• امروز :
  • مطالب روز تغذیه و سلامت
  • از خودتان در برابر کارشکنان کاهش وزن، دفاع کنید

  • یکشنبه، ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ بازدید 58 مدیریت
  • یکی از بزرگترین موانع در راه کاهش وزن، برخی از دوستان و آشنایان خود ما هستند. اما چرا کسانی که باید صلاح ما را بخواهند، در کاهش وزن ما کارشکنی می‌کنند؟ کارشناسان معتقدند که علت، تغییراتی است که ما باید در زندگی خود ایجاد کنیم تا به تناسب اندام برسیم. ما خودمان از این تغییرات استقبال می‌کنیم اما اگر دوستان و خانواده ما با این تغییرات همراهی نکنند، به هر دلیلی مثل ناراحتی از این تغییرات یا حتی حسادت، کار ما را سخت خواهند کرد. شاید:

  •  

    1 -  احساس تقصیر می‌کنند. شما در حال رسیدن به تناسب اندام هستید، اما آنها خیر. پس شما را وسوسه می‌کنند تا رژیم را رها کنید زیرا بدین ترتیب، شما همان فرد سابق خواهید شد که آنها قبلاً می‌شناختند.

     

    2 -  درک نمی‌کنند. شاید آنها هیچ‌وقت مشکل اضافه‌وزن در زندگی خود نداشته‌اند. پس درک نمی‌کنند که شما چقدر برای رسیدن به این نقطه تلاش کرده‌اید.

     

    3 -  دلشان برای شمای سابق تنگ شده است. شاید مجبور باشید که زمانی را که با آنها می‌گذراندید به رفتن به باشگاه و ورزش اختصاص بدهید و وقت آزاد کمتری برای با آنها بودن، داشته باشید و آنها می‌ترسند که مصاحبت با شما را از دست بدهند.

     

    خواندن این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم: نکاتی درباره رژیم گرفتن همراه یک دوست

     

    لازم نیست که واکنش تند نسبت به این قضیه نشان بدهید اما نباید از هدف خود دست بکشید. سعی کنید از روش‌های زیر برای ادامه راه استفاده کنید:

     

    رفتار تند نداشته باشید

     

    دوستانه برخورد کنید. مادر شما غذا را نه برای کارشکنی در کاهش وزن شما، بلکه از روی عشق برای شما می‌پزد. پس نباید برخورد خشن داشته باشید.

     

    درخواست آنها را رد کنید

     

    لازم نیست که توضیح اضافی برای رد کردن پیشنهادات غذایی چاق‌کننده دوستان خود بدهید. فقط بگویید "نه، متشکرم." همچنین، لازم نیست که از بابت رد کردن درخواست آنها، احساس گناه یا معذب بودن، کنید.

     

    غذا را قبول کنید اما نخورید

     

    می‌توانید غذا را قبول کنید اما به این بهانه که سیر هستید، در آن لحظه نخوریده و بعداً به شخص دیگری بدهید.

     

    به مسائلی که اشتهای شما را تحریک می‌کنند، دقت کنید

     

    مثلاً آیا مجلات غذایی یا برنامه‌های آشپزی تلویزیون، هوس غذایی را در شما تشدید می‌کنند؟ با دانستن این  موضوع که چه اشخاص یا وقایعی باعث افزایش احتمال پرخوری در شما می‌شوند، می‌توانید از قبل خود را برای مواجه با عامل تحریک‌کننده اشتها، آماده کرده و مجهز باشید. مثلاً اگر رفتن به آبدارخانه محل کار، مساویست با برخورد با دوستان و صرف شیرینی، می‌توانید از رفتن به آبدارخانه خودداری کنید.

     

    برای خودتان یک سیستم پشتیبانی درست کنید

     

    وقتی که کسانی هستند که از ما پشتبانی می‌کنند، نتایج مثبت بیشتری به دست می‌آوریم و تلاش ما بهتر و راحت‌تر به ثمر می‌نشیند. پس عضو یک گروه کاهش وزن شوید یا برای مدت کوتاه و موقتی از کسانی که در کاهش وزن شما کارشکنی می‌کنند، دوری کنید. با افراد جدیدی آشنا شوید که دغدغه شما را دارند و می‌توانید افکار و فعالیت‌های خود را با آنها به اشتراک بگذارید. به مرور، توانایی شما نیز در ادامه راه، بیشتر می‌شود.

     

    درخواست کمک کنید

     

    به یاد داشته باشید که دوستان و نزدیکان شما نمی‌توانند تله‌پاتی داشته باشند تا از نیازهای درونی شما با خبر شوند. پس باید به آنها درباره نیازهای خو بگویید. منصف و منطقی باشید، به خصوص درباره کسانی که با آنها در زیر یک سقف زندگی می‌کنید. شاید آنها هم دوست داشته باشند که در انتخاب غذاها و نحوه پخت با شما همراه باشند اما ابتدا باید بدانند که انتخاب‌های شما چیست تا بتوانند با شما همراه شوند. پس با آنها صحبت کنید.

     

    کودکانه رفتار نکنید

     

    فراموش نکنید که در قبال آنچه که می‌خورید، مسئولیت دارید. در حالی ک دیگران شما را برای خوردن غذای بیشتر وسوسه می‌کنند، شما خودتان باید مسئولیت این کار و انتخاب‌های زندگی خود را بر عهده بگیرید. هر کس مسئول زندگی خودش است. پس نمی‌توانید تقصیر پرخوری خود را به گردن دیگران بیندازید.

     

    خواندن این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم: فواید و مضرات پیاده‌روی همراه همسر یا یک دوست

     

    برگرفته از: www.sparkpeople.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



نکاتی درباره تغذیه قبل و بعد از ورزش
بلاگ
چهارشنبه، ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

تغذیه صحیح می‌تواند راز موفقیت شما در بهبود کیفیت ورزشی شما باشد. تغذی [...]

7 خوراکی که در صورت حساسیت به هیستامین، نباید مصرف کنید
بلاگ
سه شنبه، ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

هیستامین یک ترکیب شیمیایی است که در بدن ما وجود دارد و در واقع پاسخ ای [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.