• امروز :
  • مطالب روز تغذیه و سلامت
  • خوراکی‌هایی که باعث کاهش روند پیری بعد از 50 سالگی می‌شوند

  • سه شنبه، ۲۹ تیر ۱۴۰۰ بازدید 55 مدیریت
  • متأسفانه هیچ اکسیر جوانی که روند پیری را کاملا متوقف کند، وجود ندارد. اما ما می‌توانیم با راهکارهایی، این روند را کند و آهسته کنیم. الگوی تغذیه ما نقش اساسی در این زمینه دارد و کاملا هم تحت کنترل خود ماست. برخی از مواد غذایی، بیش از سایر خوراکی‌ها به کند شدن روند پیری کمک می‌کنند. با هم نگاهی به تعدادی از این خوراکی‌های ضد پیری می‌اندازیم.

  •  

    1 -  آووکادو

     

    آووکادو سرشار از چربی‌‌های مفید برای قلب و نیز فیبر خوراکی، ویتامین‌های B، پتاسیم و ویتامین‌های A، C، E و K است. این میوه فوق‌العاده ارزشمند، نه تنها روند پیری را آهسته می‌کند بلکه خاصیت سیرکنندگی داشته و بسیار خوشمزه هم می‌باشد. وقتی صحبت از داشتن پوستی درخشان می‌شود، آووکادو یک برگ برنده محسوب می‌شود زیرا منبع چربی‌های ضد التهاب است که باعث لطافت و درخشندگی پوست می‌شوند. ویتامین A موجود در آووکادو به زدودن سلول‌های مرده پوست، کمک می‌کند.

     

    2 -  ماهی چرب

     

    منظور از ماهی چرب، ماهی سرخ‌شده درروغن نیست. ماهی‌هایی مثل سالمون، ماهی چرب محسوب می‌شوند زیرا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. امگا 3 خاصیت ضد التهاب داشته و علاوه بر اینکه باعث جوانسازی پوست می‌شود، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را نیز کاهش می‌دهد. همانطور که می‌دانیم بیماری آلزایمر یکی از بیماری‌هایی است که در سنین بالا شیوع بیشتری دارد. رژیم غذایی که حاوی مقادیر مناسب امگا 3 باشد، خطر زوال عقل را کاهش می‌دهد.

     

    خواندن این مطلب را نیز به شما پشنهاد می‌کنیم: چرا انقدر به خوردن ماهی ساردین پافشاری می‌ کنیم؟

     

    3 -  بلوبری

     

    ویتامین A که در قسمت مربوط به آووکادو نیز درباره آن صحبت شد، به پوست کمک می‌‌کند تا کشسانی خود را حفظ کند و نیز خاصیت ضد التهاب دارد. بلوبری نیز یک منبع بسیار عالی ویتامین A و همچنین ویتامین C می‌باشد. وقتی که التهاب در بدن بالا می‌رود، پوست آسیب می‌بیند و دچار پیری زودرس هم می‌شود. بنابراین ویتامین‌ها و مواد خوراکی ضد التهاب، به سلامتی پوست کمک می‌کنند.

     

    بلوبری در کنار سایر انواع توت مثل توت فرنگی، شاتوت و تمشک، سرشار از آنتی‌اکسیدان و ترکیبات بسیار مفیدی هستند که آنها را به مواد غذایی بسیار قدرتمند ضد پیری تبدیل می‌کنند. علاوه بر این، بلوبری حاوی آنتی‌اکسیدان ویژه‌ای به نام آنتوسیانین است که آن نیز به نوبه خود اثر حفاظتی قوی بر روی پوست دارد.

     

    4 -  سبزیجات برگدار

     

    سبزیجات برگدار مثل کیل یا اسفناج حاوی مقادیر زیادی ترکیبات ضد التهاب و ضد پیری هستند که از سلول‌های پوستی و DNA محافظت می‌‌کنند.سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و سایر ترکیبات مفید هستند که همگی خاصیت ضد پیری دارند. البته برای بهرمندی از این فواید سبزیجات، باید هر روز و به طور منظم از آنها استفاده کنید.

     

    5 -  روغن زیتون

     

    بخش اعظم روغن زیتون از اسید اولئیک تشکیل شده است که در سلامتی پوست نقش دارد. تحقیقات نشان می‌دهند که افرادی که در نقاطی از جهان که مصرف روغن زیتون در فرهنگ غذایی آنها بیشتر از سایر نقاط است، زندگی می‌کنند، عمر طولانی‌تری دارند.

     

    ترکیبات روغن زیتون شباهت‌هایی به پوست دارند. غشای سلول پوستی از اسیدهای چربی تشکیل شده است که به روغن زیتون شبیه هستند. سلول‌های پوست باید مرتب نوسازی شوند و بدین منظور به اسیدهای چرب نیاز دارند و روغن زیتون می‌تواند این اسیدهای چرب را تأمین کند.

     

    مغزها و دانه‌ها

     

    مغزها نیز از جمله منابع غذایی بسیار مفید برای کند کردن روند پیری محسوب می‌شوند. مغزها و دانه‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و نیز ویتامین E می‌باشند که همگی در ترمیم بافت آسیب‌دیده پوست که با پیری افزایش پیدا می‌کند، نقش دارند.

     

    ویتامین E نه تنها پوست را ترمیم می‌کند بلکه کشسانی پوست را نیز افزایش می‌دهد و سلامت عمومی بدن را بهبود می‌بخشد. هر چه سن بالاتر می‌رود، التهاب در بدن نیز بیشتر می‌شود. ویتامین E التهاب را کاهش داده و عملکرد دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند. همچنین متابولیسم را که با افزایش سن آهسته می‌شود، بالا می‌برد.

     

    خواندن این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم: قدرت آجیل و مغزها در حفظ سلامتی

     

    برگرفته از: www.eatthis.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



نکاتی درباره تغذیه قبل و بعد از ورزش
بلاگ
چهارشنبه، ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

تغذیه صحیح می‌تواند راز موفقیت شما در بهبود کیفیت ورزشی شما باشد. تغذی [...]

7 خوراکی که در صورت حساسیت به هیستامین، نباید مصرف کنید
بلاگ
سه شنبه، ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

هیستامین یک ترکیب شیمیایی است که در بدن ما وجود دارد و در واقع پاسخ ای [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.