• امروز :
  • مطالب روز تغذیه و سلامت
  • 10 مورد از رایج‌ترین باورهای غلط رژیمی

  • دوشنبه، ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ بازدید 45 مدیریت
  • گاهی جدا کردن حقیقت از افسانه، کار ساده‌ای نیست، به خصوص در ارتباط با رژیم گرفتن و تغذیه. گاهی باور به یکسری شایعات درمورد کاهش وزن و لاغری، در ذهن ما چنان ریشه می‌کند که تصور نمی‌کنیم ممکن است صرفا شایعه بی‌اساس و بسیار دور از حقیقت باشند. در ادامه به بررسی 10 مورد از رایج‌ترین باورهای غلط رژیمی می‌پردازیم.

  •  

     باور غلط رژیمی شماره 1:

    بعضی خوراکی‌های خاص، مثل سرکه سیب، متابولیسم را بالا می‌برند! 

     

    همه ما دوست داریم که باور کنیم راه میان‌بر و جادویی برای کاهش وزن وجود دارد اما حقیقت این است که راهکارهایی مثل نوشیدن سرکه سیب برای لاغری و هر نوع خوراکی خاص دیگر با این وعده که متابولیسم را بالا برده و وزن را کم می‌کند، هیچ پشتوانه تحقیقاتی و علمی ندارد. یک خوراکی به تنهایی و بدون رژیم گرفتن و تحرکی بدنی، هرگز نمی‌تواند وزن شما را کم کند.

     

    باور غلط رژیمی شماره 2:

    وزنم کم نمی‌شود چون سنم بالا رفته است!

     

    با بالا رفتن سن، متابولیسم نیز به میزان 1 تا 2 درصد کاهش پیدا می‌کند. بنابراین کاهش وزن در 60 سالگی، سخت‌تر از 20 سالگی است، به خصوص که در سن بالا، بدن به انرژی کمتری نسبت به دوران جوانی نیاز دارد و عضلات بدن نیز تحلیل رفته‌اند. اما این دلیل نمی‌شود که شما نتوانید در سن بالا وزن کم کنید یا متابولیسم خود را بالا ببرید. کافیست که فعالیت بدنی داشته باشید و از تحلیل رفتن عضلات خود جلوگیری کنید.

     

    باور غلط رژیمی شماره 3:

    خوردن تعداد وعده‌های غذایی بیشتر با حجم کمتر، بهتر از خوردن وعده‌های کم با حجم زیاد است

     

    این مورد تا حدودی می‌تواند درست باشد زیرا خوردن وعده‌های کوچک غذایی هر سه ساعت یکبار، مانع از افتادن در دام گرسنگی شدید و پرخوری می‌شود. اما در مجموع آنچه که برای کاهش وزن مهم است، کل غذای مصرفی شما در روز است. یعنی فرقی نمی‌کند که چه تعداد وعده غذایی داشته‌اید، بلکه مهم این است که در کل روز چقدر غذا مصرف کرده‌اید، حال چه همه آن غذا را در یک وعده خورده باشید و یا بین وعده‌های متعدد تقسیم کرده باشید.

     

    باور غلط رژیمی شماره 4:

    باید حتما تعداد مشخصی لیوان آب بنوشیم تا وزن کم کنیم!

     

    آب به خودی خود نقشی در کاهش وزن ندارد زیرا آب فاقد کالری و یکا است. اما اگر آب را جایگزین نوشیدنی‌های شیرین مثل نوشابه کنید، طبیعتا به کاهش وزن شما کمک می‌شود. به عبارتی اگر شما آب زیادی در طول روز بنوشید اما سایر عادات ناسالم خود را ترک نکنید، نوشیدن میزان زیادی آب به کاهش وزن شما کمکی نخواهد کرد.

     

    باور غلط رژیمی شمار 5:

    دمنوش‌ها و نوشیدنی‌های سم‌زدا باعث کاهش وزن می‌شوند!

     

    هیچ پشتوانه علمی در این مورد وجود ندارد. حقیقت این است که کبد، کلیه‌ها، دستگاه لنفاوی بدن و لوله‌های گوارشی مسئول پاکسازی بدن از سموم هستند. اگر هم این دستگاه‌های حیاتی بدن دچار آسیب شوند و نتوانند وظیفه خود را به درستی انجام بدهند، راهکار عاقلانه و درست این است که به پزشک مراجعه کنید و به دمنوش‌ها و سم‌زداهای خانگی اکتفا یا تکیه نکنید.

     

    خواندن این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم: آیا چای چربی‌سوز وجود دارد و آیا اینگونه محصولات، ضرر ندارند؟

     

    باور غلط رژیمی شماره 6:

    برای کاهش وزن باید حتما فعالیت بدنی داشت!

