رو بنویسید

برنامه‌ریزی باعث می‌شود که دچار سردرگمی و وقت‌کشی نشویم. ورزش شما باید شامل 30 دقیقه ورزش هواری، 5 روز در هفته باشد و دو روز در هفته رو هم به تمرینات قدرتی اختصاص بدهید. اینکه چگونه وقت خود رو تنظیم کنید اهمیت زیادی دارد. برای شروع بهتر است از مربی ورزشی کمک بگیرید تا وقت شما هدر نرود.

باشگاه مناسب پیدا کنید

باید باشگاهی رو انتخاب کنید که مطابق با نیازهای ورزشی شما باشد. در غیر اینصورت ممکن است زود منصرف شده و ورزش رو کنار بگذارید و وقت و پول شما هدر برود. بعضی از باشگاه‌ها ورزش یوگا یا کیک باکسینگ ارائه می‌دهند. باید ببینید که علایق ورزشی شما چیست و باشگاهی رو انتخاب کنید که همان ورزش‌ها رو ارائه می‌دهد.

در طول فعالیت ورزشی، کمتر تعامل اجتماعی برقرار کنید

اگر وقت‌تان برای ورزش خیلی کم است بهتر است که ایجاد روابط اجتماعی در طول زمان ورزش رو کنار بگذارید. فرض کنید که زمانی که در ورزش می‌گذرانید، مثل زمانی است که سر کار باید گذرانده و به جای سرگرمی باید کار کنید. برای زمان ورزش خود ارزش قائل شده و آن رو با گپ و گفت با دیگران هدر ندهید. البته این بدین معنی نیست که نباید از زمان ورزشی خود لذت ببرید. اما وقتی که زمان‌ کمی دارید باید بر روی ورزش خود تمرکز کنید.

دقت کنید که حرکات ورزشی رو به درستی انجام بدهید

اگر حرکات ورزشی رو به شکل نادرست انجام بدهید، نه تنها وقت‌تان هدر می‌رود بلکه ممکن است به خود آسیب بزنید. صدمه ورزشی فرصت ورزش کردن شما رو به بی‌تحرکی طولانی‌مدت تبدیل می‌کند. ورزش رو به آرامی شروع کنید. اگر حرکات رو به درستی انجام بدهید نباید احساس درد یا سختی کنید. برای اینکه شکل صحیح حرکات رو رعایت کنید باید حتماً قبل از ورزش اصلی بدن خود رو گرم کرده و بعد از پایان ورزش هم بدن رو سرد نمایید.

به خودتان استراحت بدهید

حتماً شنیده‌اید که کار نیکو کردن از پر کردن است. اما گاهی اینگونه نیست و بدن ما بعد از ورزش نیاز به استراحت دارد تا بتواند خود رو ترمیم کند. همیشه باید مدت، شدت و تعداد دفعات ورزش رو به صورت تدریجی افزایش داد، نه به صورت یکباره. تحقیقات نشان می‌دهند که حتی ده دقیقه ورزش هم می‌تواند به اندازه 30 دقیقه ورزش مفید باشد.

حتماً ورزش قدرتی انجام بدهید

سعی کنید که حداقل دو روز در هفته رو به تمرینات قدرتی اختصاص بدهید. این تمرینات باید به شکل صحیح و پرهیز از آسیب‌های بدنی انجام شوند. می‌توانید برای دو جلسه در هفته تمرین قدرتی، زیر نظر مربی ورزشی باشید تا به درستی حرکات شما نظارت داشته باشد. ورزش قدرتی خوب یعنی ورزشی که تمام عضلات گروه‌های عضلانی اصلی رو به فعالیت وادار کند. اما باید به عضلات استراحت نیز داده شود تا خود رو ترمیم نمایند. بنابراین بین جلسات ورزش قدرتی، یک روز استراحت کنید.

برای گرفتن بهترین نتیجه، شدت ورزش خود رو تغییر بدهید

یکی از بهترین راه‌ها برای استفاده بهینه از زمان ورزش این است که شدت ورزش خود رو تغییر داده و تنوع ایجاد کنیم. مثلاً شیب تردمیل رو بالا ببرید یا اصطکاک دوچرخه ثابت رو افزایش بدهید. تنوع هم ذهن رو فعال می‌کند و هم عضلات رو به چالش بیشتری می‌کشاند. نتیجه اینکه در مدت کوتاه‌تر، انرژی بیشتری می‌سوزانید.

کپی برداری از این مطلب و کلیه مطالب یکا، تنها با ذکر منبع، امکانپذیر می باشد و هر گونه تخلف در این زمینه، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

برگرفته از:  www.everydayhealth.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید


3 × = سه