• امروز :
  • مطالب روز تغذیه و سلامت
  • اثر انواع رژیم‌های غذایی بر وضعیت اجابت مزاج

  • دوشنبه، ۲۸ تیر ۱۴۰۰ بازدید 61 مدیریت
  • غذایی که می‌خوریم مسلماً بر اجابت مزاج تأثیر می‌گذارد. مدفوع از مقدار زیادی آب تشکیل شده است. بقیه مدفوع را فیبر، باکتری، مخاط و سلول‌ها تشکیل می‌دهند. بنابراین، آنچه که از غذا، بر مدفوع اثر بسیاری دارد، فیبر موجود در غذ ا است. در ادامه مطلب، برخی از انواع رژیم‌های کاهش وزن و اثری که بر اجابت مزاج دارند را مرور می‌کنیم.

  •  

    رژیم گیاهخواری

     

    عدم مصرف گوشت و جایگزین کردن آن با غذاهای گیاهی، اجابت مزاج را منظم می‌کند زیرا میوه و سبزیجات سرشار از فیبر هستند. این گروه از مواد غذایی، به مدفوع حجم داده، حرکات روده را بیشتر می‌کنند و اجابت مزاج را آسان‌تر و منظم‌تر می‌نمایند.

     

    گیاهخواری مطلق

     

    در این شیوه رژیمی هم مانند روش گیاهخواری نسبی، مدفوع حجیم و نرم و اجابت مزاج منظم خواهد بود. البته با توجه به اینکه در گیاهخواری مطلق، مصرف لبنیات هم قطع می‌شود، مدفوع نرم‌تر خواهد بود و حرکات روده نیز افزایش بیشتری خواهد داشت و نفخ و تولید گاز هم کمتر خواهد بود (به خصوص در کسانی که به لاکتوز حساسیت دارند).

     

    رژیم کتوژنیک

     

    تأکید این رژیم بر مصرف پروتئین و چربی و کاهش مصرف کربوهیدرات (کمتر از 40 گرم کربوهیدرات در روز)، می‌باشد. رژیم کتوژنیک، وضعیت روده را به هم می‌ریزد. فرد معمولاً دچار اسهال یا در برخی از موارد دچار یبوست می‌شود. در این نوع رژیم‌های غذایی که کربوهیدرات محدود می‌شود، فیبر کافی به بدن نمی‌رسد.

     

    خواندن این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم: رژیم کتو را چگونه شروع کنیم و چگونه ادامه بدهیم؟

     

    رژیم اتکینز

     

    مشابه رژیم کتوژنیک، اما نه به شدت آن، در رژیم اتکینز هم مصرف پروتئین افزایش پیدا می‌کند. تا وقتی که فرد در برنامه غذایی خود سبزیجات کافی داشته باشد، حرکات روده هم خوب و مناسب خواهند بود. اما مشکل زمانی پیش می‌آید که مصرف پروتئین بسیار بالا باشد و پروبیوتیک یا فیبر هم مصرف نشود. در این صورت، ملاقات‌های فرد با سرویس بهداشتی، مکرر خواهد بود.

     

    رژیم پالئو

     

    این رژیم به شما اجازه می‌دهد که هر نوع گوشتی که می‌خواهید مصرف کنید. برخی از افراد از این فرصت آنقدر استفاده می‌کنند که از سوی دیگر بام می‌افتند. گوشت به زمان بیشتری برای هضم نیاز دارد. این یعنی احتمال بروز یبوست را بالا می‌برد. در رژیم پالئو، اجابت مزاج سخت‌تر و دیر به دیرتر انجام می‌شود. اما اگر در کنار گوشت ازمقادیر زیادی میوه و سبزیجات هم استفاده کنید، مشکل اجابت مزاج برطرف خواهد شد.

     

    رژیم 30 روزه

     

    در این رژیم شما موظف هستید که 30 روز، تمیز و سالم غذا بخورید. سالم غذا خوردن باعث می‌شود که از لحاظ اجابت مزاج کاملاً راحت و سالم باشید. پرهیز از خوردن غذاهای فراوری‌شده، حرکات روده را طبیعی‌تر می‌کند. علت این است که بسیاری از مواد نگهدارنده و صمغ‌هایی که در غذاهای فراوری‌شده به کار می‌روند، روده را مقید می‌کنند. وقتی که غذای سالم و کامل که فاقد این نگهدارنده‌ها و مواد اضافی است، خورده می‌شود (مثل میوه‌ها و سبزیجات)، در اجابت مزاج به مشکل بر نمی‌خورید.

     

    رژیم ولومتریک (غذاهای حجیم)

     

    اجابت مزاج در این رژیم، مانند دو لبه تیغ است. اگر مصرف سالاد را بالا ببرید، طبیعتاً فیبر زیادی هم دریافت خواهید کرد و نتیجه این می‌شود که اجابت مزاج راحتی خواهید داشت. اگر از سوپ به مقدار زیاد استفاده کنید، با توجه به اینکه سوپ، فیبر چندانی ندارد، در ابتدا اجابت مزاج طبیعی دارید اما پس از مدتی مدفوع شل و کم خواهد بود. پس به هیچ‌وجه از سوپ به تنهایی به عنوان رژیم کاهش وزن استفاده نکنید وگرنه دود آن به چشم خودتان می‌رود.

     

    رژیم مدیترانه‌ای

     

    شاید بتوان گفت که این رژیم، سالم‌ترین رژیم برای سیر شدن و نیز اجابت مزاج سالم، است. تعادل چربی و فیبر در رژیم مدیترانه‌ای، باعث می‌شود که اجابت مزاج، طبیعی باشد. علاوه بر این، برخی از ترکیباتی که در تهیه غذاهای رژیم مدیترانه‌ای به کار می‌روند نیز حرکات روده را بهبود می‌بخشند (مثل چیلی).

     

     از هر روش رژیمی که برای کاهش وزن خود استفاده می‌کنید، دقت کنید که فیبر کافی از طریق میوه و سبزیجات به بدن شما برسد تا اجابت مزاج شما هم سالم و طبیعی باشد. اجابت مزاج سالم، نشانه‌ای از سلامت عمومی بدن است و هر گونه اختلال در این امر، کل بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد (حتی روی خلق و خو هم تأثیر دارد). اگر از رژیم کم‌کربوهیدرات استفاده می‌کنید، دقت کنید که حتماً روزانه حداقل 25 گرم فیبر در برنامه غذایی خود داشته باشید.

     

    خواندن این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم: چگونه کاهش وزن باعث تغییر در اجابت مزاج می‌شود؟

     

    برگرفته از: www.prevention.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



نکاتی درباره تغذیه قبل و بعد از ورزش
بلاگ
چهارشنبه، ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

تغذیه صحیح می‌تواند راز موفقیت شما در بهبود کیفیت ورزشی شما باشد. تغذی [...]

7 خوراکی که در صورت حساسیت به هیستامین، نباید مصرف کنید
بلاگ
سه شنبه، ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

هیستامین یک ترکیب شیمیایی است که در بدن ما وجود دارد و در واقع پاسخ ای [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.