     

    در این مورد باید به اولویت‌ها توجه کنید. به عبارتی شما نمی‌توانید بدون یک رژیم کاهش وزن اصولی و صرفا با تکیه بر فعالیت بدنی وزن کم کنید. در زمینه کاهش وزن، وضعیت رژیم غذایی شما از اولویت و اهمیت بیشتری نسبت به فعالیت بدنی شما برخوردار است و فعالیت بدنی در درجه دوم اهمیت قرار می‌گیرد (20 درصد از کاهش وزن به عهده ورزش و 80 درصد آن وابسته به آنچه که می‌خورید، است). ورزش به جای خود اهمیت بسیار زیادی دارد اما باید حتما در کنار یک رژیم غذایی اصولی و سالم قرار بگیرد تا نقش خود را به خوبی ایفا کند.

     

    باور غلط رژیمی شماره 7:

    اسموتی‌ها همیشه گزینه سالم و مناسبی برای کاهش وزن هستند!

     

    خیر. گرچه اغلب اسموتی‌ها حاوی ترکیبات سالم مثل میوه و سبزیجات و ماست بدون چربی یونانی هستند اما همچنان می‌توانند سرشار از انرژی (کالری و یکا) بوده و باعث افزایش وزن شما شوند، به خصوص که اسموتی نیازی به جویدن ندارد و چون حالت رقیق و مایع دارد، حس سیری در شما ایجاد نمی‌کند.

     

    باور غلط رژیمی شماره 8:

    با اینکه غذای خیلی کمی می‌خورم اما باز هم وزنم کم نمی‌شود!

     

    گرچه کاهش غذای دریافتی می‌تواند به کاهش وزن منجر شود اما این مورد دارای حد و مرز خاصی است. یعنی اگر از میزان خاصی کمتر مصرف کنید، بدن شما شروع به مقاومت می‌کند چون فکر می‌کند که شما د چار قحطی‌زدگی شده‌اید و برای اینکه شما را زنده نگه دارد نسبت به سوختن چربی‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهد.

     

    همچنین وقتی که کاهش وزن شما سریع باشد، متابولیسم شما هم کند می‌شود و دیگر به شما اجازه نمی‌دهد که مانند سابق به سرعت وزن کم کنید. بنابراین گرچه کاهش غذای مصرفی به کاهش وزن کمک می‌کند اما نباید این کم‌خوری به قدری باشد و رژیم شما آنقدر محدودکننده و سخت‌گیرانه باشد که مشکلاتی که به آنها اشاره شد، پیش بیایند و در کاهش وزن شما مانع‌تراشی کنند.

     

    باور غلط رژیمی شماره 9:

    خوردن مقدار زیادی غذای سالم باعث کاهش وزن می‌شود!

     

    خیر. هر غدایی هر قدر هم که سالم باشد اگر در مصرف آن زیاده‌روی شود، می‌توان به افزایش وزن منجر شود. برخی از افراد تصور می‌کنند که روغن زیتون به دلیل سالم بودن اثری بر افزایش وزن ندارد. این تصور کاملا اشتباه است. روغن زیتون هم مانند هر چربی دیگر باعث افزایش وزن می‌شود اما بر روی قلب و سلامتی اثرات مفید دارد. این مورد در ارتباط با همه مواد غذایی سالم، صدق می‌کند. بنابراین با این تصور اشتباه که غذاهای سالم باعث چاقی نمی‌شوند، در خوردن آنها زیاده‌روی نکنید. هر چیز در حد متعادل، نیکوست.

     

    خواندن این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم: 8 خوراکی سالم که می‌توانند روند کاهش وزن شما را کُند کنند

     

     باور غلط رژیمی شماره 10:

    بدن من دچار استاپ وزنی شده است چون این وزن، وزنی است که بدن من باید داشته باشد! 

     

    خیر. این تئوری که وزن بدن ما تا حدی کم می‌شود که میزان ذخایر چربی بدن ما به میزان ثابتی برسد و بعد از آن دیگر نمی‌توان وزن کم کرد، در حیوانات کاملا به اثبات رسیده است اما در مورد انسان هنوز کاملا مشخص نیست. ما می‌دانیم که 50 درصد وزن بدن ما توسط ژن‌های ما تعیین می‌شود و 50 درصد مابقی به نوع رژیم غذایی و میزان فعالیت بدنی ما بستگی دارد. ما نمی‌توانیم کار زیادی در ارتباط با ژن‌های خود انجام بدهیم اما می‌توانیم الگوی غذا خوردن و ورزشی خود را در کنترل خود بگیریم و بر روی وزن خود اثر بگذاریم و بعد از استاپ وزنی هم با راهکارهایی مجددا شروع به کاهش وزن کنیم.

