رژیم غذایی برای کاهش استرس

آوریل 29th, 2014 توسط admin پاسخ »

استرس نه تنها باعث می شود که خلق و خوی خوبی نداشته باشیم بلکه می تواند منجر به افزایش فشار خون و بیماری های قلبی شود. یکی از راه های مقابله با استرس، خوردن غذاهایی است که با استرس مبارزه می کنند.

stress_reducing_foods

مواد غذایی به شیوه های مختلفی با استرس مبارزه می کنند. مثلاً باعث افزایش سروتونین می شوند. سروتونین نوعی ماده هست که باعث آرامش مغز می شود. بعضی دیگر از غذاها، مقدار کورتیزول و آدرنالین را که هورمون های استرس هستند، کاهش می دهند. بعضی از غذاها هم سیستم ایمنی رو تقویت می کنند و فشار خون رو پایین می آورند. در زیر به بعضی از مواد غذایی ضد استرس، اشاره می کنیم:

کربوهیدرات های پیچیده

تمام کربوهیدرات ها مغز رو برای تولید سروتونین بیشتر، تحریک می کنند. برای تولید تدریجی و مناسب سروتونین، بهتر هست که از کربوهیدرات های پیچیده مثل نان و پاستای تهیه شده از غلات سبوس دار، استفاده کنیم.

پرتقال

به دلیل دارا بودن مقدار زیادی ویتامین C باعث کاهش هورمون استرس شده و سیستم ایمنی رو هم تقویت می کند.

اسفناج

منیزیم موجود در اسفناج مقدار هورمون استرس رو در بدن، تنظیم می کند. کمبود منیزیم در بدن می تواند منجر به سردرد و خستگی شود. اگر به خوردن اسفناج علاقه ندارید، می توانید از فیله ماهی سالمون استفاده کنید که حاوی منیزیم فراوانی است.

ماهی های روغنی

این نوع ماهی ها، مقدار کورتیزول و آدرنالین رو تحت کنترل در آورده و امگا 3 موجود در اونها از بروز استرس و بیماری های قلبی جلوگیری می کند. سعی کنید که حداقل دو بار در هفته و هر بار به مقدار 85 گرم از ماهی هایی مثل سالمون و ماهی تن (منظور تن کنسرو شده نیست) استفاده کنید.

چای سیاه

برخی تحقیقات نشان می دهند که چای سیاه با کاهش هورمون کورتیزول، می تواند در شرایط استرس زا به ما کمک کند. این در حالیست که قهوه برعکس چای عمل می کند و باعث افزایش کورتیزول می شود.

پسته

این ماده غذایی، اثر هورمون استرس رو بر روی بدن، کمتر می کند. خوردن روزانه یک مشت پسته، به کاهش فشار خون کمک می کند. پس زمان هایی که آدرنالین خون افزایش پیدا می کند، پسته می تواند از افزایش فشار خون جلوگیری کند.

آووکادو

یکی از بهترین راهکارها برای کاهش فشار خون، مصرف مقدار کافی پتاسیم هست. نصف یک آووکادو حتی از یک موز متوسط هم پتاسیم بیشتری دارد.

بادام

حاوی انواع ویتامین ها کمک کننده در کاهش استرس هست. ویتامین E بادام باعث تقویت سیستم ایمنی می شود و ویتامین های گروه B موجود در اون، به آرام بودن بدن در زمان های استرس، کمک می کند.

سبزیجات خام

سبزیجات خام به روش های جالبی باعث کاهش استرس می شوند. مثلاً کرفس و هویج خام باعث می شوند که گرفتگی فک در زمان استرس، کمتر شود و در نتیجه سردرد ناشی از استرس رو از بین می برند.

میان وعده قبل از خواب

مصرف کربوهیدرات قبل از خواب به ترشح سروتونین و داشتن خواب بهتر، کمک می کند. خوردن غذاهای سنگین قبل از خواب، باعث بروز سوزش سر دل می شود. پس اگر می خواهید قبل از خواب، میان وعده مصرف کنید، حتماً باید خیلی سبک باشد.

شیر

نوشیدن یک لیوان شیر گرم قبل از خواب نیز منجر به کاهش استرس می شود. کلسیم که در شیر یافت می شود، منجر به کاهش انقباض عضلات و کاهش فشار می شود و از طرفی خلق و خو رو هم بهبود می بخشد. سعی کنید که بیشتر از شیر بدون چربی یا کم چرب استفاده کنید.

حرف آخر

علاوه بر مواد غذایی، ورزش نیز نقش بسیار مهمی در کاهش استرس دارد. در این میان، ورزش ایروبیک بیش از سایر ورزش ها مؤثر هست چون باعث افزایش گردش اکسیژن در بدن و تولید اندروفین می شود. اندروفین یک نوع ماده است که شادی ایجاد می کند. برای اینکه بهترین نتیجه رو بگیرید بهتر هست که در هفته، 150 دقیقه ورزش ایروبیک انجام بدهید.

برگرفته از:  www.webmd.boots.com

گردآورنده:  شهرزاد رضاصادقی

تبلیغات

دیدگاهتان را بنویسید


هفت × 8 =