     

    خواندن این مطلب را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم: بدترین و مضرترین توصیه‌های رژیمی

    Button Project - yeka.ir سلامت غذات رو با یکا چک کن

     

     

    برگرفته از:   www.weightwatchers.com





تا کنون نظری برای این مطلب درج نشده است.
شما اولین نفر باشید ...



ده مورد از سیر کننده ترین مواد غذایی
بلاگ
پنج شنبه، ۰۳ تیر ۱۴۰۰

چه چیزی باعث می‌شود که برخی از مواد غذایی خاصیت سیر کنندگی بالایی داشت [...]

5 نمونه از مؤثرترین ورزش‌های شکم با کمک مینی‌باند
بلاگ
چهارشنبه، ۰۲ تیر ۱۴۰۰

اکثر افراد از مینی باند بدنسازی برای فرمدهی به عضلات باسن استفاده می‌ک [...]


یکا



BMI شاخصی برای افراد بالغ است که با آن وزن سالم نسبت به قد محاسبه می شود. برای کودکان 2 ساله و بالاتر، BMI صدک استفاده می شود. این شاخصی است که با آن وزن مناسب نسبت به قد، سن و جنسیت محاسبه می شود. اگر میزان BMI، بالاتر از حد سلامت باشد فرد در خطر بیماری های مربوط به اضافه وزن، مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی و بعضی سرطان ها قرار می گیرد.
همانطور که گفته شد BMI بهترین راه ارزیابی وزن سلامت در بزرگسالان است. صدک BMI بهترین روش ارزیابی وزن مناسب در کودکان 2 سال به بالا است. بعضی افراد بزرگسال که بدنی عضلانی دارند ممکن است BMI بالاتر از حد سلامت داشته باشند. در حالی که چربی بسیاری کمی دارند ( مثلا یک بدنساز ). BMI این ورزشکار چاقی را نشان می دهد در حالی که چنین نیست، پس شاخص BMI برای همه کارایی ندارد.
از آنجا که انسان ها در قد و شکل بدن متفاوت هستند، BMI هم وزن طبیعی را نسبت به قد نشان می دهد. BMI بالاتر از حد طبیعی در بزرگسالان، نشان می دهد که سنگین تر از وزن ایده آل هستید. محدوده ی زیر حد طبیعی فقط برای بزرگسالان حساب می شود. نتایج و تفسیر BMI در کودکان متفاوت است.
پایین تر از این حد به این معناست که فرد کمبود وزن دارد. دلایل زیادی برای این نتیجه می تواند وجود داشته باشد. این افراد باید به دنبال افزایش وزن باشند تا سلامت خود را به دست بیاورند.
این محدوده ی وزن مناسب است. اگر برای شما در این محدوده است، یعنی نسبت به قدتان وزن مناسبی دارید. به هر حال این افراد هم باید برنامه ی غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی مرتب را دنبال کنند تا هم اندامی متناسب داشته باشند و هم وزنشان از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر نیایید.
این اندازه بیش از حد ایده آل است و ممکن است فرد اضافه وزن داشته باشد، یعنی نسبت به قدتان سنگین تر هستید. اضافه وزن، شما را در خطر بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 قرار می دهد. وقت آن رسیده که واکنش نشان دهید و برنامه غذایی و ورزشی را شروع کنید.
این اندازه در بالاترین حد است و چاقی نام دارد. چاقی، فرد را در خطر بسیاری از بیماری ها قرار می دهد. کاهش وزن خیلی سریع تاثیر مثبت خود روی سلامت این افراد نشان می دهد.
نتایج در کودکان متفاوت است. برای ارزیابی وزن مناسب در کودکان، متخصصان به قد، سن و جنسیت کودک توجه می کنند. نتیجه صدک BMI نام دارد . راهی مناسب برای تشخیص وزن مناسب کودکان است و توسط متخصصان انجام می شود. متخصص با استفاده از آن می تواند به شما بگوید کودک آنطور که انتظار می رفته است رشد کرده یا نه. وقتی صدک BMI کودک مشخص می شود در یکی از این چهار گروه قرار می گیرد: کمبود وزن: زیر صدک 2 وزن سلامت: بین صدک 2 و 90 اضافه وزن: بین صدک 91 و 97 چاق: روی صدک 98 یا بالاتر از آن، بیشتر کودکان باید روی وزن ایده آل قرار داشته باشند. اما اگر کودک بالاتر از محدوده ی طبیعی باشد، باید زیر نظر قرار بگیرد تا به وزن ایده آل برسد. اضافه وزن مشکلاتی را برای سلامت کودک به وجود می آورد. تحقیقات نشان داده کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در دوران کودکی و بعدها، دست به گریبان بیماری های مربوط به چاقی هستند. پس اگر کودکی با چنین مشکلی دارید بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید. می خواهید بدانید شما در کدام دسته هستید؟ از این لینک محاسبه کنید.